Citat:
Ursprungligen postat av
Sminkat
If you snooze, you loose
Jag som alltid aktivt använt mig av snooze inser nu att det är onödigt - och tom farligt! För störd sömn kan öka risken för Alzheimers. Eftersom vid ständig störd sömn kan man få amyloidplack, som är ett uppbyggnad av protein som försämrar kopplingarna mellan nervcellerna i hjärnan. Amyloidplack, ses i sin tur hos personer med Alzheimers om ni inte visste det.
Jag lär inte använda mig av snoozefunktionen i framtiden mer. Hur känner ni kring detta?
Att man får amyloidplack av att snooza.. är som det hörs en bluff.
Det är självklart bra att snooza när man vet att det finns marginaler, snooza på utan hypokondrisk panik över varenda fiaskoartikel du läser som placerar sig under "vetenskap" så kommer du bli mer harmonisk.
Inte för att det är särskilt spänstigt att sova för mycket, klart din fokus sackas ner lite, initialt. Det är alltså bättre att snooza och få sina tio eller tjugo minuter extra, än att optimera sig till den grad att sova konsekvent för lite.. det om något är att be om en vandring rakt in i väggen och då är det betydligt mer än plack som uppstår, av dvs långvarig stress orsakat sömnbrist.
Det är en fullständigt personlig avvägning om man vill skapa disciplin genom att konsekvent inte snooza, personligen tycker jag det är en bra tumregel faktiskt, att lära sig inte snooza men det förutsätter att man också somnar in galant el sover just de timmar man beräknat. Logiskt.
Min regelbok säger att hellre tio minuter extrasömn och gottande/mornande/startsträcka - än att leva som en konstant turbomotor, med sinnet insatt som en konstant fiolsträng det är INTE bra det!