2014-08-05, 23:01
Medlem
erikaxels avatar
Hallå hallå, jag var idag hos läkaren för att kolla över några sår på mitt ena ben som har blivit lite infekterade. Jag fick såren rengjorda och omplåstrade samt en penicillin-kur utskriven. Medicinen jag fick heter Clindamycin Alternova 300mg. Damen på apoteket berättade för mig att den var något starkare än normalt. Nu är det så att jag ska ner till Köpenhamn i helgen med ett gäng kompisar på lite fest osv.
Hur är det nu? Jag har hört att det bara är en myt att man inte skall blanda penicillin med alkohol. Någon som har erfarenhet av detta?
Citera
2014-08-05, 23:15
Medlem
Ja det kan du, inga problem alls
Citera
2014-08-05, 23:21
Medlem
Sesam66s avatar
Ja det går bra. Clindamycin är inget penicillin. Däremot finns det många direkt dödliga konsekvenser av att åka ut med ett grabbgäng på suparresa... Men det är jävligt skoj! Trevlig resa!
Citera
2014-08-05, 23:30
Medlem
erikaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesam66
Ja det går bra. Clindamycin är inget penicillin. Däremot finns det många direkt dödliga konsekvenser av att åka ut med ett grabbgäng på suparresa... Men det är jävligt skoj! Trevlig resa!

Då har jag i alla fall strykit en ev. dödlig konsekvens Tack så mycket för svaret förresten!
Citera
2014-08-06, 01:48
Medlem
Om man har en infektion brukar man inte vara på topp.
Bättre att vara hemma o låta kroppen läka? Risk jobbig resa.

Alkohol lär inte underlätta för kroppen att läka.

En del mediciner belastar reningssystemet och det gör även alkohol.

Bättre du super efter kuren.

Lite probiotika efter kan vara bra.
Citera
2014-08-06, 02:03
Medlem
Iixils avatar
Alkohol och penicillin påverkar inte varandra på något sätt alls. Som andra redan sagt, när man är sjuk så är det inte bra att påfresta kroppen mer med alkohol och fest. Det är väl sant. Men det finns inget skäl oroa sig, en joggingtur skulle nog ta mer på kroppen än en fylla..
Citera
2014-08-06, 09:39
Medlem
erikaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vk52
Om man har en infektion brukar man inte vara på topp.
Bättre att vara hemma o låta kroppen läka? Risk jobbig resa.

Alkohol lär inte underlätta för kroppen att läka.

En del mediciner belastar reningssystemet och det gör även alkohol.

Bättre du super efter kuren.

Lite probiotika efter kan vara bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Iixil
Alkohol och penicillin påverkar inte varandra på något sätt alls. Som andra redan sagt, när man är sjuk så är det inte bra att påfresta kroppen mer med alkohol och fest. Det är väl sant. Men det finns inget skäl oroa sig, en joggingtur skulle nog ta mer på kroppen än en fylla..

Som sagt, jag är inte sjuk. Jag har två skrubbsår av större variant på benet som blivit lite infekterade. Ingen feber eller något sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in