2014-08-05, 00:10
Medlem
För några månader sen märkte jag att mina tår domnade bort på min vänstra fot. Har inte brytt mig så mycket men nu har det blivit värre. Typ hela foten är domnad. Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet - det är likadant hela tiden - mitt i natten eller mitt på dagen - om jag har suttit på nåt sätt eller om jag har gått i flera timmar - den är konstant bortdomnad liksom.

Jag lider inte av det utan är mest bekymrad över vad det kan bero på. Är inte den som springer till doktorn i onödan om jag säger så. Det är ganska jobbigt i längden ändå. Nån som kan ha ett hum om vad det kan bero på? Det känns konstant som om jag har legat fel med den och det ska rätta till sig. Men det gör ju inte det.
Citera
2014-08-05, 00:26
Medlem
Har hört att domningar utan anledning kan vara tecken på ganska många allvarliga sjukdomar, tror inte det är någon speciell fara med dig och vill inte skrämma upp dig men du borde nog ringa sjukvårdsupplysningen i alla fall.
Citera
2014-08-05, 00:56
Bannlyst
har det inte bara med att göra att du sluter blodet dit typ att du håller tårna högt
Citera
2014-08-05, 00:59
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Har du haft nått sår? Annars ingen cirkulation eller nnervskador kolla upp i god tid!!
Citera
2014-08-05, 01:05
Medlem
MechanicalBoys avatar
Har haft precis samma sak. Foten domnade bort helt och delar av låret. Foten fick tillbaka känsel efter ett par månader men ytterlåret va nog bortdomnat i ett par år...

Enligt läkaren så vare en nervskada som hade uppkommit pga. för mycket alkohol eller viktnergång.
Citera
2014-08-05, 01:07
Medlem
MechanicalBoys avatar
Om du är fulltfrisk och inte har ont i benet eller ryggen så kommer läkaren bara säga att det går över efter ett tag, så det är bortkastade pengar och tid.
Citera
2014-08-05, 01:09
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Artrit (en form av gikt) kan drabba fotlederna bl a. Bl a övervikt och hög alkoholkonsumtion är faktorer som kan utlösa symptomen. Smärta och/eller bortdomningskänsla ingår i sjukdomsbilden.
Citera
2014-08-05, 02:20
Medlem
Hade precis samma problem med min högra fot med ständig avdomning. Är det bara ovansidan av foten och kanske framsidan en bit upp på benet som är avdomnat? För min del tappade jag snudd på all förmåga att böja och räta ut tårna samt kraftigt nedsatt förmåga att vinkla foten uppåt på grund av avdomningen. Mycket irriterande när man är ute och går och inte kan vinkla foten när man går.

I alla fall gissar jag på droppfot, det var diagnosen jag fick till slut i alla fall. Även om det kändes som att läkaren mest drog till med något för att tidigare hypotes om diskbråck uteslöts genom magnetrönten. Fick intrycket av att läkaren inte orkade gå vidare med ärendet, även om jag hade två andra sjukgymnaster som tyckte att jag borde skickats för fortsatt neurologisk undersökning.
Går du till vårdcentralen kommer du förmodligen få en remiss för magnetröntgen om så bara för att utesluta den risken, men har du inte ont i ryggen är det förmodligen inte så pass allvarligt.

Är det droppfot finns det, fick jag veta, inte mycket att göra annat än vänta på att det går över. För min del började problemen någon gång i februari och var som värst mellan mars-juni och kan först nu räta ut tår och vinkla foten utan större problem. Har fortfarande viss avdomning kvar, men långt i från lika mycket som tidigare.
Citera
2014-08-05, 12:08
Medlem
Tack så mycket för svar. Jag avvaktar nog så får vi se om det avtar. Annars kan jag ju ta upp det om jag skulle gå till doktorn i nåt annat ärende. Det känns ju inte som att det är nåt som prioriteras speciellt högt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in