2014-07-29, 00:40
Medlem
Broheims avatar
Investerar för första gången "på riktigt" i aktier och Lindab föll mig i smaken.
En nedgång efter kvartalsrapporten, som jag personligen inte ser några större fel i.
Hade folk hoppats på utdelning och säljer nu eftersom det inte blev någon? Eller varför dök den?

Jag är ny på området så en smärre analys vore intressant.
Citera
2014-07-29, 01:11
Medlem
psflaxs avatar
Jag jobbar inte på Lindab.
Däremot är jag ibland konsult åt ett företag som har Lindab som kund.
Min magkänsla är att Lindab jobbar långsiktigt och i rätt riktning.
Hade inte tvekat att satsa på Lindab-aktier.
Har aldrig funderat på aktien själv, men det är nog för att min portfölj är full.
Citera
2014-07-29, 01:33
Medlem
Fopolls avatar
Lindab är väldigt beroende av priset på stål. Kanske en idé att även köpa lite SSAB?
Citera
2014-07-29, 07:49
Medlem
Broheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Har aldrig funderat på aktien själv, men det är nog för att min portfölj är full.

Jo, jag har varit i kontakt med dem en del också via jobb för några år sedan.
Har fått ett väldigt bra intryck av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Lindab är väldigt beroende av priset på stål. Kanske en idé att även köpa lite SSAB?
Högsta på två år, kanske inte köpläge just nu.
Citera
2014-07-29, 17:15
Medlem
DaveGrohls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Har samma uppfattning som dig, de är på väg åt rätt håll och som du säger så har de ett långsiktigt tänk. Har polare som arbetat för dem och var själv på ett studiebesök i en av deras anläggningar för ett par år sedan. Kan säga att de har kommit väldigt långt med Lean Production och vet även att de fått något pris för detta.

Skulle jag investera i dem? I dagsläget vet jag inte riktigt, går ju att tjäna snabbare pengar i andra företag men absolut värt att hålla ett öga på dem och hoppa in när det känns rätt.
Citera
2014-07-29, 18:32
Medlem
WACCs avatar
Funderar själv på att köpa. Vet att analyserna på marknaden räknar med en total meltdown i Ryssland och Östeuropa och att intjäningen på dessa marknader har reviderats ned med 50% kommande år. Detta är givetvis gjort i förebyggande syfte. Hellre ligga för lågt än ligga för högt. Institutionella investerare är livrädda för den Europeiska och Östeuropeiska byggmarknaden i dagsläget. Utnyttja det!
Citera
2014-08-05, 14:14
Medlem
Broheims avatar
Idag nådde de ner till runt 62.5 som var tidigare lågpunkt och verkar vända uppåt åtminstone idag.
Kanske dags att hoppa in och hoppas på en uppgång till förra nivån runt 75kr.

Jag är fortfarande lite förvånad över dippen efter en bra kvartalsrapport. Någon som har en förklaring på det?
Jag har bara sett att ägare förväntade sig utdelning men inte fick någon.

Edit: Jag hoppade in på dryga 66kr för någon vecka sedan så att köpa mer och öka risken är nog inget jag gör.
Men ska hålla mig kall i någon vecka eller två och hoppas på en uppgång till en högre normalnivå.
Senast redigerad av Broheim 2014-08-05 kl. 14:17.
Citera
2014-08-12, 19:35
Medlem
Broheims avatar
Och så vänder vi.

Nu klättrar vi i ett par veckor upp till 70+ och pappa kan sälja av och hämta hem sina kulor.
Citera
2014-08-13, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Broheim
Och så vänder vi.

Nu klättrar vi i ett par veckor upp till 70+ och pappa kan sälja av och hämta hem sina kulor.
Japp, även jag tankade vid botten.. nu kör vi.
Citera
2014-08-14, 11:53
Medlem
Smugens avatar
Dippen beror sig nog mest på kris i Ryssland?

Jag är dock otroligt sugen på att hoppa på nu och se om aktien kan nå tidigare nivå
Citera
2025-05-06, 12:55
Moderator
Diagorass avatar
Ventilationsbolaget Lindab redovisar en omsättning som var högre än väntat under första kvartalet. Rörelseresultatet var bättre än väntat.

Omsättningen steg 2,1 procent till 3 214 miljoner kronor (3 147). Utfallet kan jämföras med Bloombergs analytikerkonsensus som låg på 3 118. Den organiska försäljningstillväxten var -3 procent (-10).

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/59810/lindab-international
Citera
2026-09-08, 13:22
Medlem
Grovyles avatar
Ångrar att man inte köpte mer lindab runt 120 sist, innan den gick upp till 180 igen.
Direktavkastning på 4,4 % fördelat på 2 utdelningar per år, bra omsättning sett till marknadsvärde och ordning på ekonomin. Tror vi ser 150, minst i november.
Vad tror ni om aktien?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in