Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-07-28, 18:40
  #13
Medlem
vizuals avatar
Hur mycket pengar kan man få ut i månaden av CSN-lån??

ska börja plugga och lite gratis cash är aldrig fel (behöver dom)
Citera
2018-06-16, 17:35
  #14
Medlem
bumpar denna tråd. jag är nyfiken på hur det ser ut nu när det är 2018 och ekonomin ser ut som den gör med minusränta, 0% ränta på sparkonton o.s.v.

är det fortfarande bra att ta csn-lån och stoppa undan det (och hur förvaltas pengarna bäst för att växa då? låter som en annan tråd, eller något som tas upp i andra trådar redan, men peka mig gärna ditåt) eller försöka leva på sparade pengar i största möjliga mån? kommer behöva ta csn efter ett tag oavsett
Citera
2018-06-16, 20:07
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LedsenPabloEscobar
bumpar denna tråd. jag är nyfiken på hur det ser ut nu när det är 2018 och ekonomin ser ut som den gör med minusränta, 0% ränta på sparkonton o.s.v.

är det fortfarande bra att ta csn-lån och stoppa undan det (och hur förvaltas pengarna bäst för att växa då? låter som en annan tråd, eller något som tas upp i andra trådar redan, men peka mig gärna ditåt) eller försöka leva på sparade pengar i största möjliga mån? kommer behöva ta csn efter ett tag oavsett
Den enda gången det skulle vara negativt att nästan gratis få tillgång till mer pengar är om man verkligen tror att man då kommer göra av med mer på rent skräp. Annars ska man definitivt ta CSN-lån och behålla sparpengarna för investering (i ex. indexfonder, om man har en lång sparhorisont, eller på sparkonto, om man ex. planerar bostadsköp inom 5-7 år).

Jag tänkte inte så mycket på detta när jag var 20 utan tog fullt CSN trots en del sparpengar, och 10 år senare är det troligen det som gjorde att jag utan problem hade kontantinsatsen för en lägenhet i centrala Malmö.
Citera
2018-06-16, 21:38
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kev487
Jag ska börja plugga på universitetet framöver, 240 högskolepoäng. Jag vet ännu inte om just denna utbildning är min grej till 100%, men jag tänker testa.

Jag har strax över 100 k undansparat, och har nu lite funderingar till hur jag ska göra när det kommer till ekonomin.

Först tänkte jag att det måste ju vara bättre att använda undansparade pengar och unvika lån så gott det går.

Meeen samtidigt är väl csn ett av de bättre lån man kan ta? Funderar på att sätta in mina sparpengar på något slags fasträntekonto (tips?) och sedan ta fullt studielån. Då skulle jag kunna LEVA lite också under pluggåren om jag nu får ca 9000:- från csn och även ca 3000:-/mån utöver det från mina extrajobb, istället för att snåla satan på den fasta summan på 100 000 jag redan har... Har jag sedan sparpengarna på ett fasträntekonto så kanske jag har kontantsinsats till boende efter pluggtiden?

Vad tror ni? Vill ha lite tankar, tycker sådant här är krångligt, haha.

Ska du låna för att kunna leva lyxigare blir det ingen ekonomisk vinning i det. Men tycker du en högre standard är värt det så kör på. Ska det vara ekonomiskt fördelaktigt ska du leva på samma sätt som du hade gjort utan lån och samtidigt investera dina tillgångar i något som ger högre avkastning än låneräntan.
Citera
2018-06-16, 22:25
  #17
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Ska du låna för att kunna leva lyxigare blir det ingen ekonomisk vinning i det. Men tycker du en högre standard är värt det så kör på. Ska det vara ekonomiskt fördelaktigt ska du leva på samma sätt som du hade gjort utan lån och samtidigt investera dina tillgångar i något som ger högre avkastning än låneräntan.

Tror nog TS löst detta nu, det var trots allt 2014 som första inlägget kom.
Om inte annat kan TS kanske uppdatera oss hur det gick sen?
Citera
2018-06-19, 17:40
  #18
Medlem
Koettbullens avatar
CSN-lånet är bland de bästa lånen man kan ta, på grund av den låga räntan, men det är fortfarande ett lån. Jag har studerat fyra år och har ett år kvar på min utbildning, har en skuld på 280 000 till CSN som bör öka till 320 000 när jag plockar ut min examen.

Samtidigt har jag sparat cirka 120 000 från jobb och CSN, så tillsammans med min sambos sparkonto är vi på god väg att ha handpenning till bostad redo.

Mitt tips är att ta CSN men spara så mycket du kan under din studieperiod, jobba alla somrar osv. Då kommer du ha en bra grund när du tar examen: ett lågräntelån med schyssta avbetalningskrav, ett troligen högt betalande jobb och sparat kapital till bostad och annat.

Edit: Såg inte hur gammal tråden var, men låter mitt inlägg ligga om någon annan befinner sig i liknande situation.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback