2014-07-30, 04:15
Medlem
shady_ladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungcoopa
Har prövat dricka kaffe. Det är gott men det hjälper tyvärr inte. Brukar faktiskt oftast må sämre. Blir snurrig och skum!

Kanske skulle testa migräntabletter som tipsas om

Ja gör det , finns ju receptfritt numer om än ganska dyra. Om du är jätteillamående så finns det som nässprej också men dom kostar mest, nästan 200 spänn :/
Citera
2014-08-05, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shady_lady
Ja gör det , finns ju receptfritt numer om än ganska dyra. Om du är jätteillamående så finns det som nässprej också men dom kostar mest, nästan 200 spänn :/
Okej. Det enda jag oroar mig för är om man kommer åka på några mindre sköna bieffekter av att ta dessa. Men det kanske inte är så mycket att tänka på egentligen?
Citera
2014-08-05, 19:29
Medlem
shady_ladys avatar
Vad tänker du att det skulle vara för bieffekter? Jag har iaf aldrig råkat ut för några på Sumatriptan
Citera
2014-12-07, 17:00
Medlem
Hade en utav mina värsta huvudvärker idag när jag vaknade efter en blöt utekväll. Gjorde så ont att jag nästan grinade. Hade köpt sumatriptan på apoteket så jag slängde i mig en sån när jag vaknade och lyckades somna om. Vakna nån timme senare och hade precis lika ont fortfarande.. Tog då 2 st Alvedon vilket faktiskt gjorde att värken släppte lite och jag kunde sova några timmar till.

Ska man kombinera sumatriptan med andra värktabletter för att ge bättre effekt? Eller är det inte migrän jag får och därmed gör sumatriptan verkningslös?

Jag måste nästan prata med en läkare och förhoppningsvis kunna få några starkare tabletter. För detta är Fan outhärdligt. Men läkaren kommer väl bara be mig sluta dricka istället..
Citera
2014-12-07, 22:28
Medlem
Har exakt samma problem som dig, både med spänningshuvudvärk och bakfyllan från helvetet.

Vaknar alltid vid 8 och är yr utav helvete med världens huvudvärk oavsett förebyggande (mat, huvudvärkstabletter, vatten osv)
Kaffe kan man glömma för det vänder tvärt, mat likaså.

Det som hjälper mig bäst är 2 saker.
Stesolid och ett varmt bad där man spolar varmt vatten över huvud/nacke!
om inte annat så får man annat att tänka på ett tag än smärtan så man inte mår så dåligt.
2-3 citodon intas om jag inte har stesolid hemma. Tar dom senare på dagen om jag har stes.
Testa nästa gång, diazepam finns att köpa i rc variant (diclazepam) kanske hjälper dig med!!
Citera
2014-12-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shady_lady
Vad tänker du att det skulle vara för bieffekter? Jag har iaf aldrig råkat ut för några på Sumatriptan
Migrän skapar sk vita fläckar i hjärnan, såna som ses hos MS patienter.
Jag oroar mig mer för bi-effekterna och de permanenta skador migrän anfallen orsakar i hjärnan än jag oroar mig för bi effekterna av medicinen.

Får man migrän gång på gång efter att ha druckit alkohol så har man inte riktig migrän eller så är man hjärndöd. Eller alternativt så har man missbruksproblematik.
Citera
2014-12-08, 21:50
Medlem
Drick mycket vatten, juice etc. innan du går och lägger dig är ett alternativ som oftast får en må lite bättre dagen efter.

Du kan även dra i dig alkohol precis när du vaknar för att somna om.

Äta en pizza och dricka vatten, läsk, juice osv. precis när du vaknar brukar också fungera om allt du vill göra är att somna om och vakna pigg och glad.

EDIT: Jag har både diagnos för speciell typ av huvudvärk och migrän. Om jag förstått det rätt beror ofta just huvudvärk och migrän attacker dagen efter alkohol på att blodkärlen krymper i huvudet när kroppen försöker arbeta av alkoholen då blodtillförseln är viktigare på annat håll. Eller om det är vätskebrist som åstakommer detta. Eller kombination av båda. Lite osäker på biologin kring just detta.
Senast redigerad av LeavingLasVegas 2014-12-08 kl. 21:55.
Citera
2014-12-09, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gface
Har exakt samma problem som dig, både med spänningshuvudvärk och bakfyllan från helvetet.

Vaknar alltid vid 8 och är yr utav helvete med världens huvudvärk oavsett förebyggande (mat, huvudvärkstabletter, vatten osv)
Kaffe kan man glömma för det vänder tvärt, mat likaså.

Det som hjälper mig bäst är 2 saker.
Stesolid och ett varmt bad där man spolar varmt vatten över huvud/nacke!
om inte annat så får man annat att tänka på ett tag än smärtan så man inte mår så dåligt.
2-3 citodon intas om jag inte har stesolid hemma. Tar dom senare på dagen om jag har stes.
Testa nästa gång, diazepam finns att köpa i rc variant (diclazepam) kanske hjälper dig med!!
Har du fått stesolid/citodon utskrivet, i så fall, hur fick du det? Vågar inte pröva rc =)

Citat:
Ursprungligen postat av fontanaditrevi
Migrän skapar sk vita fläckar i hjärnan, såna som ses hos MS patienter.
Jag oroar mig mer för bi-effekterna och de permanenta skador migrän anfallen orsakar i hjärnan än jag oroar mig för bi effekterna av medicinen.

Får man migrän gång på gång efter att ha druckit alkohol så har man inte riktig migrän eller så är man hjärndöd. Eller alternativt så har man missbruksproblematik.
Jag vet ju inte 100% säkert att det är migrän, men det är mycket värre än en vanlig spänningshuvudvärk jag brukar kunna få någon gång i veckan, som alltid släpper efter tex alvedon.
Det konstiga är att jag inte får det gång på gång, vissa dagar kan jag vakna upp efter en rejäl fylla och känna mig tiptop, vilket gör att jag misstänker att det finns något jag gör, eller inte gör, som påverkar min bakfylla/huvudvärk. Jag dricker nästan enbart öl, kanske skulle gå över till någon annan alkoholsort.

Citat:
Ursprungligen postat av LeavingLasVegas
Drick mycket vatten, juice etc. innan du går och lägger dig är ett alternativ som oftast får en må lite bättre dagen efter.

Du kan även dra i dig alkohol precis när du vaknar för att somna om.

Äta en pizza och dricka vatten, läsk, juice osv. precis när du vaknar brukar också fungera om allt du vill göra är att somna om och vakna pigg och glad.

EDIT: Jag har både diagnos för speciell typ av huvudvärk och migrän. Om jag förstått det rätt beror ofta just huvudvärk och migrän attacker dagen efter alkohol på att blodkärlen krymper i huvudet när kroppen försöker arbeta av alkoholen då blodtillförseln är viktigare på annat håll. Eller om det är vätskebrist som åstakommer detta. Eller kombination av båda. Lite osäker på biologin kring just detta.
Detta fungerar inte för mig, har aldrig hittat något samband med hur jag druckit eller käkat dagen innan. Och när jag väl vaknar upp med denna yrsel och huvudvärk är det väldigt svårt att äta och dricka och sedan få behålla någonting utav det. Kan må dåligt till 6-7 tiden på kvällen och det är inte föränn då jag kan äta någonting jag får behålla..
Citera
2014-12-09, 18:04
Medlem
Var till vc och pratade med min läkare om att citodon var den enda tabletten som hjälpte (testat oxynorm med) då fick jag utskrivet en liten mängd. fyller på receptet varje månad.
Stesolid har jag köpt av bekanta, omöjligt för mig att få utskrivet.
Citera
2015-03-16, 07:52
Medlem
Tjo!

Jag satt just och googlade på det här. Har 3 diskbråck i nacken och har haft Citodon/Panocod mot det en längre tid.

Jag har Sumatriptan då jag har migrän p.g.a. diskbråcken.

För 2 veckor sedan räckte det med 1 whisky på fredagskvällen när jag lagade mat med frugan. Skallebang redan på kvällen och migrän hela lördagen och skallebang fram till torsdagen. Körde en resorb, 2 treo, 2 panocod och 1 sumatriptan innan jag gick och la mig. Hjälpte inte ett piss.

I lördags var vi hos ett par kompisar och då blev det kanske 4-5 öl och en liten whisky till kaffet. Vaknade 04.10 med jordens jävla migrän. Samma förfarande som ovan vad gäller tabletter. Klockan 11.30 var jag någorlunda skaplig så jag kunde pyssla med annat än att ligga i soffan med en iskall riskudde på pannan. Vid 20.00 tiden på kvällen började skiten komma tillbaka. Bara att peppra i sig massa tabletter igen och försöka sova. Sov hela natten men oroligt och morgonen (idag måndag) började skapligt men nu kommer det krypande igen.

Börjar bli så tröttsamt att man nog måste lägga ner alkohol helt och hållet. Riktigt jävla trist när man är apförtjust i whisky och en god öl att bara lägga ner helt men vad fan ska man göra?
Citera
2015-09-09, 16:17
Medlem
Känner verkligen igen mig hur du beskriver det. Det är INTE som att ha lite bakis ont i huvudet. Det hjälper INTE att dricka resorb, käka och ta ipren. Nu snackar vi "jag vill hugga av mig huvudet" värk.

Började på samma sätt som för dig. Man får migrän ibland och ibland inte. Ibland kan man dricka en öl och ligga ett dygn och ibland kan man dricka upp halva baren utan att må dåligt. Men detta blir tyvärr ofta värre och värre och tillslut kan man knappt dricka något alls. Sist jag drack, två öl, låg jag i två dygn i migrän. Inte värt det.

Dusch fungerar för mig med men man kan ju inte sitta i duschen hela dagen!
Mitt enda tips är att sluta dricka tyvärr. Sen jag slutade har jag aldrig migrän längre och värre sätt att leva med sjukdom finns ju faktiskt!! Det konstiga är att jag är helt symptomfri när jag är singel. Förmodligen något med hormoner, iaf för min del.

Lycka till hur du än gör!
Citera
2016-01-12, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jsmohshm
Känner verkligen igen mig hur du beskriver det. Det är INTE som att ha lite bakis ont i huvudet. Det hjälper INTE att dricka resorb, käka och ta ipren. Nu snackar vi "jag vill hugga av mig huvudet" värk.

Började på samma sätt som för dig. Man får migrän ibland och ibland inte. Ibland kan man dricka en öl och ligga ett dygn och ibland kan man dricka upp halva baren utan att må dåligt. Men detta blir tyvärr ofta värre och värre och tillslut kan man knappt dricka något alls. Sist jag drack, två öl, låg jag i två dygn i migrän. Inte värt det.

Dusch fungerar för mig med men man kan ju inte sitta i duschen hela dagen!
Mitt enda tips är att sluta dricka tyvärr. Sen jag slutade har jag aldrig migrän längre och värre sätt att leva med sjukdom finns ju faktiskt!! Det konstiga är att jag är helt symptomfri när jag är singel. Förmodligen något med hormoner, iaf för min del.

Lycka till hur du än gör!
Det fetade du skriver är intressant. För jag upplever precis samma fenomen.

När jag startade denna tråden var jag i ett förhållande och fick mördarhuvudvärk nästa varje gång jag haft en redig fylla.
Det förhållandet tog slut och var sedan singel ett halvår och drack då mycket mer än vad jag brukade göra när jag var i förhållande. Hade väldigt mycket mer sällan huvudvärk då än när jag var i förhållande. Nästan så jag trodde problemet var borta/blivit mycket bättre.

Nu är jag i ett förhållande igen och återigen får jag riktigt jobbiga huvudvärksepisoder på bakfyllan väldigt ofta..

Kan det ha med hormoner eller liknande att göra alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in