Citat:
Ursprungligen postat av
exztran
hur hadde du tänkt dig då ?? ge han ditt riktiga namn och falskt personnummer då eller?? för då skulle det inte funka alls kan jag ju tala om för dig med en gång...
tycker det är bättre att du gör så här
säger saninngen och sen försöker du förseslå för hyresvärden att det finns ett annat sätt att han kan ge dig säg 3 månader på prövning och sköter du betalningar under den tiden så ser han att du sköter dig och då är det bara att förlänga kontraktet
men då kan du ju ändå säga att ni kan skriva ett helt eget kontrakt att om att betalar du inte så ska han kunna kasta ut dig precis när han vill...
detta va mest tankar men du kan ju göra så att du säger sanningen och lägger fram en sådan ide om prövotids boende tycker jag du kan föreslå för han
vet dock inte om det funkar men frågar man inte så sätter man ju käppar i hjulet för sig själv
Nja, alltså, det där kan man inte avtala om eftersom det bryter mot lag. Det är en god tanke men avtalet är verkningslöst eftersom det ändå står i JB 12 kap att man skall ha längre uppsägningstid än så.
Ett annat problem är att just betalningssvårigheter är lite av ett specialfall. Visst får man slänga ut en hyresgäst för att denne inte betalar hyran, eller betalar för sent. Men först skall <insert valfri myndighet då jag glömt vilken, men socialstyrelsen gissar jag, och jag har inte tid att dubbelkolla tyvärr.> kopplas in och eventuellt går de in och betalar hyran för att Sverige inte skall få ytterligare en hemlös på gatan. Finns ett stort allmänintresse i att någon som inte har råd att betala sin hyra ändå skall bo kvar någonstans.