2014-07-18, 10:50
Bannlyst
Jag ska få kanske få hyra en lägenhet av en privat person! Han skrev via mejl att han vill ha personuppgifter.

Jag har missköt mig tidigare i livet och har kronofogden på mig! Så för mig är det väldigt svårt att få boende! Men om jag uppger personuppgifter till en annan person som har fast jobb borde det ju gå!?

Min fråga är. Vad gör jag för brott? Kommer personen få några problem? Givetvis har jag tänkt sköta mig betala hyran i tid. Jag vill inte sätta någon annan i skiten!
Citera
2014-07-18, 11:00
Medlem
My-Times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L_italian
Jag ska få kanske få hyra en lägenhet av en privat person! Han skrev via mejl att han vill ha personuppgifter.

Jag har missköt mig tidigare i livet och har kronofogden på mig! Så för mig är det väldigt svårt att få boende! Men om jag uppger personuppgifter till en annan person som har fast jobb borde det ju gå!?

Min fråga är. Vad gör jag för brott? Kommer personen få några problem? Givetvis har jag tänkt sköta mig betala hyran i tid. Jag vill inte sätta någon annan i skiten!
Skojar du?

Du tror inte att hyresvärden upptäcker att det dyker upp ett annat namn när h*n söker på personnumret du uppgivit?
Citera
2014-07-18, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av My-Time
Skojar du?

Du tror inte att hyresvärden upptäcker att det dyker upp ett annat namn när h*n söker på personnumret du uppgivit?

Nej? Har pratat via telefon! Har bara sagt att jag heter Johan, han vet inget annat! Bara ta någon som heter Johan Runt min ålder.
Citera
2014-07-18, 11:05
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Brottsbalken kap 15 §11 om osant intygande kanske gäller i detta fall: Den som i ett intyg eller en annan urkund lämnar osann uppgift om vem han eller hon är eller om annat än egna angelägenheter eller för skens skull upprättar en urkund rörande rättshandling döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för osant intygande till böter eller fängelse i högst sex månader.

Är brottet med hänsyn till att det innefattar missbruk av tjänsteställning eller annars att anse som grovt, döms till fängelse i högst två år.

Den som åberopar eller på annat sätt använder en sådan osann urkund som avses i första stycket döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för brukande av osann urkund till straff som anges i första eller andra stycket. Lag (2013:425).
Citera
2014-07-18, 11:11
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Sen får du kanske ett kontrakt på bostaden skrivet på "Johan Runt min ålder" och plötsligen får "Johan Runt min ålder" ett brev från skatteverket varför han inte är mantalsskriven på sin nya bostadsadress.
Vännen "Johan Runt min ålder" kanske t o m vill ta över bostaden ( han har ju kontrakt på den).
Och vad gör du om hyresvärden kräver legitimation i samband med kontraktstecknandet?
Citera
2014-07-18, 11:32
Medlem
hur hadde du tänkt dig då ?? ge han ditt riktiga namn och falskt personnummer då eller?? för då skulle det inte funka alls kan jag ju tala om för dig med en gång...

tycker det är bättre att du gör så här
säger saninngen och sen försöker du förseslå för hyresvärden att det finns ett annat sätt att han kan ge dig säg 3 månader på prövning och sköter du betalningar under den tiden så ser han att du sköter dig och då är det bara att förlänga kontraktet

men då kan du ju ändå säga att ni kan skriva ett helt eget kontrakt att om att betalar du inte så ska han kunna kasta ut dig precis när han vill...

detta va mest tankar men du kan ju göra så att du säger sanningen och lägger fram en sådan ide om prövotids boende tycker jag du kan föreslå för han

vet dock inte om det funkar men frågar man inte så sätter man ju käppar i hjulet för sig själv
Citera
2014-07-18, 12:07
Medlem
194.18.169.38s avatar
Var ärlig och berätta bara. Visa utdrag ur belastningsregistret. Har du inget där kanske du får lägenheten i alla fall om du betalar i förskott och skriver ett bra hyreskontrakt.

Ring 11414 och fråga. Urkundsförfalskning finns på lagen.nu
Citera
2014-07-18, 12:12
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L_italian
Nej? Har pratat via telefon! Har bara sagt att jag heter Johan, han vet inget annat! Bara ta någon som heter Johan Runt min ålder.

Haha, är du efterbliven?
Citera
2014-07-18, 12:44
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exztran
hur hadde du tänkt dig då ?? ge han ditt riktiga namn och falskt personnummer då eller?? för då skulle det inte funka alls kan jag ju tala om för dig med en gång...

tycker det är bättre att du gör så här
säger saninngen och sen försöker du förseslå för hyresvärden att det finns ett annat sätt att han kan ge dig säg 3 månader på prövning och sköter du betalningar under den tiden så ser han att du sköter dig och då är det bara att förlänga kontraktet

men då kan du ju ändå säga att ni kan skriva ett helt eget kontrakt att om att betalar du inte så ska han kunna kasta ut dig precis när han vill...

detta va mest tankar men du kan ju göra så att du säger sanningen och lägger fram en sådan ide om prövotids boende tycker jag du kan föreslå för han

vet dock inte om det funkar men frågar man inte så sätter man ju käppar i hjulet för sig själv

Nja, alltså, det där kan man inte avtala om eftersom det bryter mot lag. Det är en god tanke men avtalet är verkningslöst eftersom det ändå står i JB 12 kap att man skall ha längre uppsägningstid än så.

Ett annat problem är att just betalningssvårigheter är lite av ett specialfall. Visst får man slänga ut en hyresgäst för att denne inte betalar hyran, eller betalar för sent. Men först skall <insert valfri myndighet då jag glömt vilken, men socialstyrelsen gissar jag, och jag har inte tid att dubbelkolla tyvärr.> kopplas in och eventuellt går de in och betalar hyran för att Sverige inte skall få ytterligare en hemlös på gatan. Finns ett stort allmänintresse i att någon som inte har råd att betala sin hyra ändå skall bo kvar någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in