Om vi i dessa tidevarv tittar på hur det går för kvinnor i världen. Tog några exempel från en volontärsida jag hittade och ett exempel på hur Ravina fått jobba med datorer och sökt in på universitet.
Datorer (mobiler) är något som kommer att ge kvinnor i hela världen insikter om vilka rättigheter man kan ta sig som kvinna. Att kvinnor i världen kommer att starta feministiska nätverk för att hjälpa varandra är säkert redan på gång men det kommer klart att växa, förmodligen dramatiskt.
Hur snabbt kan utvecklingen gå?
Kvinnor som vill åstadkomma något gör det för sin familj, vill lära sig för att fatta kloka beslut angående sin familj och försörja familjen (om mannen inte finns där av någon anledning eller ändå)
De kvinnor som kommit så långt kommer att lära sina döttrar om vilka möjligheter som finns där ute.
I vilka länder vet ni att det puttrar i?
Vad vet ni för organisationer som jobbar med utvecklingsmöjligheter för kvinnor? (Hur många finns det egentligen?)
Finns det någon bra statistik på hur många flickor som går i skola i olika länder och hur går det för dem?
Hur ser andelen kvinnor ut på universitet och högskolor ut världen över?
Och framförallt om ni får tro fritt hur tror ni att det ser ut om tjugofem och femtio år?
En ganska fri diskussion men med fokus på kvinnor i världen i dag och kvinnor i världen femtio år framåt. Kommer dator att hjälpa demokratin att förbättra för kvinnor? Och vad kommer mer att vara till nytta för att förbättra för kvinnor.
-------------
Datorer (mobiler) är något som kommer att ge kvinnor i hela världen insikter om vilka rättigheter man kan ta sig som kvinna. Att kvinnor i världen kommer att starta feministiska nätverk för att hjälpa varandra är säkert redan på gång men det kommer klart att växa, förmodligen dramatiskt.
Hur snabbt kan utvecklingen gå?
Kvinnor som vill åstadkomma något gör det för sin familj, vill lära sig för att fatta kloka beslut angående sin familj och försörja familjen (om mannen inte finns där av någon anledning eller ändå)
De kvinnor som kommit så långt kommer att lära sina döttrar om vilka möjligheter som finns där ute.
I vilka länder vet ni att det puttrar i?
Vad vet ni för organisationer som jobbar med utvecklingsmöjligheter för kvinnor? (Hur många finns det egentligen?)
Finns det någon bra statistik på hur många flickor som går i skola i olika länder och hur går det för dem?
Hur ser andelen kvinnor ut på universitet och högskolor ut världen över?
Och framförallt om ni får tro fritt hur tror ni att det ser ut om tjugofem och femtio år?
En ganska fri diskussion men med fokus på kvinnor i världen i dag och kvinnor i världen femtio år framåt. Kommer dator att hjälpa demokratin att förbättra för kvinnor? Och vad kommer mer att vara till nytta för att förbättra för kvinnor.
Citat:
Trots att kvinnor utgör en majoritet av jordens befolkning är kvinnors rättigheter fortfarande kraftigt beskurna i många länder. Diskrimineringen av kvinnor är en fråga om mänskliga rättigheter men det är också en fråga om utveckling eftersom diskriminering av kvinnor är en viktig orsak till världens . Om världens fattigdom ska minska måste kvinnor och män delta i samhällslivet på samma villkor.
Citat:
Fortfarande är 82 procent av världens parlamentariker män.
Citat:
Våldet mot kvinnor tar sig oändligt många uttryck. För bara 10 år sedan var exempelvis den vanligaste dödsorsaken bland europeiska kvinnor mellan 15 och 44 år misshandel till döds av den egna manlige partnern.
Citat:
Varje år omskärs tre miljoner flickor. I resten av sina liv får dessa flickor brottas med mer eller mindre allvarliga fysiska och psykiska problem som en följd av den tortyr de utsatts för.
Citat:
Prostitution och människohandel
lIllegal handel med människor, ofta kallat trafficking, är en modern form av slaveri. Av den globala människohandeln sker 79 procent för sexuellt utnyttjande.
Det är nästan alltid fattiga människor från fattiga länder som drabbas av trafficking, men problemet ligger till stor del i världens rika länderna eftersom det är där som majoriteten av offren slutligen hamnar. De länder som har legaliserad eller reglerad prostitution har också det högsta antal insmugglade utländska kvinnor bland sina prostituerade.
lIllegal handel med människor, ofta kallat trafficking, är en modern form av slaveri. Av den globala människohandeln sker 79 procent för sexuellt utnyttjande.
Det är nästan alltid fattiga människor från fattiga länder som drabbas av trafficking, men problemet ligger till stor del i världens rika länderna eftersom det är där som majoriteten av offren slutligen hamnar. De länder som har legaliserad eller reglerad prostitution har också det högsta antal insmugglade utländska kvinnor bland sina prostituerade.
Citat:
Av alla svek mot världens kvinnor torde mödradödligheten vara det största. Varje år dör 350 000 kvinnor till följd av graviditets- och förlossningsrelaterade orsaker. Det sker trots att kunskap om hur denna siffra kan minska faktiskt finns och kostnaderna för detta dessutom är förhållandevis små
Citat:
Rätten till abort
Idag lever nästan 40 procent av världens kvinnor i länder där abort är helt förbjuden eller bara får utföras efter en våldtäkt eller för att rädda kvinnans liv. På grund av förbudet utförs varje år cirka 20 miljoner osäkra aborter i världen. Runt 90 000 kvinnor dör i onödan.
Idag lever nästan 40 procent av världens kvinnor i länder där abort är helt förbjuden eller bara får utföras efter en våldtäkt eller för att rädda kvinnans liv. På grund av förbudet utförs varje år cirka 20 miljoner osäkra aborter i världen. Runt 90 000 kvinnor dör i onödan.
Citat:
I Nicaragua är abort inte tillåtet ens vid våldtäkt eller incest. Misslyckade aborter beräknas därför vara den tredje vanligaste dödsorsaken bland kvinnor i fertil ålder.
Citat:
http://www.volontur.se/arbetsomraden/jamstalldhet-och-kvinnors-rattigheter/
Du kan vara med i kampen för rättvisa
Oftast finns det, även i de mest reaktionära länderna, en viktig lokal kvinnorörelse som kämpar för kvinnors rättigheter och mot diskriminering, kränkningar och exploatering av kvinnor. Det handlar om allt från kamp mot könsstympning och tvångsäktenskap till rätt till preventivmedel och säkra aborter. Det handlar även om rätten att få delta i samhällslivet på samma villkor som männen.
Oftast finns det, även i de mest reaktionära länderna, en viktig lokal kvinnorörelse som kämpar för kvinnors rättigheter och mot diskriminering, kränkningar och exploatering av kvinnor. Det handlar om allt från kamp mot könsstympning och tvångsäktenskap till rätt till preventivmedel och säkra aborter. Det handlar även om rätten att få delta i samhällslivet på samma villkor som männen.
-------------
Citat:
- Om jag lär mig jobba med datorer kan jag lättare få ett arbete. Eller komma in på universitetet. Jag har redan sökt, berättar Ravina Aminullah, 18 år
Citat:
Men jag vill också studera på universitetet och för det krävs också datorkunskap. Jag har sökt in till universitetet i Mazar, men jag vet inte om jag har kommit in än. Helst vill jag bli läkare eller lärare.
Men jag vill också studera på universitetet och för det krävs också datorkunskap. Jag har sökt in till universitetet i Mazar, men jag vet inte om jag har kommit in än. Helst vill jag bli läkare eller lärare.
Citat:
http://www.sak.se/wp-content/uploads//2011/06/SAK_varbrev2014.pdf
gentligen är det 40 flickor som går dator*kursen. Hälften kommer på morgonen och hälften på eftermiddagen. Fler än 20 får inte plats i rummet. När kursen är klar kommer de 13 dator erna att delas ut bland de 40 deltagar*na. Men hur ska fördelningen ske? Lottning på svenskt manér?
- Nej, datorerna ges till de 13 flickor som
behöver dem bäst och har svårast att skaffa
egna. De som är fattigast helt enkelt. Men
helst vill ju alla flickor få var sin dator, om
de bara räckte till, säger Ravina Aminullah
- Nej, datorerna ges till de 13 flickor som
behöver dem bäst och har svårast att skaffa
egna. De som är fattigast helt enkelt. Men
helst vill ju alla flickor få var sin dator, om
de bara räckte till, säger Ravina Aminullah