2014-07-10, 15:15
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Det är nog få, om ens någon feminist som baserat på invändningarna ovan skulle anklaga dig för att tycka att våldtäkt är OK. Däremot skulle många, med rätta, kunna anklaga dig för det du tog upp i trådstarten, att anse att kvinnors (och mäns) sexuella rätt till sina kroppar inte ska tillhöra dem själva, utan ses som allmän egendom tills motsatsen bevistats.

För det är ju exakt det man vill formulera om med en samtyckeslag. Och om du nu anser att vi redan har en samtyckeslagstiftning, vad är problemet med att formulera om den, så att det är tydligt att den sexuella rätten till en kropp inte är allmän egendom? Du kanske inte tycket att det är så viktigt, eller särskilt normbildande. Men en väldigt stor del av Sveriges befolkning tycker att det är viktigt, och har normbildande betydelse, om den sexuella rätten till deras kroppar i lagens mening tillhör dem själva eller ej. Tycker du verkligen att det är märkligt att de ifrågasätter det om någon vill neka dem den lagliga sexuella rätten till sina egna kroppar?

Det är klart att frågan ställs.

Här tappar vi varandra. Är det verkligen en väldigt stor del av Sveriges befolkning som tycker en samtyckeslag är väldigt viktig? Det tror jag inte, de vet nämligen i stort sett ingenting om hur en sådan lag påverkar domstolsbesluten.

Från människor som är insatta i juridiken kommer det däremot rätt mycket invändningar. Och jag ser heller inte något i dagens lagstiftning som nekar dig din sexuella rätt till din egen kropp? För mig låter en samtyckeslag lite som tårta på tårta, den krånglar till ännu krångligare rättegångar.

Men vad vet jag, den utredning som nu görs kommer fram med en alldeles briljant utformning som löser grundproblematiken, nämligen att uppenbara våldtäktsmän går fria. Jag betvivlar det starkt iof.
Citat:
Om man diskuterar legalisering av prostitution från ett uppenbart torskperspektiv är det mycket möjligt att man blir kallad för just torsk och våldtäktsivrare. Ser man bara till männens rättigheter är det mycket möjligt att detta påpekas.

Diskuterar man däremot ur ett neutralt filosofiskt perspektiv, eller ur de prostituerades perspektiv brukar inte sådana anklagelser komma. Iallafall inte om det inte är en genomskinlig slöja framför ett klassiskt torskperspektiv.
Ok, då har vi rett ut den frågan....inte. Det spelar ingen roll ur vilket perspektiv du diskuterar legalisering av prostitution, du blir kallad torsk och våldtäktsman iaf. Och i just den här frågan är du en av de värsta halmhensutdelarna som existerar.

Citat:
Jag antar att det där är en eufemism för att förorda "klassiska könsroller", där kvinnan stannar hemma utan kompensation, med dålig pension och inlåsning i förhållandet som följd. Det är inte särskilt konstigt att folk ifrågasätter traditionella strukturer där kvinnor då de offrar sig för sin familj låser in sig i en fälla ekonomiskt och karriärmässigt.

Man kan hitta lösningar och strukturer där familjer har all frihet i världen att själva lösa livspusslet, utan att det för dens skull innebär sådana inlåsningar. Men det brukar inte förespråkarna vara intresserade av, "det fria valet" är allsom oftast ett svepskäl för att kunna låsa in kvinnan, varför jämförelserna med Afganhistan kommer.

Du gör det ju skrattretande övertydligt. Du har redan bestämt dig för att det handlar om att låsa in kvinnan. Halmhensen haglar och de kom igång redan i inägg nummer två. Tror du verkligen på fullt allvar att Sverige kryllar av familjefäder som låser in kvinnan, och att det finns några svenska kvinnor som accepterar det?
Citera
2014-07-10, 15:40
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:

I samtliga tre exempel du tar upp visar du tydligt att du inte förstår debatten, eller de argument och resonemang som oftast ingår i den.
Grattis! Du har precis bekräftat det TS anför.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2014-07-10 kl. 15:43.
Citera
2014-07-10, 15:48
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
/.../

För det är ju exakt det man vill formulera om med en samtyckeslag. Och om du nu anser att vi redan har en samtyckeslagstiftning, vad är problemet med att formulera om den, så att det är tydligt att den sexuella rätten till en kropp inte är allmän egendom? ...

/.../
Så formuleringarna nu antyder att en persons kropp är allmän egendom?!? Det har jag mycket svårt att tro. Måste vara en halmhen.
Citera
2014-07-10, 15:55
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Perfekt, och som veganer kan de gott äta upp halmhen.
Och Gud nåde dig om du äter något annat, då beskattar vi både ditt kön och din kost.

En annan teori kring att feminismkritiker oftast kontras med en halmhen är att man då kan trimma sitt eget budskap. Kan du styra din motståndares svar har du ett överläge.

Härskarteknik någon?
Citera
2014-07-10, 16:32
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Jag antar att det där är en eufemism för att förorda "klassiska könsroller", där kvinnan stannar hemma utan kompensation, med dålig pension och inlåsning i förhållandet som följd. Det är inte särskilt konstigt att folk ifrågasätter traditionella strukturer där kvinnor då de offrar sig för sin familj låser in sig i en fälla ekonomiskt och karriärmässigt.

Man kan hitta lösningar och strukturer där familjer har all frihet i världen att själva lösa livspusslet, utan att det för dens skull innebär sådana inlåsningar. Men det brukar inte förespråkarna vara intresserade av, "det fria valet" är allsom oftast ett svepskäl för att kunna låsa in kvinnan, varför jämförelserna med Afganhistan kommer.

1: Vad är det egentligen för fel på "klassiska könsroller" om det nu är det man vill? tjatas det inte hela tiden om att folk ska få göra egna val? respektera andras åsikter? fast man kanske inte behöver respektera någon som inte tycker samma?

2:Hur menar du att "kvinnor" offrar sig? Då "offrar" sig väl männen lika mycket som åker till kneget, sliter ut kroppen i förtid, utsätter sig för större olycksrisk och stress?

3: om kvinnor blir "inlåsta" med sina barn, borde ju män då bli utfrysta?

4: varför väljer vissa kvinnor att stanna hemma med barnen mer än 50%? gör dom fel, måste dom räddas från sig själva med hjälp av feminismen?

5: Är det så jävla jättekonstigt att man är beredd att göra "sämre" val som kan vara "fällor" om man har barn? Om man bor och skafar barn med någon så är det väl knappast orimligt att planen är att man ska vara tillsamans resten av livet? Även om det kanske inte blir så.

6: Jag har svårt att se hur den lilla tiden föräldraledighet i ett helt arbetsliv leder till en total ekonomisk kris senare i livet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in