2014-07-09, 21:13
Medlem
'man skall Tro foerst och sedan doepas'. ; 'Den som Tror och bliver Doept, han skall bli fraelst...'. Mark. 16 ; 16. ; med dopet har man gjort ett val att foelja Jesus ; 'Ni har ju med honom(Jesus) blivit begravna i Dopet ; Ni har ocksaa i Dopet blivit uppvaeckta med honom, genom Tron paa Guds kraft, hans som uppvaeckte honom fraan de doeda'. Kol. 2 ; 12.
Citera
2014-07-09, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, det är inte strikt islam och jag är definitivt inte muslim, men däremot experimenterande existentialist.

Och vad angår mina "upplevelser" kan du uppsöka antingen en praktiserande Subud-grupp eller som indikation en pingströrelses-kyrka.
Du menar att jag ska gå till pingskyrkan och fråga efter Bogomils personliga erfarenheter i det han trodde var ett andedop?

Varför kommer du alltid med så "fina" ord? Var tvungen att googla och du verkar vara den första på internet som använder ordet 'korrelationistisk'
Citera
2014-07-09, 22:16
Medlem
Bish0pTh3Pimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Varför kommer du alltid med så "fina" ord?
Det är alltid likadant med Bogomil. Men även du kan göra som Bogomil. Det är bara att först tänka ut vad du vill skriva och sedan söka synonymer på nätet vilka du sedan använder. Det är ett typiskt mindervärdeskomplex från folk som måste hävda sig eftersom de inte har något av värde att erbjuda.
Citera
2014-07-12, 16:24
Medlem
Kan Jesus döpa en ? ( APG kap 2 ) Kan detta hända idag ?
Eller kan andedöpt innebära att Jesus ger sig till känna ? ( höra hans röst )

somliga går och döper sig 2 gånger, andra tycker att det räcker med barndopet..
Andra är inte döpt som barn, gjorde det i vuxen ålder.
Citera
2014-07-14, 03:05
Medlem
ZeK123s avatar
Jag har en kompis som blev ande döpt av hans bror, Han är evangel

Han sa att han börja känna elektriska stötar inom sig typ. Enda ner till fingertopparna. Det börja droppa svett från hans tröja. Och så sa han det kändes som det kom eldflammor ur hans händer

Jag har blivit rörd av gud. Det kändes som det kom eldflammor ur mina händer. Jag börja känna att det gick elektriska stötar inom mig. I mitt huvud, Jag vet inte hur riktigt hur jag ska förklara det. Men det kändes i mitt huvud att det var större än mitt huvud. Vet inte hur jag ska förklara det på bästa sätt. Men hoppas ni förstår

Detta händer inte alla som blir ande döpta. Men om du känner speciellt att det kommer eldflammor ur dina händer. Ja, då bär du på profetiska gåvor
Citera
2014-07-14, 11:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, det är inte strikt islam och jag är definitivt inte muslim, men däremot experimenterande existentialist.

Och vad angår mina "upplevelser" kan du uppsöka antingen en praktiserande Subud-grupp eller som indikation en pingströrelses-kyrka.

Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Du menar att jag ska gå till pingskyrkan och fråga efter Bogomils personliga erfarenheter

Jag tvivlar på att mine "upplevelser" är allmänt kände i alla pingstkyrkor, så du måste först veta vilken pingstkyrka det rör sig om. Och även där kommar du att få problem eftersom dessa inte kännar mig under namnet Bogomil och knappast minnas mig i vilket fall.

Din logik är inte på topp här.

Citat:
i det han trodde var ett andedop?

För min del var pingstkyrka-experimentet negativt. Jag "upplevde" ingenting, vilket är ovanligt för min del (jag har en hel del olika såkallade "invigninger" inom flera religioner etc, och det brukar annars ge nån typ av resultat).

Inbillar du dig iövrigt, att du har patent på "riktigt" andedop och att du via information från debatt-inlägg kan ifrågasätta andras "andedop"?

Citat:
Varför kommer du alltid med så "fina" ord?

Bäste sättet att gå rakt till pudelns kärne i den primitiva rappakalja som är essensen av pådyvlande teisms semantiska trams.
Citera
2014-07-14, 11:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bish0pTh3Pimp
Men även du kan göra som Bogomil. Det är bara att först tänka ut vad du vill skriva och sedan söka synonymer på nätet vilka du sedan använder.

Mycket bra idé. Så kunne debatt-nivån höjas så vi släpper all den semantiska akrobatiken i pådyvlande teism (dom "fina" ord är nämligen avsedde att vara specifika och precisa).

Citat:
Det är ett typiskt mindervärdeskomplex från folk som måste hävda sig eftersom de inte har något av värde att erbjuda.

Ta pop-psykologin på lämpligt ställe.
Citera
2014-07-14, 11:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeK123
Jag har en kompis som blev ande döpt av hans bror, Han är evangel

Han sa att han börja känna elektriska stötar inom sig typ. Enda ner till fingertopparna. Det börja droppa svett från hans tröja. Och så sa han det kändes som det kom eldflammor ur hans händer

Jag har blivit rörd av gud. Det kändes som det kom eldflammor ur mina händer. Jag börja känna att det gick elektriska stötar inom mig. I mitt huvud, Jag vet inte hur riktigt hur jag ska förklara det. Men det kändes i mitt huvud att det var större än mitt huvud. Vet inte hur jag ska förklara det på bästa sätt. Men hoppas ni förstår

Detta händer inte alla som blir ande döpta. Men om du känner speciellt att det kommer eldflammor ur dina händer. Ja, då bär du på profetiska gåvor

"Upplevelser" mycket likt detta är inte ovanliga i flera olika typer av såkallade initieringer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in