2005-08-28, 17:17
Medlem
Jag har för mig att om VA är inkopplat på det kommunala nätet så får du inte göra något (dvs inte ens byta en kran) utan att ha rätt behörighet.
Någon som kan bekräfta detta?
Citera
2005-08-29, 15:26
Medlem
Death Lights avatar
Nej

Typ 80% av alla lägenheter och villor är väl kopplade till det kommunala nätet. Det mesta får man göra bara det görs på ett fackmana mässigt sätt.

Jag har kommunalt vatten och byter kran hur jävla ofta jag vill utan att kommunen kan säga något om det.

Jag vet inte riktigt vad du menar med ditt inlägg. Skulle jag som bor i villa tvingas ringa en rörpulare för att byta vattenkran i tvättstugan
Citera
2005-08-30, 21:22
Medlem
Megaforces avatar
Att sätta upp IKEA-skåp är inte så svårt. Man behöver inte spika upp en bräda (såsom man gjorde med äldre skåp). Justering sker med två kraftiga skruvar.

Man bör i allafall se till att golvet är åtgärdat. Gamla skåp är oftast monterade direkt mot golvet medan IKEAs underskåp monteras ovanpå golvet. Så golvet under skåpen bör vara täta, särskilt mot väggen. Använder man plastmatta så bör man vika upp den mot väggen på de väggar som man sätter upp skåp. Då kan inget vatten på golvet under skåpen rinna ner i trossbottnen.
Citera
2005-08-30, 21:25
Medlem
Ralfons avatar
Jag har inte gjort det själv men väl tittat på lite och det verkade lite komplicerat för mig. Men å andra sidan är jag inte överdrivet händig vad gäller den typen av saker...med tanke på försäkring och annat så skulle jag föredra att låta någon billig arbetskraft från öst fixa det eller nåt.
Citera
2005-08-31, 17:03
Medlem
mkggas avatar
Har själv byggt ett helt Ikeakök och bytt diskbänk och blandare, och det är som sagt inga problem om du är normalhändig. Köper du en ny blandare med diskmaskinskran på, så kommer den redan med ett förgreningsrör att ansluta diskmaskinen till. Piece of cake.

Spika bräda på väggen är inte alls dumt när du ska hänga dina skåp, för det är jäkligt skönt att låta skåpet vila på något medan du själv roar dig med att borra eller skruva eller vad du nu gör. Se till att skaffa rätt plugg och skruv för det väggmaterial du har bara, det är inte skoj om skåpen tröttnar på att hänga på väggen och bestämmer sig för att komma ner...
Citera
2005-08-31, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Death Light
... Typ 80% av alla lägenheter och villor är väl kopplade till det kommunala nätet. Det mesta får man göra bara det görs på ett fackmana mässigt sätt.

Jag har kommunalt vatten och byter kran hur jävla ofta jag vill utan att kommunen kan säga något om det.

Jag vet inte riktigt vad du menar med ditt inlägg. Skulle jag som bor i villa tvingas ringa en rörpulare för att byta vattenkran i tvättstugan
Ber om ursäkt, jag hade fel!
Du behöver INTE speciell behörighet för att byta befintliga installationer (kollade med vår egen rör-hustomte idag).
Om du däremot ökar vattenflödet kan det däremot vara en god idé att kontakta VA verket för att höra om de har några åsikter om det hela.
Citera
2005-08-31, 22:53
Medlem
Asterixs avatar
Jag har sett massor med kök (cirka 25st) som normalhändiga medelsvenssons har gjort. Hittills är samtliga under all kritik. Dom vanligaste felen är att folk mäter fel (ibland 1 dm), bygger snett, passar ihop delar av olika dimensioner eller försöker sminka över byggfel. Jag tycker inte att det är lätt att bygga ett kök. Det tar lång tid och det blir nästan alltid fel nån gång under projektet. Det är när felen uppstår som folk fuskar och tar genvägar. Antingen för att dom är uppgivna och därmed skiter i felet eller så orkar dom inte åka till byggvaruhandeln och köpa en ny del.
Citera
2005-08-31, 23:34
Medlem
mkggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asterix
Dom vanligaste felen är att folk mäter fel (ibland 1 dm), bygger snett, passar ihop delar av olika dimensioner eller försöker sminka över byggfel. Jag tycker inte att det är lätt att bygga ett kök. Det tar lång tid och det blir nästan alltid fel nån gång under projektet. Det är när felen uppstår som folk fuskar och tar genvägar.
Okej, jag omformulerar... Det är inga problem om man är normalhändig och har tydliga anlag för perfektionism Det finns inga fel i mitt kök ska jag be att få tala om, och jag jobbar inte i den branschen.

Perfektionism är en dygd!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in