2014-07-01, 09:51
Medlem
Jag försöker hobbyräkna en grej, men har stött på patrull...

Säg att vi har 5 grupper med 3 alternativ i varje och man ska välja ett alternativ från varje grupp. Jag vet hur jag räknar ut t.ex. vad sannolikheten är att man ska ha 2 rätt om sannolikheten för varje alternativ är lika stor, men kan jag också räkna ut t.ex. sannolikheten för att ha 2 rätt även om alla alternativ har olika sannolikheter? Kan någon i så fall berätta hur eller leda mig i rätt riktning? Excel, annat program?

Tack!
Citera
2014-07-01, 12:23
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butka
Jag försöker hobbyräkna en grej, men har stött på patrull...

Säg att vi har 5 grupper med 3 alternativ i varje och man ska välja ett alternativ från varje grupp. Jag vet hur jag räknar ut t.ex. vad sannolikheten är att man ska ha 2 rätt om sannolikheten för varje alternativ är lika stor, men kan jag också räkna ut t.ex. sannolikheten för att ha 2 rätt även om alla alternativ har olika sannolikheter? Kan någon i så fall berätta hur eller leda mig i rätt riktning? Excel, annat program?

Tack!
Vad menar du med "sannolikheten för ett alternativ"? Sannolikheten att välja ett specifikt alternativ, eller att alternativet är "rätt"?

Säg att du har 5 grupper med 3 alternativ i varje, varav ett alternativ är "rätt". Antalet rätt du har om du väljer alternativ slumpmässigt är då binomialfördelad, som du kan läsa om på wikipedia. Det finns en formel som kräver att du tittar på sidan om binomialkoefficient också, men det är inte så krångligt.
Citera
2014-07-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Vad menar du med "sannolikheten för ett alternativ"? Sannolikheten att välja ett specifikt alternativ, eller att alternativet är "rätt"?

Säg att du har 5 grupper med 3 alternativ i varje, varav ett alternativ är "rätt". Antalet rätt du har om du väljer alternativ slumpmässigt är då binomialfördelad, som du kan läsa om på wikipedia. Det finns en formel som kräver att du tittar på sidan om binomialkoefficient också, men det är inte så krångligt.

Det jag menar är sannolikheten för att alternativet man valt är "rätt". Principen lika som i att man satt en rad på stryktipset med andra ord.

För att förtydliga vad jag menar så kan vi använda oss av stryktipset istället. Låt oss anta att varenda match har sannolikheterna 1 = 0,5, X = 0,3, 2 = 0,2. Nu har jag valt en rad, alltså 13 tecken, varav 1, X och 2 förekommer minst en gång var. Kan man i det här fallet räkna ut vad sannolikheten att jag ska ha 5 rätt i min rad? Eller rättare sagt, kommer JAG någon gång att kunna räkna ut det?
Citera
2014-07-01, 17:21
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butka
Det jag menar är sannolikheten för att alternativet man valt är "rätt". Principen lika som i att man satt en rad på stryktipset med andra ord.

För att förtydliga vad jag menar så kan vi använda oss av stryktipset istället. Låt oss anta att varenda match har sannolikheterna 1 = 0,5, X = 0,3, 2 = 0,2. Nu har jag valt en rad, alltså 13 tecken, varav 1, X och 2 förekommer minst en gång var. Kan man i det här fallet räkna ut vad sannolikheten att jag ska ha 5 rätt i min rad? Eller rättare sagt, kommer JAG någon gång att kunna räkna ut det?
Antag att du vet att något alternativ i en grupp har större sannolikhet än de andra. Du är då osmart om du väljer ett av de mer osannolika alternativen.

Kalla de olika högsta sannolikheterna i grupperna för p_1, p_2, ..., p_5. Sannolikheten att få alla 5 rätt är då produkten p_1*p_2*p_3*p_4*p_5. Är du intresserad av andra fall, säg till exempel 4 rätt, måste du (förmodligen) testa för alla möjligheter. Det vill säga summan av sannolikheterna av alla möjligheter där du har exakt 1 fel. Sannolikheten att du valt fel i grupp nummer i är 1-p_i, så till exempel sannolikheten för fel i grupp 1 men rätt i alla andra är (1-p_1)*p_2*p_3*p_4*p_5.

Förstås blir det ännu svårare om du är intresserad av något i stil med "minst 500 rätt av 1000 grupper".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in