Citat:
Ursprungligen postat av
Butka
Det jag menar är sannolikheten för att alternativet man valt är "rätt". Principen lika som i att man satt en rad på stryktipset med andra ord.
För att förtydliga vad jag menar så kan vi använda oss av stryktipset istället. Låt oss anta att varenda match har sannolikheterna 1 = 0,5, X = 0,3, 2 = 0,2. Nu har jag valt en rad, alltså 13 tecken, varav 1, X och 2 förekommer minst en gång var. Kan man i det här fallet räkna ut vad sannolikheten att jag ska ha 5 rätt i min rad? Eller rättare sagt, kommer JAG någon gång att kunna räkna ut det?

Antag att du vet att något alternativ i en grupp har större sannolikhet än de andra. Du är då osmart om du väljer ett av de mer osannolika alternativen.
Kalla de olika högsta sannolikheterna i grupperna för p_1, p_2, ..., p_5. Sannolikheten att få alla 5 rätt är då produkten p_1*p_2*p_3*p_4*p_5. Är du intresserad av andra fall, säg till exempel 4 rätt, måste du (förmodligen) testa för alla möjligheter. Det vill säga summan av sannolikheterna av alla möjligheter där du har exakt 1 fel. Sannolikheten att du valt fel i grupp nummer i är 1-p_i, så till exempel sannolikheten för fel i grupp 1 men rätt i alla andra är (1-p_1)*p_2*p_3*p_4*p_5.
Förstås blir det ännu svårare om du är intresserad av något i stil med "minst 500 rätt av 1000 grupper".