2014-06-30, 15:22
Medlem
Har två mindre individer som rör sig i hemmet på 3 år resp. 4 mån. Hittills har vi till den äldre sparat 300kr i mån hos Länsförsäkringar, vilket i princip inåt ger någon avkastning alls.

Vi har nu istället skapat två kapitalförsäkringar hos avanza och tänkte sätta in 400kr per barn och månad, fördelat på två fonder (eller liknande), då på 200kr st.

Vad tycker ni man ska satsa på då? Funderar på någon billig indexfond samt en räntefond för att få en hyfsad säker och billig utveckling.

Funderar lite på Spiltan räntefond + tex Avanza Zero eller spiltan Aktiefond investmentbolag. Vad tror ni om det?
Citera
2014-06-30, 15:32
Medlem
Goto10s avatar
Bra det! Själva sparar vi 1000 kr per knodd och månad fördelat så här:
Avanza Zero 500 kr
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 200 kr
SPP Aktiefond USA 300 kr

Eftersom det är så lång sparhorisont kör vi 100% aktiefonder.
Citera
2014-06-30, 15:41
Medlem
Ah kanske är en ide att inte vara så överdrivet försiktig. Zero + spiltan investmentbolag kanske man skulle gå på då.
Citera
2014-06-30, 15:54
Medlem
koediffs avatar
Som Goto10 säger är det en bra idé att uteslutande spara i aktiefonder om ni inte tänkt röra pengarna på 10-20 år. När det väl blir dags att använda pengarna ber ni hjälp av av någon som vet när det är "rätt läge" att sälja.

Ska du spara så länge brukar de flesta kunniga föreslå att man spar i indexfonder, då aktivt förvaltade fonder har visat sig gå sämre i längden (mycket på grund av det högre courtaget). Och ska du följa index kan du ju lika gärna välja en gratisfond såsom Avanza Zero Bara att sätta in pengarna varje månad och om 20 år är du (eller ditt barn) miljonär
Citera
2014-07-01, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Bra det! Själva sparar vi 1000 kr per knodd och månad fördelat så här:
Avanza Zero 500 kr
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 200 kr
SPP Aktiefond USA 300 kr

Eftersom det är så lång sparhorisont kör vi 100% aktiefonder.

Tycker det här ser vettigt ut. Förmodligen ett av de billigare sätten att få bra exponering. Man kan förstås ifrågasätta om investmentbolagsfonden bidrar med något mervärde egentligen, men det är en annan historia.

När det är dags för mig kommer jag köra 100% Avanza Zero i månadssparande till mina ungar.
Citera
2014-07-01, 11:51
Medlem
Köp silver. Priset kommer sannolikt stiga till månen snart.
Citera
2014-07-01, 11:53
Medlem
Jag själv skulle spara såhär:

500kr avanza zero
500kr danske invest global index

alternativt

500kr avanza zero
300kr danske invest global index
200kr spiltan investmentbolagfond
Citera
2014-07-01, 11:56
Medlem
SparkMans avatar
Om er ekonomi tillåter så spara undan mer i början för att framöver kunna sluta lägga undan pengar utan spendera dessa i upplevelser åt barnen när de blir äldre.

På sikt tjänar man väldigt bra med ränta på ränta-effekten om man börjar i tid.
Citera
2014-07-01, 12:18
Medlem
Hog-luvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunearne
Köp silver. Priset kommer sannolikt stiga till månen snart.

Varför? Utveckla tack.
Citera
2014-07-01, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hog-luvan
Varför? Utveckla tack.

Stooora cykler har bottnat.

http://postimg.org/image/3y31gugv7/
Citera
2014-07-01, 12:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Jag tycker att man kan fylla på med kvalitetsaktier som fonderna inte når.

Att köpa exempelvis Apple och Google tror jag inte är fel på längre sikt, även om aktierna verkar "dyra". Kvalitetsbolag har alltid ansetts "dyra" men det lönar sig att äga dessa i långa loppet.

H&m är inte heller fel, men det ingår i avanza zero.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in