1993 såg jag "den gode, den onde, den fule" för första gången. Clintan hade man ju sett tidigare och gillade skarpt. Då min far även ägde soundtracket till Den gode..så hade jag även lite kläm på musiken som jag gillade. Nå, filmen börjar och den fule gör direkt en karismatisk entré i filmen. Jaja, men var är Clintan? Efter ett tag är vi introducerade till alla karaktärerna och lite senare slår det mig..den Fule spelas helt fantastiskt! Det är en sån där rolltolkning där varje kroppsrörelse och tonfall och dialog ligger helt rätt hela tiden. Eli Wallach VAR helt enkelt Tuco.
Nästa gång jag såg filmen försökte jag hitta saker den Fule kan förbättra i sitt agerande, men jag drar blankt helt enkelt. Eli Wallachs tolkning som Tuca är fortfarande den bästa skådespelarinsats jag sett.
Jag hade även stort nöje av hans insats i Sju vågade livet, men för mig kommer han alltid att vara Tuco i första hand. "When you have to shoot...shoot. Don´t talk" är också ett favoritcitat med stor sanning.
Tack Gud att han blev 98 år ändå. Det gör det hela lite lättare för mig att han levt ett så rikt liv i alla fall.