2014-06-24, 17:03
Medlem
Var det bara min skola som kallade detta för nigge?
Eller är det jag som har hört fel hela min uppväxt?

Neger och president spelades dock flitigt.
2014-06-24, 17:04
Medlem
Ledarens avatar
Hos oss kallades den niggerball, men sen i 6:an så fick vi byta till squareball istället. Då tänkte man väl inte på varför det byttes, men nu så här i efterhand förstår man.
2014-06-24, 17:31
Medlem
meganegerdases avatar
Denna lek heter väl för tusan king??
2014-06-24, 17:31
Medlem
Skunken666s avatar
Spelet har alltid hetat nigger och kommer alltid att heta nigger!
Precis som att det alltid hetat negerboll och alltid kommer att heta negerboll (alt. Gambiaskalle med mjäll)!
2014-06-24, 17:34
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Spelet har alltid hetat nigger och kommer alltid att heta nigger!
Precis som att det alltid hetat negerboll och alltid kommer att heta negerboll (alt. Gambiaskalle med mjäll)!

För det är å så jobbigt och kränkande att byta namn på en lek på skolgården?
Visst, det går knappast över en natt, men jag kan nästan lova dig att om 5-10 år kommer ingen under 30 kalla leken för nigger/nogger/neger etc.
Och ditt liv kommer faktiskt inte bli sämre för det.
2014-06-24, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotLikeYouThink
Kvinnomisshandel har också funnits med från början och varit lagligt i urminnes tider, ska vi låta det vara kvar också, tycker du?

Ja, det är så synd om alla svenskar som inte får sin neger på julafton Man kan också vända på det. Vad är mest rimligt, att mörkhyade personer skall känna sig till åtlöje, eller att svenskar alltid skall få ha det som vi alltid har haft det?

Är du så dum att du på allvar tror att folk bara "hittar på" att något är rasistiskt? det är väldigt sällan det är så. Folk lägger inte energi på saker utan anledning. Tänk dig att du har en pinne som skall fördelas i två delar. Den ena sidan står sådana konservativa matcho-snubbar, och den andra sidan står de som ligger långt ner i samhället. Pinnen är 10 cm och ni har 8 cm och de andra har 2 cm. För att det skall bli jämnt skall alla ha 5 cm var. Så fort man påpekar detta (påpekar rasism) så blir man alltså en lättkränkt idiot? och nej, det är inte jag som gör ett "vi- och dem-samhälle", det är du, eftersom du inte vill identifiera dig med personer som är emot rasism.

Den mörkhyade personen i Kalle-Anka framställdes på ett rasistiskt sätt. Samma med judarna, deras näsor var mer utmärkande än vad de egentligen är.

Intressant.

Den som gapar högst låter mest. Det är lättkränkta mediakåta idioter som hittar på all den skit du skriver om, majoriteten skiter i vilket. Om du istället för att läsa Helins ledare gick ut och satte dig på en krog och tog någon öl ihop med mörkhyade så hade du också insett att den kränkta negern inte är representativ för alla. Det är sådana som du som skapar nya stereotyper och ny rasism. Du måste förstå att världen omkring dig inte är ett resultat av intentioner utan konsekvensen av desamma. Tänk ett steg längre.
2014-06-24, 17:46
Medlem
Jag satt i elverådet på mellanstadiet (96) och fick igenom att vi skulle kalla det "afrikan". Jag var före min tid! Den ende svarte killen på skolan blev en av mina allra bästa vänner.
2014-06-24, 17:48
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heja Turkarna
Jag satt i elverådet på mellanstadiet (96) och fick igenom att vi skulle kalla det "afrikan". Jag var före min tid! Den ende svarte killen på skolan blev en av mina allra bästa vänner.

På vilket sätt skulle det vara bättre?
Visst, det är ju kanske inte lika illa som just nigger, men hur är det bättre att fortsätta referera till det med hänvisning till nån slags etnicitet?
2014-06-24, 17:51
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Haha kommer att tänka på Nigger Lakritskola som faktiskt fanns för länge sedan. Visst har alla generationer sina saker som inte är PK, men jag begriper inte varför man hela tiden känner ett behov av att skriva om historien.

Bild på Nigger Lakritskola: http://2.bp.blogspot.com/-lA_5ZZNBd2M/ULxj_wtqLTI/AAAAAAAAV08/avUsL27VGJo/s200/Niggerkola.jpg

Ja, folk var mer rasistiska förr.

Vi lekte t.ex. cowboys och indianer, där indianerna alltid var "de onda".

hahaha, bump på den.
var före min tid får erkännas.. men hyllerisk likväl.
2014-06-24, 17:55
Medlem
Alaroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Denna lek heter väl för tusan king??
Ja, det var den term som användes flitigast när jag var ung.
2014-06-24, 17:56
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
I västra 0155 kallade vi det för Nigger oavsett om det spelades med basketboll eller tennisboll, regnade ute så spelade vi Neger och president och lyssnade på The Latin Kings. Vi la inga värderingar i ordet och sket fullständigt i om någon var neger eller inte.

Det är dagens PK-media som ger ordet/n den laddningen, skulle vilja påstå att det är väl magstarkt att kalla 6-9åringar för rasister...

Allt o alla som sticker ut i skolan för höra det oavsett
om du är lång, kort, fet, har glasögon,finnar, krulligt hår, tandställning
eller råkar vara neger, det är inte rasism utan ungdomligt oförstånd.
Senast redigerad av Tjack-i-starkol 2014-06-24 kl. 17:59.
2014-06-24, 17:57
Medlem
Kitakos avatar
Värst vad många namn leken hade då, hos oss hette det king eller kocko och spelades alltid med basketboll/fotboll.

OnT. Tycker det är löjligt att reagera som hon gör, det är ju för tusan barn vi pratar om. De förstår ju knappt vad nigger betyder. Sedan så är ju lite gammal hederlig mobbning alltid ett krav, annars får vi kalla dom PK-ynglingar istället för barn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in