Citat:
Ursprungligen postat av
Monoton
Har ett litet torp på gården som jag tänkt renovera och hyra ut. Hur mycket får man tjäna svart om året? Läste 40k när det gällde lägenhetsrum osv, och 50k när man hade villa.
Låt säga att det är 50k, och jag tar en hyra på 3800kr (45600kr/år). Då är det lugnt? Då behöver jag inte ljuga om varför en jämn summa rullar in på kontot varje månad? Eller ska jag helt enkelt ta det i kontanter?
Man får aldrig tjäna "svarta pengar". Svarta pengar syns aldrig.
Kontanter är alltid bäst.
Gör upp med din hyresgäst om betalningen: 4000:- "vitt" via överföring, eller 3000-3500:- kontant i handen. Denna kommer 9 gånger av 10 vilja betala den lägre månadskostnaden. Enda anledningen till varför din hyresgäst inte skulle gå med på detta är för att socialen betalar hyran och kräver full insyn i dennes ekonomi -> Byt hyresgäst, annars åker du på att skatta för dessa pengar!
För att vara på den säkra sidan, skriv ett "kontrakt" på att personen får bo gratis i torpet i utbyte mot att denna underhåller huset, så har du ditt på det torra om någonting skulle bli tokigt i framtiden. Detta kontrakt har endast du, så att inte hyresgästen ställer till med problem och försöker utnyttja detta "kontrakt" med "gratis-boende". Inga pengar syns = inga bevis. Vad personen har gjort med sina kontanta uttag vet ju inte du. Dessa pengar sätter du givetvis INTE in på något konto, använd pengarna till dina utgifter!
Ta alltid det säkra före det osäkra. Blir du påkommen av någon konstig anledning kan det bli en dyr historia.
Lycka till!