2014-06-21, 13:05
Medlem
Jag blev plötsligt oerhört taggad på att bygga en jacobs-stege och tänkte att det kan bli ett lagom sommarprojekt

https://www.youtube.com/watch?v=GNbvg9jfDr8

Syftet med tråden är att diskutera olika sätt att åstadkomma detta och vad som behövs. Jag har sett olika varianter, allt från att köpa en nst som i filmen, till att transformera upp spänningen från ett 9v batteri.

Egentligen hade jag velat få tag på en Neon transformator, men lyckas inte hitta någon återförsäljare. Det finns en hel del på ebay, men endast för 120v input vad jag kan hitta. Men det måste väl gå att få tag på för 230v också?
Senast redigerad av Dogmatix 2014-06-21 kl. 13:16.
Citera
2014-06-21, 15:39
Medlem
GalFisks avatar
Jag använder en transformator från en gammal oljebrännare. De ger ungefär samma spänning som en NST men är strömbegränsade och tål att kortslutas. Jag vet inte hur lätta såna är att få tag i. Oljeeldning har ju varit ute ett tag, kolla ev. med firmor som monterar värmepumpar om de vet hur/var det gamla skrotet som värmepumpen ersätter hamnar.
Transformatorer från mikrougnar ger inte nog spänning, men om man kopplar några i serie går det. De ger dock bäldigt mycket ström. Jag har inte testat själv, men kan tänka mig att de kan ge mycket längre maxlängd på ljusbågen, mer slitage på stegen, mer ozon, och större risk att dö.
Ett annat tips är att plocka isär en tjock-TV. De stora har ofta 20-30kV likspänning i "sugkoppen". Om man kan lite elektronik är det relativt enkelt att plocka ut trafon och bygga en drivkrets åt den, som kan drivas av 10-30V DC. Annars kan man behålla TVn som den är. Fördelen med DC-högspänning är att man slipper det brummande ljudet från ljusbågen, och att den blir lugnare och jämnare. Den kan också bli bättre på video, beroende på kameran.

I allt detta får man inte glömma att man hanterar livsfarliga spänningar och strömmar. Och en tjock-TV kan vara laddad både i CRT och nätaggregat även om den varit urkopplad i dagar om det vill sig illa.
Citera
2014-06-21, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag använder en transformator från en gammal oljebrännare. De ger ungefär samma spänning som en NST men är strömbegränsade och tål att kortslutas. Jag vet inte hur lätta såna är att få tag i. Oljeeldning har ju varit ute ett tag, kolla ev. med firmor som monterar värmepumpar om de vet hur/var det gamla skrotet som värmepumpen ersätter hamnar.
Transformatorer från mikrougnar ger inte nog spänning, men om man kopplar några i serie går det. De ger dock bäldigt mycket ström. Jag har inte testat själv, men kan tänka mig att de kan ge mycket längre maxlängd på ljusbågen, mer slitage på stegen, mer ozon, och större risk att dö.
Ett annat tips är att plocka isär en tjock-TV. De stora har ofta 20-30kV likspänning i "sugkoppen". Om man kan lite elektronik är det relativt enkelt att plocka ut trafon och bygga en drivkrets åt den, som kan drivas av 10-30V DC. Annars kan man behålla TVn som den är. Fördelen med DC-högspänning är att man slipper det brummande ljudet från ljusbågen, och att den blir lugnare och jämnare. Den kan också bli bättre på video, beroende på kameran.

I allt detta får man inte glömma att man hanterar livsfarliga spänningar och strömmar. Och en tjock-TV kan vara laddad både i CRT och nätaggregat även om den varit urkopplad i dagar om det vill sig illa.

Du har helt rätt, högsta prioritet är att inte dö på kuppen. Att leka med en MOT från en mikrougn är mer än jag vågar, lika så att skruva sönder en TV. Rätta mig om jag har fel, men att köpa en NST på 10kv, 30mA är i en helt annan liga än använda en mikrougns transformator?

Något i stil med följande hade varit bra. Men varför finns det uteslutande för 120v? Det är klart man kan köpa en enkel konverter, men bättre om det fungerar direkt
http://www.ebay.com/itm/Neon-Transformer-Indoor-12000V-NO-GFI-Jacobs-Ladder-Tesla-Coil-/151309268536?pt=BI_Circuit_Breakers_Transformers&h ash=item233abc3638
Citera
2014-06-22, 10:11
Medlem
GalFisks avatar
Gör det enkelt för dig: köp två 120V NST, seriekoppla primärerna till 230V, sekundärerna kan du sen seriekoppla för högre spänning, paralellkoppla för högre ström, eller koppla till två olika stegar.
30mA är nog för att döda dig. MOT har jag för mig ger 200mA, men man kan inte bli mer död än helt död. Ha alltid kontakten ur när du gör något. Glöm inte att ljusbågen strålar UV heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in