Citat:
Ursprungligen postat av
Magban
I Sverige 2014 och ett gäng decennier tillbaks är det ingen som dör av "naturliga" orsaker. Samtliga döda, med undantag av några få (ofta djupt religiösa) obduceras och faktisk dödsorsak konstateras.
Så var det inte riktigt ens när jag var en ung kandidat för trettifem år sedan, och det är dessvärre inte tillnärmelsevis så nuförtiden. I allt fler fall avstår man från att obducera om dödsorsaken förefaller klar. Enligt de senaste uppgifter jag har tillgång till är det bara 15% av de avlidna i Sverige som obduceras, och den siffran är nog lägre ändå nu.
Citat:
De flesta äldre dör t.ex av hjärtstillestånd vilket inte är speciellt naturligt för levande människor.
Hjärtstillestånd hos gamla - och för de allra flesta andra utom vissa hjärtpatienter - är ett
tecken på död, inte en
orsak till den. Den vanligaste omedelbara dödsorsaken för gamla är lunginflammation.
Citat:
En ung människa kan absolut dö huxflux utan sjukdom, aortaaneurysm har nämnts i tråden. Aneurysm i hjärnan är även det en risk trots att det inte är en sjukdom.
Jag vet inte riktigt vad du har för definition på
sjukdom, men arteriella aneurysm är definitivt resultat av sjukliga processer.
Citat:
Det finns otaliga diagnoser människor dör av utan att vara sjuka.
I din mening av ordet
sjuka, kanske. Men det finns mycket få icke-traumarelaterade sätt som en 16-åring kan dö på som inte är orsakade av ytterst påtagliga sjukliga processer. Och jag vidhåller att den formulering jag kritiserade var klunsig, och markerade betydligt mer osäkerhet än vad som förmodligen var motiverat.