Citat:
Ursprungligen postat av
klmnopq
6-7 kanske? Plus b-vitamin på recept och värktabletter en period. Senast jag var inlagd hade jag en helt galen medicinlista men min vanliga läkare såg till att fixa till den lite. Jag räknar inte riktigt stesolid och stilnoct så just nu blir det väl rubrikens tre mediciner. Kommer snart att få mer medicin dock, även jag har fått magproblem (vill inte nämna vad).
6-7 mediciner är i min värld alldeles för mycket. Psykofarmaka kan även ha psykiska biverkningar, dvs att om du får för mycket kan du utveckla symptom pga. biverkningar.
En annan risk med så hård behandling är att du tillsist inte vet vilka mediciner som fungerar bra / inte funkar nåt vidare iom. att du tar så många samtidigt att det blir svårt att utvärdera en utav medicinerna.
Tog du opiater för smärtlindring?
Så gäller att hålla mediciner och medicindoserna till den lägsta effektiva nivån (där man ändå får god effekt och kan tolerera biverkningarna) varesig under eller övermedicinering.
OT: Såg på UR för någon vecka sedan ett symposium om läkemedelsanvändning bland äldre och de hade kartlagt läkemedelsanvändningen hos boende inom äldreomsorgen i Västerbotten. Det värsta fallet var en äldre som stod på 53 (!) mediciner samtidigt, föreläsarens slutssats var att den människan "måste vara väldigt frisk" som fortfarande stod på benen :P