2014-06-14, 13:03
Medlem
Macabrias avatar
Jag lider av de mesta, Schizofrenin gör mig lamslagen och jag äter en hel hög mediciner;
Abilify 20 mg
Haldol 8 mg
Xanor 6 mg
Lyrica 150 mg
Medikinet 240 mg
Voxra 300 mg
Champix högsta dos
Fluoxetin 40 mg
och så Stilnoct 20 mg.

Mina kvällsmediciner är alltså Haldol, Xanor depot 2 mg och Stilnoct två tior.
MEN, jag har länge haft sömnproblem även fast jag får dubbel dos Stilnoct!
Mardrömmar där jag vaknar kallsvettig tre-fyra gånger om natten, vaknar när depoteffekten försvinner från Xanoren tillsammans med Haldolen, alltså vid 3-4 på morgonen!
Det börjar tära något otroligt, är trött och orkeslös jämt även hög dos medikinet.
I juli har jag en läkartid och jag funderar om jag ska ta upp detta, det är ändå ett privilegium att få ut 20 mg Stilncoct och jag vill inte bli av med det i första taget.
Har testat de flesta sömnmedicinerna men inget har fått mig att slockna så bra som kombinationen jag äter just nu, dock är biverkningarna hemska och jag vet inte om det är värt det MEN jag måste sova, annars blir jag direkt psykotisk.
Har testat Halicion vilket fungerade riktigt bra men jag vaknade ändå tidigt som fan och kunde inte somna om.
Blev av med den när jag var inlagd då de ville avgifta mig från benso, kom ner till 2 mg om dagen men så fort jag kom ut fick jag 4 mg till.
Vad ska jag göra för att få en ordentlig sömn? Vilken är det bästa sömnmedicinen som man verkligen blir nockad av i mer än 4-5 timmar?
Behöver verkligen råd innan läkarmötet,
ska jag låtsas må bra så jag får behålla Stilnocten eller ska jag försöka få den utbytt mot något annat? Mina värsta dagar använder jag Stilnocten om dagarna för extra lugnande effekt.
Om jag blir av med den för någon SSRI eller om de minskar ner den utan bättre substitut kommer jag gå sönder.
Ska jag fråga om Halicion eller har ni något bättre förslag?

MVH
Citera
2014-06-14, 13:20
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Alltså, Stilnoct är ju en insomningstablett. Halveringstiden är på drygt 0,8-3,2 timmar.

Detta innebär att effekten i princip kommer att ha avtagit ganska mycket under en natts sömn.

Stilnoct kan fungera alldeles lysande för att hjälpa dig att somna in! Men det är inte menat att "hålla dig" sovande.

Ta inte Stilnoct på dagen. Detta kommer bara i slutändan att göra dig så tolerant att de inte ens hjälper dig att somna in. Det är som du säger lite av ett privilegium att få 20 mg om dagen, så sabba inte det. Ta dem endast om natten. Du säger att du tar Stilnoct för dess lugnande effekt, men är det inte det du får all benso för?

För att hålla dig i sovande tillstånd så behöver du en mer långtidsverkande medicin. Min läkare rekommenderar mig en kombination av Stilnoct (för insomning) och Saroten (Amitriptylin, för att inte vakna hela tiden, och för att underlätta insomningsfasen mer).

Saroten är alltså min sömnmedicin, och Stilnoct är min insomningsmedicin. Saroten gör en mycket trött och Stilnoct kickar igång drömstadiet, man man väl säga.

Saroten är ingen njutbar medicin (du får ingen euroforisk effekt), men det funkar fint för att sova hålla sig sovande. Saroten är en TCA, och du behöver därför kolla med din läkare om du kan göra den här kombon (du är ju ett vandrande apotek )
Senast redigerad av FlashbackImprover 2014-06-14 kl. 13:30.
Citera
2014-06-14, 13:44
Medlem
Macabrias avatar
Tack för ditt svar Flashbackimprover!
Så Saroten är en bra medicin tillsammans med Stilnoct? Den lär inte vara så svår att få ut va?
Vill som sagt inte bli av med dom i första taget för de fungerar utmärkt för min insomning.
Mardrömmarna är dock en biverkning från helvetet, men det kanske försvinner med en sömnmedicin med längre verkningstid. Ska läsa om Saroten på fass
Citera
2014-06-14, 13:59
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macabria
Tack för ditt svar Flashbackimprover!
Så Saroten är en bra medicin tillsammans med Stilnoct? Den lär inte vara så svår att få ut va?
Vill som sagt inte bli av med dom i första taget för de fungerar utmärkt för min insomning.
Mardrömmarna är dock en biverkning från helvetet, men det kanske försvinner med en sömnmedicin med längre verkningstid. Ska läsa om Saroten på fass
Den är aningen svårare att få ut än typ SSRI, men det är ingen medicin som folk missbrukar eftersom den inte på något sätt är njutbar. Den har till skillnad från andra TCA en ganska omedelbar (1-3 timmar) ångestdämpande verkan, och sen blir du (vid lite större mängder) väldigt sömnig. Tyvärr håller sömnigheten i sig i typ 12 timmar, men om du tar det på kvällen så kan du tröttmysa lite med någon film på kvällen några timmar innan läggdags, och när du lägger dig så tar du Stilnoct för att somna in
Citera
2014-06-14, 21:08
Medlem
E.W.s avatar
Champix ska aldrig användas om man har depression, eller är i riskzonen för depression. Det står klart och tydligt i FASS att depression är en möjlig biverkan av Champix.
Citera
2014-06-15, 14:00
Medlem
Macabrias avatar
Jag har haft depressioner sedan jag var 8 så det är inte champixen som gör att jag mår dåligt, jag vet om biverkningarna på den medicinen och valde den istället för kol och stroke.
Men du har rätt i att det är en farlig medicin att äta om man redan mår dåligt.
Citera
2014-06-15, 14:34
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Jag lider av de mesta, Schizofrenin gör mig lamslagen och jag äter en hel hög mediciner;
Abilify 20 mg
Haldol 8 mg
Xanor 6 mg
Lyrica 150 mg
Medikinet 240 mg
Voxra 300 mg
Champix högsta dos
Fluoxetin 40 mg
och så Stilnoct 20 mg.

Mina kvällsmediciner är alltså Haldol, Xanor depot 2 mg och Stilnoct två tior.
MEN, jag har länge haft sömnproblem även fast jag får dubbel dos Stilnoct!
Mardrömmar där jag vaknar kallsvettig tre-fyra gånger om natten, vaknar när depoteffekten försvinner från Xanoren tillsammans med Haldolen, alltså vid 3-4 på morgonen!
Det börjar tära något otroligt, är trött och orkeslös jämt även hög dos medikinet.
I juli har jag en läkartid och jag funderar om jag ska ta upp detta, det är ändå ett privilegium att få ut 20 mg Stilncoct och jag vill inte bli av med det i första taget.
Har testat de flesta sömnmedicinerna men inget har fått mig att slockna så bra som kombinationen jag äter just nu, dock är biverkningarna hemska och jag vet inte om det är värt det MEN jag måste sova, annars blir jag direkt psykotisk.
Har testat Halicion vilket fungerade riktigt bra men jag vaknade ändå tidigt som fan och kunde inte somna om.
Blev av med den när jag var inlagd då de ville avgifta mig från benso, kom ner till 2 mg om dagen men så fort jag kom ut fick jag 4 mg till.
Vad ska jag göra för att få en ordentlig sömn? Vilken är det bästa sömnmedicinen som man verkligen blir nockad av i mer än 4-5 timmar?
Behöver verkligen råd innan läkarmötet,
ska jag låtsas må bra så jag får behålla Stilnocten eller ska jag försöka få den utbytt mot något annat? Mina värsta dagar använder jag Stilnocten om dagarna för extra lugnande effekt.
Om jag blir av med den för någon SSRI eller om de minskar ner den utan bättre substitut kommer jag gå sönder.
Ska jag fråga om Halicion eller har ni något bättre förslag?

MVH

Gällande benzo och benzoanaloger är det tyvärr så med toleransutveckling, halcion är korstolerant.

Med benzo upphör ofta effekten när tolerans inträder och du får sk. tolerance withdrawal att du får abstinensliknande symptom fast du intar samma dos som tidigare.
Med tiden kan folk bygga upp en ohygglig tolerans, som i t.ex. kunna stoppa i sig 100-200 mg stesolid om dagen och ändå vara helt klarvaken och på benen, en dos som troligtvis skulle medföra ambulanstransport till akuten för en ovan benzoanvändare.

En variant skulle kunna vara att testa att byta ut t.ex. haldol mot en mer sederande neuroleptika du kan ta kvällstid ex. seroquel eller nozinan.
Citera
2014-06-15, 16:25
Medlem
Macabrias avatar
Har varit grymt försiktig med stilnocten då min tillvänjning av xanoren är sjuk. Tar aldrig mer än mina 20 mg stilnoct till kvällen.
Seroquel och nozinan har jag testat utan bra effekt tyvärr, haldolen har i princip räddat mitt liv så det får vara en neuroleptika man kan blanda med den.
Vet du någon annan som skulle funka?
Citera
2014-06-15, 16:35
Medlem
Macabrias avatar
Läste om sömnmediciner och hade ingen aning om att Midazolam var en avrättningsmedicin.
Den fick jag när jag låg på psyk i tre månader som injektion med haldolsprutor.
DET kunde man sova på, herregud vad jag var väck av det preparatet.
Citera
2014-06-16, 20:38
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Läste om sömnmediciner och hade ingen aning om att Midazolam var en avrättningsmedicin.
Den fick jag när jag låg på psyk i tre månader som injektion med haldolsprutor.
DET kunde man sova på, herregud vad jag var väck av det preparatet.

Nästan alla mediciner går att ta livet av folk med (i tillräckligt hög dos)
Att midazolam används för avrättning har jag inte hört förr, men förvånar inte.
Tiopental brukar ju vara en "standard" medicin gällande dödsstraff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in