2014-06-15, 23:19
Medlem
Super-Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaaph1
Nej, man måste fan vara riktigt desperat om man utför ett sånt här rån för några futtiga tiotusentalet kronor. Hade det varit några hundra tusen hade jag förstått att folk tar risken, men för typ 20 lök är det fan mer värt att odla lite gräs och kränga, både säkrare och inte lika overkill.
Ingen ny update om dom fått fast förövarna?

Den här typen av rån är mer lönsamma än vad många tror. Tar man med sig rätt varor kan det bli miljonbelopp som man kan trycka in i en Volvo kombi. I Östeuropa plockar du lätt ut 40% av varans värde även om du skickar godset till kranar. Var får du 6-800k cash i dag vid ett rån? Framtidens rånare kommer att besöka elektronikmarknaderna i allt snabbare takt.

Man ska ju naturligtvis ta personalen innan butiken öppnar istället för att på pundar manér springa in under öppettid.
Senast redigerad av Super-Swede 2014-06-15 kl. 23:22.
Citera
2014-06-15, 23:26
Medlem
DirtyJobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Super-Swede
Hur vet du att de kom över varor för "20 lök" (3 st iPhones(?). Den här typen av rån är mer lönsamma än vad många tror. Tar man med sig rätt varor kan det bli miljonbelopp som man kan trycka in i en Volvo kombi. I Östeuropa plockar du lätt ut 40% av varans värde även om du skickar godset till kranar. Var får du 6-800k cash i dag vid ett rån? Framtidens rånare kommer att besöka elektronikmarknaderna i allt snabbare takt.

Jag håller med dig.
Det är så många yngre människor som idag arbetar i dessa butiker och det skulle inte förvåna mig att dom tipsar sina kusiner mfl när lagret är påfyllt med tex kameror. Blir ganska lätt att gå in och hämta varor för en större summa pengar. Att slå till på en lördags fm kanske också är ett smart val innan konsumenterna är på plats.
Citera
2014-06-16, 06:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaaph1
Förstår inte hur man kan tycka det är värt all rabalder för att sno lite elektronik, så extremt mycket pengar är det ju ändå inte. Va en pundare som försökte sno en xboxkontroll i affären jag jobbar i, han började kasta knivar och skit efter vakterna sen försvann han in i en skog för att sedan bli tagen av polis med hundpatrull. Hur fan kan det kännas värt för en ynka kontroll liksom?
Någon som vet vad tjuvarna fick med sig? Fan ett sånt råd kan verkligen inte vara värt om det inte är minst hundra lök man kan tjäna på det....

Verkar som de mest fick skyltningsmaterial med sig, dvs tomlådor och dummies som brukar finnas på väggarna kring appleprodukter. I den aktuella butiken finns inte mycket appleprylar framme förutom provexemplaren och mycket är beställningsvaror dvs finns inte i lager. Det är därför jag inte handlar så ofta där.
Citera
2014-06-16, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Verkar som de mest fick skyltningsmaterial med sig, dvs tomlådor och dummies som brukar finnas på väggarna kring appleprodukter. I den aktuella butiken finns inte mycket appleprylar framme förutom provexemplaren och mycket är beställningsvaror dvs finns inte i lager. Det är därför jag inte handlar så ofta där.

Mediamarket är så stort elektroniskt affär den är större än Elgiganten och siba
Det som kommer ut idag är försvars tal från mediamarket chefen precis som alla bank chefer säger rånarna fick många 10kr i en säck .

Ring mediamarkets försäkring så får du veta lite mer hur mycket värde var i tomma lådorna .

Det konstigaste är att det är inte första gången mediamarket rånas och de tog mycket tid till polisen kom med sina helikoptrar .
Citera
2014-06-16, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1
Mediamarket är så stort elektroniskt affär den är större än Elgiganten och siba
Det som kommer ut idag är försvars tal från mediamarket chefen precis som alla bank chefer säger rånarna fick många 10kr i en säck .

Ring mediamarkets försäkring så får du veta lite mer hur mycket värde var i tomma lådorna .

Det konstigaste är att det är inte första gången mediamarket rånas och de tog mycket tid till polisen kom med sina helikoptrar .

Nja, där har du fel faktiskt. Precis som personen innan dig skriver så är det faktiskt så att de mesta som finns ute i butiken är tomma kartonger. De är bara de allra billigaste produkterna som ligger ute i butiken. Dyrare saker är beställningsvara alt att de ligger ute på lagret.

Oftast bara tv-kartongerna som är riktiga hos Mediamarkt
Citera
2014-06-18, 11:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobbel
Nja, där har du fel faktiskt. Precis som personen innan dig skriver så är det faktiskt så att de mesta som finns ute i butiken är tomma kartonger. De är bara de allra billigaste produkterna som ligger ute i butiken. Dyrare saker är beställningsvara alt att de ligger ute på lagret.

Oftast bara tv-kartongerna som är riktiga hos Mediamarkt

Eftersom den butiken ligger inom gångavstånd från hemmet så är jag där emellanåt och handlar (det är enda butiken av den typen i den delen av Göteborg). Så jag vet rätt bra hur det ser ut där, t.ex. att det i regel bara finns ett exemplar av varje telefonmodell i prisläget 500-1500 kr framme, resten finns i lagret. Av dyrare telefoner över 1500 kr finns de i stort sett bara i lagret eller är beställningsvara (när jag skulle köpa nya telefoner till barnen sist så fanns de inte i lager alls så jag fick köpa på netonnet istället).

Det finns alltså inga dyrare telefoner framme som är lättillgängliga vid den typen av rån. Det som finns framme i butiken är sådant som inte är särskilt stöldbegärligt och som går att ha framme.

Att det fanns en del tomkartonger med apple-motiv på är dels en skyltning man har samt att man haft tidigare problem med rån och därför inte har saker framme samt som avledning.

Det är ingen större skillnad på denna butik och andra när det gäller förvaring av dyrare föremål. T.ex. Netonnet har i regel bara enstaka exemplar framme i lagershopen när det gäller dyrare mobiler. När en sådan mobil säljs så skall hyllan fyllas på med en ny och jag har aldrig sett mer än en eller två exemplar av dyra mobiler framme samtidigt (köpte en för ett par veckor sen).
Citera
2014-06-18, 11:30
Medlem
Sommargays avatar
polisen har bekräftat till media att det var nästan 100% tomkartonger. Man hade ju velat se blicken när de med hög puls och dollartecken i ögonen tittar lite närmre på sitt byte
Citera
2014-06-18, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sommargay
polisen har bekräftat till media att det var nästan 100% tomkartonger. Man hade ju velat se blicken när de med hög puls och dollartecken i ögonen tittar lite närmre på sitt byte

polisen har bekräftat tusentals gånger hur dumma och klantiga dom är.

att dom går ut med det där, är för att få andra personer tro det inte är värt det.

kan lika gärna varit kameror för 200 000kr.

men det här är ett dumt och desperat brott.
för mycket risker, både under och efter rånet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in