Citat:
Ursprungligen postat av
cobbel
Nja, där har du fel faktiskt. Precis som personen innan dig skriver så är det faktiskt så att de mesta som finns ute i butiken är tomma kartonger. De är bara de allra billigaste produkterna som ligger ute i butiken. Dyrare saker är beställningsvara alt att de ligger ute på lagret.
Oftast bara tv-kartongerna som är riktiga hos Mediamarkt

Eftersom den butiken ligger inom gångavstånd från hemmet så är jag där emellanåt och handlar (det är enda butiken av den typen i den delen av Göteborg). Så jag vet rätt bra hur det ser ut där, t.ex. att det i regel bara finns ett exemplar av varje telefonmodell i prisläget 500-1500 kr framme, resten finns i lagret. Av dyrare telefoner över 1500 kr finns de i stort sett bara i lagret eller är beställningsvara (när jag skulle köpa nya telefoner till barnen sist så fanns de inte i lager alls så jag fick köpa på netonnet istället).
Det finns alltså inga dyrare telefoner framme som är lättillgängliga vid den typen av rån. Det som finns framme i butiken är sådant som inte är särskilt stöldbegärligt och som går att ha framme.
Att det fanns en del tomkartonger med apple-motiv på är dels en skyltning man har samt att man haft tidigare problem med rån och därför inte har saker framme samt som avledning.
Det är ingen större skillnad på denna butik och andra när det gäller förvaring av dyrare föremål. T.ex. Netonnet har i regel bara enstaka exemplar framme i lagershopen när det gäller dyrare mobiler. När en sådan mobil säljs så skall hyllan fyllas på med en ny och jag har aldrig sett mer än en eller två exemplar av dyra mobiler framme samtidigt (köpte en för ett par veckor sen).