2014-06-12, 22:58
Medlem
En överläkare lär ha sagt att man kan avbryta ett nedtrappningsförsök två gånger, om man känner att man inte pallar utsättningen. Vid en tredje utsättning kan man inte gå tillbaka på medicinen igen, då den generellt då slutat fungera. Finns det någonslags grund för detta påstående?
Citera
2014-06-12, 23:42
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papadracula
En överläkare lär ha sagt att man kan avbryta ett nedtrappningsförsök två gånger, om man känner att man inte pallar utsättningen. Vid en tredje utsättning kan man inte gå tillbaka på medicinen igen, då den generellt då slutat fungera. Finns det någonslags grund för detta påstående?

Nog en ganska generell attityd hos läkare. Jag har klippt på dagen och inte trappat ut några av mina mediciner. Det var rätt skakigt och en del utsättningssymptom några veckor men efter någon månad eller två kände jag ingenting. Gött att slippa skiten.
Citera
2014-06-13, 18:52
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papadracula

har aldrig hört det, jag betvivlar att det är evidensbaserat. Det kan säkert vara utifrån hans erfarenhet. Men sen kan man ju samtidigt undra huruvida människan som velat sluta med en medicin 2 ggr helt plötsligt tar medicinen exakt enl. anvisningar. Så om den som velat sluta med en medicin tvingas ta den så kan jag tänka mig att det lätt blir slarv.
Citera
2014-06-13, 21:29
Bannlyst
Tror inte heller att det är evidensbaserat, släng upp en studie eller tillförlitlig källa så kan man stödja hans uttalande. Att det just skulle "sluta" fungera efter ett tredje uttrappningsförsök är troligen nonsens.

Dessutom är det ju stor risk att medicinen inte ens fungerat effektivt från första början, därav utsättandet. Många avslutar ju behandling eftersom att effekt ej uppstått från början till skillnad från utsättning p.g.a. biverkningar.
Citera
2014-06-14, 22:32
Medlem
E.W.s avatar
Jag har ganska nyligen genomgått hela läkarutbildning. Jag har aldrig hört talas om det.

Däremot hörde jag på utbildningen att hos vissa personer som använder antidepressiva i flera år minskar effekten med tiden.
Citera
2014-06-15, 14:35
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Jag har ganska nyligen genomgått hela läkarutbildning. Jag har aldrig hört talas om det.

Däremot hörde jag på utbildningen att hos vissa personer som använder antidepressiva i flera år minskar effekten med tiden.

ja det är tyvärr helt sant, har upplevt det själv med många mediciner och många här på forumet tycks ha liknande erfarenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in