2014-06-09, 21:10
Medlem
Lackade huven nu på eftermiddagen, i skuggan. Resultatet blev...helt okej, dock lite flammigt och matt, slät yta i princip över hela huven, inga rinnande kanter eller så. Får väl va lite smånöjd efter arbetet, blev i alla fall bättre än den var tidigare..
Citera
2014-06-09, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Lackade huven nu på eftermiddagen, i skuggan. Resultatet blev...helt okej, dock lite flammigt och matt, slät yta i princip över hela huven, inga rinnande kanter eller så. Får väl va lite smånöjd efter arbetet, blev i alla fall bättre än den var tidigare..

Perfekt!

Ha inte huven direkt i stekheta solen eller i bastuvarmt utrymme dom närmsta dagarna. Sen det där matta dammet det tar du riktigt riktigt fint våtslippapper korn 1200 eller finare och går över med väldigt försiktigt med mycket vatten. Kan gå över hela ytan. Men hur torrt (härdat) den än känns ska du vänta minst 30 dagar med all form av bearbetning. Sen efter det kör du polish eller väldigt väldigt försiktigt med rubbing. Då brukar man få hela någorlunda jämn-blank. Har du områden som ser ut som "apelsinskal" kan du slipa lite mer just där.

Ska man bättra en del av en bil ex en rostig skärmkant gör man på samma sätt men man lägger en "mjuk" maskning som man sprayar emot. Och sedan kan man tom. polera övergången mellan spray och befintlig lack med autosol. Då får man inte den där skarpa kanten mellan dom olika lackerna.
Citera
2014-06-09, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erattat
Perfekt!

Ha inte huven direkt i stekheta solen eller i bastuvarmt utrymme dom närmsta dagarna. Sen det där matta dammet det tar du riktigt riktigt fint våtslippapper korn 1200 eller finare och går över med väldigt försiktigt med mycket vatten. Kan gå över hela ytan. Men hur torrt (härdat) den än känns ska du vänta minst 30 dagar med all form av bearbetning. Sen efter det kör du polish eller väldigt väldigt försiktigt med rubbing. Då brukar man få hela någorlunda jämn-blank. Har du områden som ser ut som "apelsinskal" kan du slipa lite mer just där.

Ska man bättra en del av en bil ex en rostig skärmkant gör man på samma sätt men man
lägger en "mjuk" maskning som man sprayar emot. Och sedan kan man tom. polera övergången mellan spray och befintlig lack med autosol. Då får man inte den där skarpa kanten mellan dom olika lackerna.

Okej,tack för tipsen! Men kan jag våtslipa huven redan imorgon eller måste jag vänta 30 dagar? Två frågor till, tänkte tvätta av bilen med högtryckstvätt imorgon,kan jag köra högtryckstvätt på huven med? Och funderade idag på om man måste köra klarlack med,men lackade ju med blanksvart så då behöver msn väl inte det?
Citera
2014-06-10, 00:07
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Okej,tack för tipsen! Men kan jag våtslipa huven redan imorgon eller måste jag vänta 30 dagar? Två frågor till, tänkte tvätta av bilen med högtryckstvätt imorgon,kan jag köra högtryckstvätt på huven med? Och funderade idag på om man måste köra klarlack med,men lackade ju med blanksvart så då behöver msn väl inte det?

Våtslip? Jag säger njaa, du måste låta färgen härda lite längre. (Dock osäker på om du verkligen behöver vänta 30 dagar), har själv gjort det efter ca 72 timmar.. Funkade utmärkt.

Högtryckstvätt på en nylackad yta? En mycket dålig idé. Om du inte gillar att göra om jobbet...

Ajabaja! Det går att tvätta, men undvik högtryck ett "bra tag".
Citera
2014-06-10, 02:53
Medlem
Citat:

Egentligen ska man inte på något sätt bearbeta eller tvätta någon nylackad yta, men framförallt inte en yta som är målad med en-komponent färg. Alltså "vanlig" sprayburk eller penselfärg, som du använt.

I två-komponentfärgen (som billackeringen använder) är den ena av dom två komponenterna just "härdare" som efter ihopblandning skapar en reaktion som gör att färgen härdar ganska snabbt.

I en-komponentfärgen saknas härdaren, i stället sker reaktionen (härdningen) genom att färgen får kontakt med syret, luften, denna process går avsevärt mycket långsammare.

Om du tex målar ett element hemma kan du ofta göra ett märke med nageln i färgen efter flera veckor, men när det gått några månader är färgen hård som vilken billack som helst.

Nu kommer du säkert få mängder med inlägg som säger att det går att slipa efter en, två, tre dagar och man har väl själv också varit där och kladdat efter bara någon dag men inte sällan har man stått där med ett sandpapper "kletigt" av färg och i ivern sett till att man fått börja om från noll.

Sen beror det ju lite på hur stor yta och mycket färg som ska härda. Men en hel motorhuv skulle jag helt klart vänta med.

Väntar du dina 30 dagar då vet du att färgen hård och det blir bara slipdamm i pappret.

Att du inte ska låta huven stå hela smäll-varma dagen i solen är för att du då skyndar på processen för mycket och kan få krackeleringar. Liknade resultatet av att ha målat ett för kallt föremål.

Jag tror inte du behöver klarlack. Ock du ska definitivt inte klarlacka innan du våtslipat, för i så fall förseglar du bara "flammigheten".
Citera
2014-06-10, 04:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erattat
Nu kommer du säkert få mängder med inlägg som säger att det går att slipa efter en, två, tre dagar och man har väl själv också varit där och kladdat efter bara någon dag men inte sällan har man stått där med ett sandpapper "kletigt" av färg och i ivern sett till att man fått börja om från noll.
Minst 2 veckors härdning va rådet jag fick på lackforum för ett par år sen för 2k klarlack, tog mer än 2 veckor innan lacken va så hård att jag inte kunde göra märken med nagel.

Sprayfärg har jag slipat efter några dagar utan problem, 3 tunna lager som fick torka några dagar i ett välventilerat svalt garage på sommaren, sprayfärg av lite bättre kvalité.
Egentligen borde man ha en grej bredvid som lackas samtidigt så man kan göra sliptest utan att riskera lacken på det som snyggas till.

Citat:
Jag tror inte du behöver klarlack. Ock du ska definitivt inte klarlacka innan du våtslipat, för i så fall förseglar du bara "flammigheten".
Jag har målat en del saker med sprayfärg och klarlack behövs inte men det gör mycket för utseendet, lite svårt att beskriva men färgen får mer djup och glans.

Citat:
Ursprungligen postat av P55
....
Tror inte jag såg ett enda påstående som stämde.

Citat:
Ursprungligen postat av Racerfelgen
De har dessutom ett mycket bättre munstycke.
Är det denna typen av munstycke du syftar på? så kan du hitta det på sprayfärger också.
http://www.seab.se/sfiles/2/94/3/picture/thumbnail/corrostabil-munnstykke.png

Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Färgen blandas med mixställ och trycks sedan i burk. Hållbarhet ~3 dygn.
Knappaktiverad finns också, knappen trycker hål på en patron med härdare så den blandas med färgen.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-06-10 kl. 04:40.
Citera
2014-06-10, 09:47
Medlem
Då vet jag att jag inte ska hålla på pilla eller tvätta av huven nu då Hittar tyvärr INGEN skugg-plats på gården, sol överalt Hoppas den inte blir förstörd nu..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in