Citat:
Ursprungligen postat av
EU-migranten
Det här förstår jag inte. Jag har alltid fått höra att SD-röstarna är lågutbildade, ensamstående män i glesbygd.
Nu är de tydligen plötsligt gifta/sambo, har lyckats köpa och betala en villa OCH har pengar på banken.
Därtill har de tydligen varit såssar tidigare. Från vänsterpack till "högerextremister" alltså?
Vojne vojne, det är visst stora omvälvningar här...
Jag känner lite samma sak. Det gemensamma är att urtypen har beskrivits av någon med motsatta politiska åsikter. I tio år var SD's väljare beskrivna som rasister på socialbidrag i döende bruksorter som Mona Sahlin och co. inte tyckte man skulle ta debatten med. Då skulle problemet lösa sig av sig självt. Eftersom SD i populärpolitisk form är relativt nya antar jag att försöken att förklara deras målgrupp blir som att beskriva en hippogriff eller skvader. Ingen ville erkänna att de hade sett en (för då skulle man behöva diskutera med dem) men man accepterade mallen för var de fanns. Nu är SD-are alltså kälkborgare enligt "De Goda Krafterna".
De jag känner till som röstar på SD är inga arbetslösa tonårsvitingar till socialfall. Bättre betalda arbetare, tjänstemän, personer med utländsk bakgrund och pensionärer. De två sista är de mest högljudda.
SD-nissar och Sverigevänner brukar använda en speciell mall för att beskriva de som röstar på MP och V. Batikhäxor, betacuckar och mediahipsters i övre medelklasstadsdelar återkommer som arketyper.