2016-06-25, 15:50
Medlem
Vireks avatar
Det värsta är att försöka uttala städer och platser på den lokala dialekten. Typ Leondennn eller New Joaaaaark eller Bastaaan.
Citera
2016-06-28, 07:28
Medlem
GoUoDs avatar
Fick en tjej på kroken en helgkväll, vi började dilla,.ett och tre säger hon att hon bott i England, frågar om jag har (uteslutande denna term) "molly" och därefter häver ur sig engelska termer och konstlade. Det blev inte något nuppa med den dåren heller ... och inte redde hon till sitt språk när vi sågs efter det heller, "vet du nån som har 'Molly'?" - ja man säger "molly" i England. Hon uttryckte det "mouly" synonymt med "mögligt".
Senast redigerad av GoUoD 2016-06-28 kl. 07:33.
Citera
2016-06-30, 22:56
Medlem
tronpretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Om en tysk snackade RP skulle jag nog tycka det var lite löjligt, såvida han inte spenderat sin barndom i brittiska överklasskretsar. Hur skulle du reagera om en tysk snackade svenska från en journalfilm?

Det är inte 1970 längre. RP är INTE standardengelska.
Det finns ingen som talar journalfilmsvenska i dag, medan RP alltjämt används i tv. på film och i parlamentet, så din jämförelse haltar. Men för att svara på frågan, jag hade tyckt att tysken var charmig, om än en smula excentrisk, och uppskattat att han lagt tid på att lära sig svenska språket på det vis han tror att det skall talas. Jag hade definitivt inte funnit honom löjlig.
Senast redigerad av tronpretendent 2016-06-30 kl. 22:59.
Citera
2016-07-01, 23:00
Medlem
Brukar härma de som jag pratar med vilket är efterblivet men det skulle kunna vara en förklaring?
Citera
2017-01-09, 18:28
Medlem
schiklgrubers avatar
Tja, inte vet jag. Själv talar jag utan svensk brytning då min faders ena exfru kom från England och den andra från New York och jag bodde med honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in