2014-05-30, 23:14
Medlem
En ny fluga i feminismens Sverige är att byta efternamn från ett patriarkalt könsmaktsordningsfrämjande förtryckarnamn som slutar på -son till ett mer passande -dotter. Vad jag inte begriper är varför dessa människor uteslutande, trots att man gör sig mödan att byta efternamn, ändå behåller mansnamnet, såsom Larsdotter, Bengtsdotter, Eriksdotter och så vidare. Varför byter inte dessa människor namn till "kvinnonamn-dotter"?
Citera
2014-05-30, 23:22
Medlem
Ny? fluga??
Citera
2014-05-30, 23:26
Medlem
OK det har väl funnits ett tag, men svara gärna på frågeställningen istället för att märka ord
Citera
2014-05-30, 23:47
Medlem
Så gjorde man förr i tiden. PÅ Island är det fortfarande vanligt men här har vi i princip övergett det.

Dottern blev dotter/dottir och son ja son
Citera
2014-05-30, 23:50
Medlem
Wunderbaum91s avatar
Har inget emot det, tycker det är för mycket -son och är bara roligt om det blir mer -dotter, som föregående talare sa så är det väldigt vanligt på Island.
Citera
2014-05-30, 23:55
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heftstiftet
En ny fluga i feminismens Sverige är att byta efternamn från ett patriarkalt könsmaktsordningsfrämjande förtryckarnamn som slutar på -son till ett mer passande -dotter. Vad jag inte begriper är varför dessa människor uteslutande, trots att man gör sig mödan att byta efternamn, ändå behåller mansnamnet, såsom Larsdotter, Bengtsdotter, Eriksdotter och så vidare. Varför byter inte dessa människor namn till "kvinnonamn-dotter"?

Av gammal tradition förmodligen, då man oftast tar faders efternamn (dller i alla fall gjordek). Och eftersom dom ju faktiskt är "mansnamn"-dotter och inte son så är det väl inga konstigheter med det?
Citera
2014-05-30, 23:59
Medlem
På Island är det en del av det samhällets självklarheter, i Sverige är det inte det, och anledningen till min trådstart är att jag är av uppfattningen att eftersom de personer i Sverige, till skillnad från de på Island, gjort ett aktivt ställningstagande och själva initierat ett namnbyte, tycks ha en läggning åt den feministiska sidan. Därför frågeställningen varför dessa personer inte eliminerar mansnamnet i sina efternamn.
Citera
2014-05-31, 00:04
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
.... Varför byter inte dessa människor namn till "kvinnonamn-dotter"?

Är du på g nu igen. http://www.hitta.se/evasdotter/företag_och_personer
Citera
2014-05-31, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker
Är du på g nu igen. http://www.hitta.se/evasdotter/företag_och_personer

Det var som fan. Men ändå kvarstår frågan varför det är en enorm överrepresentation av "mansnamn-dotter" gentemot exempelvis "evasdotter", när det till syvense och sist rör sig om det faktum att de människor i det här landet som har ett -dotter namn själva aktivt ändrat sitt namn till detta. Dessa nämnda människor har vid namnbytestillfället alla möjligheter att välja mellan "mansnamn-dotter" och "kvinnonamn-dotter", och ändå finns en extrem överrepresentation av mansnamn-dotter. Det är detta jag ställer mig frågande till.
Citera
2014-05-31, 01:22
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Det var som fan. Men ändå kvarstår frågan varför det är en enorm överrepresentation av "mansnamn-dotter" gentemot exempelvis "evasdotter", när det till syvense och sist rör sig om det faktum att de människor i det här landet som har ett -dotter namn själva aktivt ändrat sitt namn till detta. Dessa nämnda människor har vid namnbytestillfället alla möjligheter att välja mellan "mansnamn-dotter" och "kvinnonamn-dotter", och ändå finns en extrem överrepresentation av mansnamn-dotter. Det är detta jag ställer mig frågande till.
Den stora massan av dem som gör namnbytet kanske inte faller in under gruppen "feminister"..?
Citera
2014-05-31, 02:16
Medlem
Citat:

Om man är flicka/kvinna är man ju någons dotter. Såväl en mans som en kvinnas.
Citera
2014-05-31, 03:21
Bannlyst
Jag tycker att det är pinsamt att byta sitt efternamn. Jag kan förstå kvinnor som inte vill ta sin mans efternamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in