2005-08-20, 17:42
Medlem
Har alltid undrat, skulle vara ganska häftigt o skaffa sig ett greve namn.
Typ t.ex, Von, auf osv.

Men hur är det?
Måste man vara ingift för att kunna få skaffa sig Greve mellan namn? (är inte helt säker på vad det heter, när man har t.ex. Björn von sydow, gärna en förklaring)?

Men iaf, går det att hitta på nått eget, t.ex. om man heter Erik Andersson.
Kan man ha då "Erik Lif Andersson" ?
Citera
2005-08-20, 17:55
Bannlyst
Jag tror bara det blir problem om du tar något som redan är upptaget.
Lars von Trier heter t ex Lars Trier ursprungligen. Han tyckte helt enkelt att det lät tjusigare med ett "von" emellan.
Och det kan man ju hålla med om.

Sen lär du inte komma in i adelskalendern eftersom riddarhuset håller koll på det.
Men vad gör det?
Citera
2005-08-20, 17:56
Medlem
CharlieRs avatar
Det är inte tillåtet att ta sådana namn i Sverige. Däremot i Danmark - skönhetens och Triers land.
Citera
2005-08-20, 17:56
Bannlyst
Att lägga till ett von eller af är ju skittöntigt! gör det inte.
Citera
2005-08-20, 17:57
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnbåge
Jag tror bara det blir problem om du tar något som redan är upptaget.
Lars von Trier heter t ex Lars Trier ursprungligen. Han tyckte helt enkelt att det lät tjusigare med ett "von" emellan.
Och det kan man ju hålla med om.

Sen lär du inte komma in i adelskalendern eftersom riddarhuset håller koll på det.
Men vad gör det?

Är du säker på att man får slänga in ett von hur som helst i namnet?
Citera
2005-08-20, 18:09
Bannlyst
Alltså, jag tror man får göra det utan att begå något brott. Men kanske skattemyndigheten inte registrerar det som ditt riktiga namn?
Jag är dock ganska säker på att man får kalla sig ungefär vadsomhelst, så länge du inte gör intrång på någon annans patent dvs namn.

Jag kan kalla mig kung om jag vill, men inte advokat för det är en skyddad titel.
Jag kan även kalla mig adel, men inte begära att riddarhuset skall acceptera mig som medlem.
Citera
2005-08-20, 18:09
Bannlyst
Citat:
Alltså, jag tror man får göra det utan att begå något brott. Men kanske skattemyndigheten inte registrerar det som ditt riktiga namn?
Jag är dock ganska säker på att man får kalla sig ungefär vadsomhelst, så länge du inte gör intrång på någon annans patent dvs namn.

Jag kan kalla mig kung om jag vill, men inte advokat för det är en skyddad titel.
Jag kan även kalla mig adel, men inte begära att riddarhuset skall acceptera mig som medlem.

Vadå riddarhuset? Finns dom kvar?
Citera
2005-08-20, 18:15
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:

Jo det är klart. Jag utgick ifrån att man skulle få sitt namn godkänt och registrerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in