2014-05-25, 17:29
Medlem
Hej, släktingar till mig har varit med om en trafikolycka för x antal veckor sedan och jag antar att det finns ett par som är insatta i ämnet här.

Mina släktingar kör på huvudled, hastighetsgränsen är 40 och de kör runt 30 km/h.
Från höger sida kommer en man körandes väldigt fort, (snabbare än 50-60, inga bevis bortsett från släktingarnas vittne, dock) och kör rakt in i mina två släktingars bil. Han har alltså totalt ignorerat väjningsplikten och det fanns INGA bromsspår vid olycksplatsen (bekräftat av polisen).

Släktingarna i det här fallet blev tvungna att skrota sin bil, värderad till 20k, och fick 16.5k av bilförsäkringen. Resterande 3.5k fick de själva stå för som självrisk.

Polisen har efter dessa veckor kommit fram till att förundersökningen läggs ner, då de anser att det inte finns bevis nog för att ett brott har begåtts.

Det betyder alltså att gärningsmannen går fri, och mina släktingar har fått skrota sin bil, betalat 3.5k i självrisk, fått köpa en ny bil (när den gamla fungerade felfritt) och befinner sig fortfarande i chock.

Jag tycker det är helt otroligt att gärningsmannen går fri, då släktingarna upplever situationen som att "han avsiktligt ville skada oss".

Hur går man då vidare i ett sånt här fall, jag anser att vi ska gå till domstol och anlita en åklagare för att begära skadestånd, eller åtminstone något sorts straff för mannen. Det var extremt vårdslöst beteende i trafiken, och det vore otroligt synd om han fick köra igen med tanke på vad han är kapabel till.

Som tur är mår mina släktingar bra idag, men befinner sig fortfarande i chock som sagt.

Väldigt tacksam för all sorts hjälp, jag är inte insatt i juridiska processer och uppskattar allt.

Tack!

Ber om ursäkt för eventuella konstiga meningsuppbyggnader eller stavfel, väldigt upprörd i dagsläget.
Citera
2014-05-25, 17:43
Medlem
-defekt-s avatar
Var den påkörande bilen oförsäkrad? Det är ganska klart vem som är vållande, sen att polisen lägger ner fallet är inget konstigt då dom anser att försäkringsbolagen kan ta hand om kostnaderna.
Motpartens försäkring ska även ta eran självrisk. kontakta försäkringsbolaget, och säg att ni fortfarande mår dåligt,
. Ev. skadestånd tar försäkringsbolaget hand om såsom lyte och men sveda och värk, merkostnader mm.
Citera
2014-05-25, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Var den påkörande bilen oförsäkrad? Det är ganska klart vem som är vållande, sen att polisen lägger ner fallet är inget konstigt då dom anser att försäkringsbolagen kan ta hand om kostnaderna.
Motpartens försäkring ska även ta eran självrisk. kontakta försäkringsbolaget, och säg att ni fortfarande mår dåligt,
. Ev. skadestånd tar försäkringsbolaget hand om såsom lyte och men sveda och värk, merkostnader mm.

Tack för relativt snabbt svar.

Den andres bil var försäkrad, ja. Hans försäkring har ju inte täckt mina släktingars självrisk, då ingen anses vara skyldig, vilket är löjligt.

De har ännu inte fått ersättning för sveda och värk, men jag är ganska säker på att den kommer.

Vad tycker du att vi ska göra, i det här fallet... Är det värt att gå vidare och försöka visa att han är skyldig i olyckan? Jag menar, det kunde ju lika gärna ha varit livshotande skador, som det nu inte blev som tur är.
Citera
2014-05-25, 17:59
Medlem
det måste ha blivit ett fel. om dina släktingar kör på huvudled och blir påkörd av en bil som kommer från en väg med väjningsplikt så tänker man väl direkt att den är den vållande till olyckan. är du säker på att du sitter inne med all information? det du kan göra är att ta kontakt med ditt försäkringsbolag. om det kommer fram att det är den andra bilen som vållat olyckan ska den förarens försäkringsbolag ta kostnaden för dig, ditt försäkringsbolag och deras kunds kostnader. ja, ändra dig till dina släktingar i det här fallet =)
Citera
2014-05-25, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn
det måste ha blivit ett fel. om dina släktingar kör på huvudled och blir påkörd av en bil som kommer från en väg med väjningsplikt så tänker man väl direkt att den är den vållande till olyckan. är du säker på att du sitter inne med all information? det du kan göra är att ta kontakt med ditt försäkringsbolag. om det kommer fram att det är den andra bilen som vållat olyckan ska den förarens försäkringsbolag ta kostnaden för dig, ditt försäkringsbolag och deras kunds kostnader. ja, ändra dig till dina släktingar i det här fallet =)

Absolut, hundra procent säker på att jag förstått det rätt, satt med dem för en timma sedan.

Jag vet inte hur, men han anses inte ha kört vårdslöst, trots att han sket i väjningsplikten. Som sagt, ingen vet om han körde 40 eller 60. Men man kan ju tycka att bucklan på bilen var så jävla stor att det är fan omöjligt att han körde 40.

Tack, vi ska kontakta försäkringsbolaget igen och fråga hur det egentligen ligger till.

Jag antar att det inte är värt att lägga tid och pengar på att ta detta till domstol, eller?
Citera
2014-05-25, 18:32
Medlem
försäkringsbolagen är dit man vänder sig. om man är missnöjd så händer det att man drar försäkringsbolagen till domstolen, men det finns många som fått sina liv förstörda tack vare det tyvärr.
Citera
2014-05-25, 19:57
Medlem
Att motparten av polisen inte befunnits vara vårdslös hindrar givetvis inte att denne är vållande till olyckan, allt förutsatt att beskrivningen som erhållits här är korrekt och komplett.

Så några frågor till ts:
Anser fb att det rör sig om delat vållande eller hur har de uttryckt sig?
Var ni överens med motparten om själva händelseförloppet? Blev det ifyllt skadeanmälan gemensamt på plats?
Citera
2014-05-25, 21:58
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tasevski
Den andres bil var försäkrad, ja. Hans försäkring har ju inte täckt mina släktingars självrisk, då ingen anses vara skyldig, vilket är löjligt.

De har ännu inte fått ersättning för sveda och värk, men jag är ganska säker på att den kommer.

Om ingen anses skyldig så har det helt enkelt inte skett så som du beskriver det. Eller så är dina släktingar extremt dåliga på att kommunicera med ett försäkringsbolag.
Det är för övrigt vårdslöst att ignorera väjningsplikt skulle jag vilja påstå. Att det däremot skett uppsåtligt som din släktingar tror har jag svårt att tro.

"Sveda och värk" bör inte utgå om det inte finns personskador. Men det står självklart dina släktingar helt fritt att på egen hand utkräva skadestånd från föraren. Det är enkelt. Det är först om han vägrar betala som man behöver gå till Tingsrätten för att fastställa skadeståndet.

Huruvida motpartens bil är försäkrad eller inte är faktiskt helt oväsentligt för övrigt. 16 § 2 st TSL...
Senast redigerad av wh0re 2014-05-25 kl. 22:01.
Citera
2014-05-26, 11:28
Medlem
helveteskyrkas avatar
Först och främst så är det en olycka och då finns det ingen gärningsman, så länge inte personen medvetet kört in i dina släktingars bil. Att polisen lägger ner beror på att så länge inget brott begåtts så får försäkringbolagen ta hand om ersättningar och utbetalningar.

Och kommer försäkringsbolagen fram till att dina släktingar får stå för självrisken och inte den som orsakade olyckan så har dina släktingar något att göra med olyckan själva. Detta är vardag för försäkringsbolag och det finns knappt någon chans att de bara gör fel på ett rutinarbete..

Har själv blivit inkörd i sidan vid högerregel och fick skrota min bil, där var det inget snack om att jag fick stå för kostnaderna själva eftersom jag inte var den som orsakade olyckan.

Dina släktingar kan ha blivit så skärrade att de lämnade vittnesmål som inte stämde överens med händelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in