2014-05-22, 17:41
Medlem
Hej!
Fick ett brev hem idag dr det stog "Beslut om ndring av studiebidrag" frn CSN.

Dr stog det att de betatlat ut fr mycket pengar (1575kr) och det kan komma att krvas tillbaks om jag inte brjar studera p heltid igen.

Jag har varit borta en del p.g.a vissa anledningar. Ifall jag drar upp min nrvaro igen i skolan vad kommer hnda d? Ifall det inte lser sig, hur lng tid har man att betala tillbaka? Hur gr man det?

Tack snlla fr hjlp!
Citera
2014-05-22, 17:46
Medlem
kinesarsles avatar
r det inte mycket lttare att bara ringa CSN och frga?
Citera
2014-05-22, 18:26
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deddze
Hej!
Fick ett brev hem idag dr det stog "Beslut om ndring av studiebidrag" frn CSN.

Dr stog det att de betatlat ut fr mycket pengar (1575kr) och det kan komma att krvas tillbaks om jag inte brjar studera p heltid igen.

Jag har varit borta en del p.g.a vissa anledningar. Ifall jag drar upp min nrvaro igen i skolan vad kommer hnda d? Ifall det inte lser sig, hur lng tid har man att betala tillbaka? Hur gr man det?

Tack snlla fr hjlp!

D du pratar om nrvaro antar jag det r gymnasiet det gller?

Str det mer i brevet n vad du skrev hr?

Har du ftt detta brev fr att du har fr hg frnvaro eller fr de har betalt ut fr mycket?

r det gymnasiet s fr du tillbaka bidraget om skolan rapporterar att din nrvaro r okej. Kraven skiljer sig frn skolorna men jag tror en vanlig siffra r under 10% ogiltig frnvaro.

Om du fr ett terkrav fr du betala detta direkt. Bor du hemma vilket de flesta p gymnasiet gr kan ven andra bidrag i familjen pverkas.
Citera
2014-05-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
D du pratar om nrvaro antar jag det r gymnasiet det gller?

Str det mer i brevet n vad du skrev hr?

Har du ftt detta brev fr att du har fr hg frnvaro eller fr de har betalt ut fr mycket?

r det gymnasiet s fr du tillbaka bidraget om skolan rapporterar att din nrvaro r okej. Kraven skiljer sig frn skolorna men jag tror en vanlig siffra r under 10% ogiltig frnvaro.

Om du fr ett terkrav fr du betala detta direkt. Bor du hemma vilket de flesta p gymnasiet gr kan ven andra bidrag i familjen pverkas.

Fanns ingen direkt konto att skicka in till, prata med min mentor och han sa att det var en varning om vad som kan pverkas, dribland terbetalningskyldighet.
Citera
2014-05-22, 20:04
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deddze
Fanns ingen direkt konto att skicka in till, prata med min mentor och han sa att det var en varning om vad som kan pverkas, dribland terbetalningskyldighet.

Ok r du sker p att brevet kom frn CSN och inte frn skolan?
Citera
2014-05-22, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Ok r du sker p att brevet kom frn CSN och inte frn skolan?

Ja, det str CSN lit hr och dr, ven kuvert var CSN.
Citera
2014-05-22, 20:47
Medlem
Det r antagligen fr du inte har "nrvarat". Missar du t.ex ett 3 veckorsupprop s vill dom ha tillbaka ven bidragsdelen dom betalat ut. S det kommer inte pverka dig mer n att 1500kr lggs p din studieskuld om du nu brjar plugga igen
Citera
2014-05-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Det r antagligen fr du inte har "nrvarat". Missar du t.ex ett 3 veckorsupprop s vill dom ha tillbaka ven bidragsdelen dom betalat ut. S det kommer inte pverka dig mer n att 1500kr lggs p din studieskuld om du nu brjar plugga igen

Som nr man ska betala tillbaks ln och snt efter hgskola d?
Vill inte att massa gangsters ska komma och knacka p och krva pengar, d man som pissfattig student utan jobb inte tjnar en krona.
Citera
2014-05-24, 10:31
Medlem
Finns f.. en speciell CSN-trd fr sna hr frgor.
Citera
2016-01-11, 16:42
Medlem
fick mitt studiebidrag indraget under December 2015.
det stod att dom betalat ut fr mycket under Nov, Dec och Januari.
Nu fick jag ett brev dr det str att dom ndrar sitt beslut om mitt studiebidrag men det str inget om att jag fr tillbaka det, inte vad jag kan se iallafall.
I detta brev str det ocks
Fr mycket utbetalt enligt detta beslut
Tidigare utbetalt 3 150kr
Fr mycket utbetalt 525kr
Belopp som senare kan komma att terkrvas
525kr.
betyder det d att jag nu behver betala 525kr till CSN och sedan fr jag mitt studiebidrag tillbaka?
Frstr inte d dom inte gett ett konkret svar p om mitt studiebidrag fortfarande r indraget eller om jag behver betala dom. ngon som haft samma problem eller fattar vad dom menar?
Citera
2016-01-11, 16:48
Medlem
hoppahulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomen8550
fick mitt studiebidrag indraget under December 2015.
det stod att dom betalat ut fr mycket under Nov, Dec och Januari.
Nu fick jag ett brev dr det str att dom ndrar sitt beslut om mitt studiebidrag men det str inget om att jag fr tillbaka det, inte vad jag kan se iallafall.
I detta brev str det ocks
Fr mycket utbetalt enligt detta beslut
Tidigare utbetalt 3 150kr
Fr mycket utbetalt 525kr
Belopp som senare kan komma att terkrvas
525kr.
betyder det d att jag nu behver betala 525kr till CSN och sedan fr jag mitt studiebidrag tillbaka?
Frstr inte d dom inte gett ett konkret svar p om mitt studiebidrag fortfarande r indraget eller om jag behver betala dom. ngon som haft samma problem eller fattar vad dom menar?

Det betyder att det kan hnda att du kommer att behva betala tillbaka 525 kronor. Exempelvis skulle det kunna ske genom att du fr 525 kronor mindre nstkommande mnad vilket det gjorde fr mig. Jag fick fr mycket utbetalt och d drog de tillbaka en summa/mnad tills jag betalt. Det lttaste r dock att du ringer och frgar, d fr du ett klart och tydligt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in