Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-22, 17:41
Medlem
Hej!
Fick ett brev hem idag där det stog "Beslut om ändring av studiebidrag" från CSN.

Där stog det att de betatlat ut för mycket pengar (1575kr) och det kan komma att krävas tillbaks om jag inte börjar studera på heltid igen.

Jag har varit borta en del p.g.a vissa anledningar. Ifall jag drar upp min närvaro igen i skolan vad kommer hända då? Ifall det inte löser sig, hur lång tid har man att betala tillbaka? Hur gör man det?

Tack snälla för hjälp!
Citera
2014-05-22, 17:46
Medlem
kinesarsles avatar
Är det inte mycket lättare att bara ringa CSN och fråga?
Citera
2014-05-22, 18:26
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deddze
Hej!
Fick ett brev hem idag där det stog "Beslut om ändring av studiebidrag" från CSN.

Där stog det att de betatlat ut för mycket pengar (1575kr) och det kan komma att krävas tillbaks om jag inte börjar studera på heltid igen.

Jag har varit borta en del p.g.a vissa anledningar. Ifall jag drar upp min närvaro igen i skolan vad kommer hända då? Ifall det inte löser sig, hur lång tid har man att betala tillbaka? Hur gör man det?

Tack snälla för hjälp!

Då du pratar om närvaro antar jag det är gymnasiet det gäller?

Står det mer i brevet än vad du skrev här?

Har du fått detta brev för att du har för hög frånvaro eller för de har betalt ut för mycket?

Är det gymnasiet så får du tillbaka bidraget om skolan rapporterar att din närvaro är okej. Kraven skiljer sig från skolorna men jag tror en vanlig siffra är under 10% ogiltig frånvaro.

Om du får ett återkrav får du betala detta direkt. Bor du hemma vilket de flesta på gymnasiet gör kan även andra bidrag i familjen påverkas.
Citera
2014-05-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Då du pratar om närvaro antar jag det är gymnasiet det gäller?

Står det mer i brevet än vad du skrev här?

Har du fått detta brev för att du har för hög frånvaro eller för de har betalt ut för mycket?

Är det gymnasiet så får du tillbaka bidraget om skolan rapporterar att din närvaro är okej. Kraven skiljer sig från skolorna men jag tror en vanlig siffra är under 10% ogiltig frånvaro.

Om du får ett återkrav får du betala detta direkt. Bor du hemma vilket de flesta på gymnasiet gör kan även andra bidrag i familjen påverkas.

Fanns ingen direkt konto att skicka in till, prata med min mentor och han sa att det var en varning om vad som kan påverkas, däribland återbetalningskyldighet.
Citera
2014-05-22, 20:04
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deddze
Fanns ingen direkt konto att skicka in till, prata med min mentor och han sa att det var en varning om vad som kan påverkas, däribland återbetalningskyldighet.

Ok är du säker på att brevet kom från CSN och inte från skolan?
Citera
2014-05-22, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Ok är du säker på att brevet kom från CSN och inte från skolan?

Ja, det står CSN lit här och där, även kuvert var CSN.
Citera
2014-05-22, 20:47
Medlem
Det är antagligen för du inte har "närvarat". Missar du t.ex ett 3 veckorsupprop så vill dom ha tillbaka även bidragsdelen dom betalat ut. Så det kommer inte pvåerka dig mer än att 1500kr läggs på din studieskuld om du nu börjar plugga igen
Citera
2014-05-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Det är antagligen för du inte har "närvarat". Missar du t.ex ett 3 veckorsupprop så vill dom ha tillbaka även bidragsdelen dom betalat ut. Så det kommer inte pvåerka dig mer än att 1500kr läggs på din studieskuld om du nu börjar plugga igen

Som när man ska betala tillbaks lån och sånt efter högskola då?
Vill inte att massa gangsters ska komma och knacka på och kräva pengar, då man som pissfattig student utan jobb inte tjänar en krona.
Citera
2014-05-24, 10:31
Medlem
Finns f.ö. en speciell CSN-tråd för såna här frågor.
Citera
2016-01-11, 16:42
Medlem
fick mitt studiebidrag indraget under December 2015.
det stod att dom betalat ut för mycket under Nov, Dec och Januari.
Nu fick jag ett brev där det står att dom ändrar sitt beslut om mitt studiebidrag men det står inget om att jag får tillbaka det, inte vad jag kan se iallafall.
I detta brev står det också
För mycket utbetalt enligt detta beslut
Tidigare utbetalt 3 150kr
För mycket utbetalt 525kr
Belopp som senare kan komma att återkrävas
525kr.
betyder det då att jag nu behöver betala 525kr till CSN och sedan får jag mitt studiebidrag tillbaka?
Förstår inte då dom inte gett ett konkret svar på om mitt studiebidrag fortfarande är indraget eller om jag behöver betala dom. någon som haft samma problem eller fattar vad dom menar?
Citera
2016-01-11, 16:48
Medlem
hoppahulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomen8550
fick mitt studiebidrag indraget under December 2015.
det stod att dom betalat ut för mycket under Nov, Dec och Januari.
Nu fick jag ett brev där det står att dom ändrar sitt beslut om mitt studiebidrag men det står inget om att jag får tillbaka det, inte vad jag kan se iallafall.
I detta brev står det också
För mycket utbetalt enligt detta beslut
Tidigare utbetalt 3 150kr
För mycket utbetalt 525kr
Belopp som senare kan komma att återkrävas
525kr.
betyder det då att jag nu behöver betala 525kr till CSN och sedan får jag mitt studiebidrag tillbaka?
Förstår inte då dom inte gett ett konkret svar på om mitt studiebidrag fortfarande är indraget eller om jag behöver betala dom. någon som haft samma problem eller fattar vad dom menar?

Det betyder att det kan hända att du kommer att behöva betala tillbaka 525 kronor. Exempelvis skulle det kunna ske genom att du får 525 kronor mindre nästkommande månad vilket det gjorde för mig. Jag fick för mycket utbetalt och då drog de tillbaka en summa/månad tills jag betalt. Det lättaste är dock att du ringer och frågar, då får du ett klart och tydligt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in