2014-05-20, 18:30
Medlem
WeedWhackers avatar
Jahapp.

Summa summarum.

Begriper då inte vad folk ska med balkonger och skjutvapen till.
Ni ser ju själva vad det ställer till det.

Vad ska man läsa om härnäst?

Påtänd snubbe fistar ett leijon???
Citera
2014-05-20, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av murtennio
Tråkigt att de försöker svartmåla cannabis på det där sättet. Allt för att människor i Sverige ska fortsätta ha den syn på cannabis som de har.

Dock bra att de skrev att de inte var cannabisen i sig som dödade dom.

När ska ni sluta älta att man inte kan dö av cannabis? Hur många av alkoholrelaterade dödsfall tror du är av ren alkoholförgiftning?
Citera
2014-05-20, 18:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwillfindu33
I regel lättare att överdosera vatten än cannabis i sin vanliga form.

Lättare att överdosera vatten än cannabis i några former.
Citera
2014-05-20, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertJudenAchberg
[/b]

När ska ni sluta älta att man inte kan dö av cannabis? Hur många av alkoholrelaterade dödsfall tror du är av ren alkoholförgiftning?

när du har rökt cannabis så röker du inte bort förståndet, vilket man gör om man dricker alkohol, man dricker bort förståndet.

man tar INTE mer risker när man är påverkade av cannabis, det gör man där emot när man dricker alkohol.

man blir inte mer våldsbenägen för man röker cannabis, det blir man däremot av alkohol.

sätt 100 pers i ett rum med oändligt med cannabis och se vad som händer.

sätt 100 pers i ett rum med oändligt med alkohol.

tror du nått kommer hända dom som är i rummet med cannabis? nej

vad kommer hända med rummet med alkohol? tillslut kommer folk börja misshandla varandra och göra riktigt dumma saker.
Citera
2014-05-20, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertJudenAchberg

Jag håller med dig helt och hållet. Tröttsamt med alla nyfrälsta rökare som hela tiden propagerar för att cannabis inte dödar.

Personligen är jag helt och hållet för en legalisering och även avkriminalisering av samtliga berusande preparat vare sig det gäller PCP eller khat. Däremot tycker jag att man ska acceptera det faktum att folk faktiskt dör av droger - inklusive cannabis - även om det inte i regel beror på överdoser. Det finns mycket andra faktorer som spelar in för att kunna dö av något och där ingår trafikolyckor, psykotiska reaktioner som slutar i självmord eller hjärtstopp på grund av dåligt hjärta vid röktillfället och så vidare.

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är att alla reagerar olika och bara för att majoriteten inte får problem med att berusa sig på cannabis betyder det inte att en annan inte gör det. För vissa kommer det alltid att sluta i kaos oavsett hur ofarlig substanserna egentligen är. Det måste man ha klart för sig.
Citera
2014-05-20, 19:26
Medlem
Javalangs avatar
Inslaget tas upp i Facebook-gruppen Centrum för Narkotikavetenskap, där Hozan Nozhatzadeh tar inititativ till att skriva till Sveriges Radio och påpeka deras misstag:

Citat:
Ursprungligen postat av Hozan Nozhatzadeh
Hej!

I Ekot kl 13 formulerar ni er så här angående cannabiskakor i Colorado.

"Samtidigt är det lätt att få i sig för mycket och flera personer har dött av överdosering"

Detta är ett gravt faktafel, det är omöjligt att genom överdosering avlida av cannabisbruk.
I Agneta Furuviks artikel (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83...) som jag antar la grund för påståendet så skriver hon att cannabisbruket indirekt lett till dödsfall, hon hänvisar då till ett fall där en student hoppade från en balkong. Obduktionen har visat att mannen hade höga halter alkohol i kroppen och enligt ansvarig läkare hade alkoholen större inverkan på hans handling än cannabis.

I det andra fallet skriver hon själv att det var en blandning av berusningsmedel som låg till grund för mordet på frun, det är inte där heller till direkt följd av endast cannabis.

Alltså är inte ens förklaringen att cannabis indirekt lett till dödsfall godtagbar, att ni sedan säger att det finns flera fall där en cannabisöverdos lett till döden gör det ännu mer felaktigt.

Som jag även skrev till Agnera Furuvik via twitter får sådana här misstag en kontraproduktiv effekt. Det är viktigt att upplysa om farorna med cannabis men de som idag brukar, främst unga, vet om att det inte går att överdosera och dö till följd av ett cannabisbruk. När ni då far med sådana här osanningar tappar man förtroende och då blir det mänskligt att nonchalera bort information om neurologiska skador också med en "de ljuger ju bara"-mentalitet till följd av den ursprungliga lögnen, om du förstår vad jag menar?

Jag skulle därför som lyssnare uppskatta om ni tar ansvaret för felet och rättar till misstaget vid första bästa tillfälle.

Svaret kommer ganska snabbt:

Citat:
Ursprungligen postat av Sveriges Radio
Hej Hozan.

Tack för ditt påpekande.

Vi har gjort fel och rättat vårt misstag i Ekot kl 16 och kommer göra det igen kl 17.45:

Så ska vi göra en rättelse...

Det gäller vår rapportering om att den amerikanska delstaten Colorado planerar en snabblagstiftning om att begränsa berusningseffekten av cannabis i kakor och godis för att undvika överdosering.

Två människor har dött, men inte av cannabisen i sig utan av våldsamma händelser till följd av påverkan av bland annat cannabis.

Vänligen

Han är inte helt nöjd...

Citat:
Ursprungligen postat av Hozan Nozhatzadeh
Hej!

Tack för ditt svar och bra att ni rättar! I Ekot 16.00 säger ni dock inte bland annat cannabis utan endast cannabis. Jag har förklarat varför detta påstående är felaktigt i det ursprungliga mailet.

Alltså; Den korrekta formuleringen bör vara den du skrev i mailet.

Nu är jag lite petig men hoppas ni lyckas klämma in "bland annat" till 17.45 sändningen.
Citera
2014-05-20, 19:29
Medlem
Vohkuns avatar
Ehm... skulle någon kunna hitta statistik på hur många dödsfall som skett p.g.a. alkoholkonsumering?
Citera
2014-05-20, 19:31
Medlem
Jag anser inte att det är cannabis fel, däremot brukarna som uppenbarligen inte är kompatibla med drogen. Är väl som med det mesta här i världen helt enkelt, next topic.
Citera
2014-05-20, 19:37
Medlem
FashionMonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyanpasu
Om man ska legalisera så ska det bara säljas på systemet 20+ och inte i någon butik där en turk kommer sälja till 15 åringar.

Jao och inför strängare regler och polisiära resurser mot langning & utköp till personer under 18 år!

OnT: Glad blir man att se alla duktiga cannabiskrigare på t.ex CNV som försöker reda ut sanningen i medias rapportering.
Senast redigerad av FashionMonster 2014-05-20 kl. 19:41.
Citera
2014-05-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vohkun
Ehm... skulle någon kunna hitta statistik på hur många dödsfall som skett p.g.a. alkoholkonsumering?
88000 personer varje år i USA. http://www.cdc.gov/alcohol/fact-sheets/alcohol-use.htm

Hittar ingen statistik för hela världen, men många människor blir det...

edit: och som alla vet: hade alla bytt alkoholen mot cannabis hade det varit oändligt mycket bättre för hela världen på alla sätt.
Senast redigerad av cleft 2014-05-20 kl. 20:20.
Citera
2014-05-20, 20:24
Medlem
GodeGorans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murtennio
Precis! Det är de yngre som vet det. Det är de äldre, de som är indoktrinerade i propagandan, som läser rapporteringar som dessa och drar förhastade slutsatser, tyvärr. Men får hoppas att allt fler som faller i den kategorin börjar förstå och inse.

Ja men oroa dig inte, dom dör snart haha nämen visst är det så, jag är övertygad om att diskussionen kommer ta en riktning till det bättre i framtiden men å andra sidan trodde man det på 60-70-talet också
Citera
2014-05-20, 20:27
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vohkun

Om du vill veta hur många som någonsin dött till följd av alkoholöverdoser lär du få leta länge. Statistik från Mesopotamien flera tusen år före Kristus finns naturligtvis inte. Men jag vill inte vara dryg, så här kommer lite aktuell fakta:

I Sverige dog nästan 2000 personer år 2012 till följd av alkohol - som underliggande eller bidragande dödsorsak. Omkring 4500 personer dog år 2009 av diagnoser där alkohol var signifikant bidragande. Källor CAN och Socialstyrelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in