2014-05-13, 17:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Du vinner första pris i att vara korrekt. Du har aldrig hört tals om bostadsnöden, att man löser det så gott man kan. När det gäller romerna skulle du i princip kunna gå med på vad som helst.
Och du vinner första pris i att inte förstå frågeställningen i tråden.

Jag visar bara på de saker hyresvärden lutar sig mot när han hävsar att TS inte får bo i lokalen.
Citera
2014-05-13, 17:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janudaskalldetga
Det handlar bara om att suga pengar ur folk! Alla regler och krångel som dyker upp för någon med ett hittapåjobb skall få skicka lite räkningar.
Det har inte med saken att göra, då det inte drabbar TS.

Hade det handlat om att suga pengar ur folk så hade det ju varit bättre att bygga bostäder från början, eftersom det då går att plocka ut mer pengar per kvadratmeter.
Citera
2014-05-13, 17:50
Medlem
detgillardus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disast3r
bygglov? vad är det för struntsnack.
det skall inte byggas om någonting, tänker inte bygga in en dusch som dom hävdar var anledningen.

och brandskyddsregler HAHA jösses skulle det vara större chans att börja brinna för att jag sov på kontoret?
har ett heta arbeten certifikat det borde räcka (blev dock ogiltigt för 3 år sedan)

några möbler är allt jag skulle behöva ta dit.

och vad fasiken menar du med ändring i detaljplanen?

sånt här obegripligt snack, krångliga, försvårande och onödiga regler har ju bara ett syfte.

att suga pengar ur folk.
Det handlar inte om att någon tror du tänker tända eld på kåken bara för att du bor där. Detaljplanen finns av säkerhetsskäl och för att rent praktiska saker skall fungera.

Om man tillåter att folk bor, öppnar dagis eller vad de nu vill överallt så ökar riskerna för att människor skadas. Det kanske bullrar på området och vips sitter 5 kärringar och gråter i TV om att de inte kan sova och "kommunen gör inget!!!". Det kan hanteras gift i området och vips har 4 osnutna ungar lapat i sig sarin och så sitter ett gäng rödgråtna morsor och bölar om att "ansvariga måste ställas till svaaaars!!!!". Det kanske ligger nedgrävda bränsledepoer för en mack och... ja, du fattar.

Sen finns det praktiska saker som dimensionering på avloppssystem, trafik, framkomlighet etc etc. "De ansvariga" vet att det är de som "måste ställas till svaaaaaaars"" så fort någon råkar illa ut eller en service inte funkar. Därför ser de till att folk inte bosätter sig på platser där de har svårt att garantera de funktionerna. Så slipper de bekosta bullerplank, laga överbelastade avlopp och stå och skämmas i Uppdrag Granskning när nån sopprot låtit ungarna leka på järnvägen.

Om folk på allvar tog ansvar för sig själva så skulle vi kunna bo var som helst, men så funkar det inte. Vi drar till Thailand för att "slippa svenska regler" och sen tar den kvart efter en tsunami innan folk vill hänga UD-personal för att de inte förhindrat det, eller i alla fall inte "gjort tillräckligt".

Om vi inte va så besatta av att allt alltid måste funka, så skulle ju inte de som får skit när det inte funkar behöva reglera så mycket. Men vi är besatta. Och vi älskar att "ställa till svaaaaars". Därför får inte människor bo var de vill.

Men inget hindrar dig att sova på ditt "kontor". Skillnaden är att du inte har rätt att kräva att tågen kör tystare så de inte stör din nattsömn och inte gnälla för att de inte skottar ordentligt. Jag har bott i en replokal och i en restaurang. Det gick skitbra
Citera
2014-05-13, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
disast3r, det finns en massa regler kring detta, så rent "lagligt" så går det inte. Om inte lokalens ändamål ändras vilket inte är möjligt om du bara vill hyra den. Det är ÄGAREN av lokalen som har möjligheter att göra saker med den.

Det du däremot kan göra är ju att prata med den som ska hyra ut lokalen, det finns ju säkerligen folk som bor i lokaler till och från, men då är det ju inte ett stadigvarande boende. Och om folk känner till det och även uthyraren av lokalen, och dom inte bryr sig. Då är det ju ingen risk med att du åker dit för att du använder lokalen på ett olaglig sätt.

Sedan är det ju viktigt att försäkra sig om andra saker, för jag antar det kan bli tråkiga följder för lokaluthyraren om någon bott där, det börjar brinna och dom t.ex. omkommer i branden. Så även för den som hyr ut lokalen finns det risker.

Så ser det ut i stora drag. Sedan detaljerat och hur lagstiftningen kring detta fungerar exakt vet jag inte. Det finns information om vad som gäller på nätet, men jag minns inte vart man hittar det.

då är det försäkringsbolaget som inte betalar ut isåfall.
allt handlar om pengar hela tiden som sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det har inte med saken att göra, då det inte drabbar TS.

Hade det handlat om att suga pengar ur folk så hade det ju varit bättre att bygga bostäder från början, eftersom det då går att plocka ut mer pengar per kvadratmeter.
jaså då hade ju tillgången ökat på boende och priset fallit?

det handlar om att försäkringar inte gäller skulle jag tro.

som vanligt så är det nån jävel som är rädd att inte få BETALT!
Citera
2014-05-13, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av detgillardu
Det handlar inte om att någon tror du tänker tända eld på kåken bara för att du bor där. Detaljplanen finns av säkerhetsskäl och för att rent praktiska saker skall fungera.

Om man tillåter att folk bor, öppnar dagis eller vad de nu vill överallt så ökar riskerna för att människor skadas. Det kanske bullrar på området och vips sitter 5 kärringar och gråter i TV om att de inte kan sova och "kommunen gör inget!!!". Det kan hanteras gift i området och vips har 4 osnutna ungar lapat i sig sarin och så sitter ett gäng rödgråtna morsor och bölar om att "ansvariga måste ställas till svaaaars!!!!". Det kanske ligger nedgrävda bränsledepoer för en mack och... ja, du fattar.

Sen finns det praktiska saker som dimensionering på avloppssystem, trafik, framkomlighet etc etc. "De ansvariga" vet att det är de som "måste ställas till svaaaaaaars"" så fort någon råkar illa ut eller en service inte funkar. Därför ser de till att folk inte bosätter sig på platser där de har svårt att garantera de funktionerna. Så slipper de bekosta bullerplank, laga överbelastade avlopp och stå och skämmas i Uppdrag Granskning när nån sopprot låtit ungarna leka på järnvägen.

Om folk på allvar tog ansvar för sig själva så skulle vi kunna bo var som helst, men så funkar det inte. Vi drar till Thailand för att "slippa svenska regler" och sen tar den kvart efter en tsunami innan folk vill hänga UD-personal för att de inte förhindrat det, eller i alla fall inte "gjort tillräckligt".

Om vi inte va så besatta av att allt alltid måste funka, så skulle ju inte de som får skit när det inte funkar behöva reglera så mycket. Men vi är besatta. Och vi älskar att "ställa till svaaaaars". Därför får inte människor bo var de vill.

Men inget hindrar dig att sova på ditt "kontor". Skillnaden är att du inte har rätt att kräva att tågen kör tystare så de inte stör din nattsömn och inte gnälla för att de inte skottar ordentligt. Jag har bott i en replokal och i en restaurang. Det gick skitbra
HAHA jösses vad långsökt
Citera
2014-05-13, 21:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
som vanligt så är det nån jävel som är rädd att inte få BETALT!
Skitsnack, och har du inte mer vett att ta till dig given information utan bara fortsätter ditt omogna mantra om pengar, så kan jag inte bry mig mindre.

Citat:
HAHA jösses vad långsökt
Det är inte långsökt, det är fakta. Du kommer nog förstå när du vuxit upp.
Citera
2014-05-13, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Skitsnack, och har du inte mer vett att ta till dig given information utan bara fortsätter ditt omogna mantra om pengar, så kan jag inte bry mig mindre.
låt mig gissa du är fastighetsägare?

säg vad det är annars då, allt handlar om pengar vet du väl
Citera
2014-05-13, 23:06
Medlem
DennisOlofs avatar
disast3r, ok. Ja det kan ju vara så att man som ägare till en affärslokal att man kan klara sig undan bra, även om det är frågan om uthyrning och att sedan någon bor i lokalen fast det inte är tillåtet.

Är inte så insatt i det, men däremot är det solklart, man får inte bo i lokalen, men jag vet att många gör det ändå. Oftast är det iofs inte så att man bor där permanent men kanske i veckorna osv. Men permanent går ju bra också. Allt handlar om att inte bli upptäckt, att folk som bor runt om kring, inte bryr sig och att den som hyr ut lokalen är med på det hela.

Då är allt lugnt
Citera
2014-05-14, 00:07
Medlem
Kör på säger jag, men såklart får man inte säga något till den du hyr kontoret av, det måste hållas hemligt då det inte är tillåtet. Kan vara en ide att täcka för fönstren kvällstid så det inte ser suspekt ut utifrån att lyser i fönstren sent varje kväll, osv.

Om värden går in av någon anledning med nyckel så ska det se hyffsat normalt ut för att vara ett kontor. Bäddsoffa, TV, dator, projektor, osv kan man ha.

Folk bor ju i byggbaracker, husvagnar, kolonistugor och friggebodar så bo i ett kontor ett tag kan vara mycket bättre med gratis värme och gott om yta.
Citera
2014-05-14, 18:00
Medlem
DennisOlofs avatar
Dr.Bong, exakt. Men fixar sitt eget lilla krypin med dold in och utgång, plus dolt in och utgång till butiken från bakgården eller liknande. Så länge man inte stör osv, så brukar de flesta människor inte bry sig.

Citera
2014-05-14, 18:36
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Jag kan förstå tanken bakom att det finns detaljplaner, med vissa regleringar kring var man får och inte får bo. Om en människa väljer att bosätta sig i ett industriområde skulle det inte vara någon större fara. Men om många gör det, skulle det ställa krav på olika former av service och infrastruktur - vägar, vatten och avlopp måste byggas ut och dimensioneras om. För att inte tala om den dagen då folk börjar kräva att skolor och vårdcentraler skall byggas i kvarteren... Och nya kollektivtrafikslinjen kan behöva dras, mm mm.

Fast å andra sidan kan jag förstå om människor, i en situation med bostadsbrist, väljer en mindre optimal bostad i ett industriområde eller liknande, framför att inte ha någon bostad alls. Kanske kunde man tillåta ett begränsat antal människor bo i lokaler - om de var införstådda med att de faktiskt väljer att bosätta sig utanför "planerade" bostadsområden, och därmed inte kan räkna med samma service som i en "normal" stadsdel. Problemet är väl främst de stora, fasta investeringarna, som avlopp och liknande. (Folk som bor i en industrilokal kan kanske acceptera att de inte har dagis runt hörnet, men kan de låta bli att skita??)
Citera
2014-05-14, 22:48
Medlem
DennisOlofs avatar
Xheqnhouz, instämmer helt.

Men det är ju bra att vi har lagstiftning som i grunden talar om vad som gäller, sedan är det ju en hel annan sak om man väljer att utöva det som står i lagen. Ofta behöver man ju inte bekymra sig så mycket för detta, utan det finns föreskrifter och annat som förenklar tillvaron för de flesta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in