2014-05-09, 19:50
Medlem
Väldigt ofta ser man en mening såsom följande: "Temperaturer mellan fem till tio grader"
Jag känner starkt att mellan bara ska användas tillsammans med "och", dvs. "Temperaturer mellan fem och tio grader". Alternativet skulle vara t.ex. "Temperaturer på fem till tio grader". Men om man googlar på meningen "mellan fem till tio" så hittar man 2 200 000 jämfört med ynka 440 000 för "mellan fem och tio", vilket känns helt galet. Är det någon som har koll på om denna variant faktiskt är acceptabel? Det känns som den strider mot logiken.

Förutom detta undrar jag även över följande fall: "Välj ett betyg mellan 1 till 5." Om man då skriver "Välj ett betyg mellan 1 och 5" så känns det som det kan tolkas att man kan välja antingen 1 eller 5, medan det första låter som man kan välja 1, 2, 3, 4 eller 5.

Vad sägs?
Citera
2014-05-09, 20:04
Medlem
KungPengs avatar
Definitivt inte acceptabelt enligt traditionella regler. Antingen heter det mellan...och eller från...till. Tyvärr breder det ut sig. Man ser det i texter från skribenter som definitivt borde veta bättre.
Citera
2014-05-09, 20:11
Medlem
Nanders avatar
Det här var en väldigt intressant fråga! Mitt språköra säger också att det är helt fel att uttrycka sig på det sättet. Fascinerande är dock att bland de första träffar man får på Google om man söker på "mellan ett till två" (för att pröva en annan sökterm) hittar man flertalet svenska kommuners hemsidor, artiklar från såväl SR som SVT, myndigheter som Arbetsförmedlingen och Skogsstyrelsen, läkemedelsinformation från 1177 och till och med en studie gjord av Karolinska!
Citera
2014-05-09, 20:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nander
Fascinerande är dock att bland de första träffar man får på Google om man söker på "mellan ett till två" (för att pröva en annan sökterm) hittar man flertalet svenska kommuners hemsidor, artiklar från såväl SR som SVT, myndigheter som Arbetsförmedlingen och Skogsstyrelsen, läkemedelsinformation från 1177 och till och med en studie gjord av Karolinska!

Föga överraskande skulle jag vilja påstå.
Citera
2014-05-09, 22:57
Medlem
Äcklig ovana må jag säga. Hua..

Jag riktigt ryser av obehag av att höra "mellan ett till två"
Citera
2014-05-10, 15:36
Medlem
Tack för era kommentarer. Jag kom fram till att formen "Välj ett betyg mellan 1 och 5" duger ändå.
Citera
2014-05-10, 19:54
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nander
... Fascinerande är dock att bland de första träffar man får på Google om man söker på "mellan ett till två" (för att pröva en annan sökterm) hittar man flertalet svenska kommuners hemsidor, artiklar från såväl SR som SVT, myndigheter som Arbetsförmedlingen och Skogsstyrelsen, läkemedelsinformation från 1177 och till och med en studie gjord av Karolinska!
I de typiska exemplen är »mellan« en markering av att nu kommer ett intervall och ordet »ett« är inte bestämd artikel utan räkneordet. Ordet »mellan« skulle kunna undvaras om vi valde att skilja på artikeln och räkneordet så som man gör, respektive kan göra, i våra västliga respektive nordliga grannländer:
Nuläget: Det tar mellan ett till två dygn från det att man har smittats tills man blir sjuk.

Nya skolan: Inkubationstiden är étt till två dygn.

Nuläget: Vanligast är hemgång mellan ett till två dygn. — BB-jargong i Västervik

Nya skolan: Vanligast är utskrivning efter étt till två dygn.
Ordet »mellan« kan alltså uppfattas som en alldaglig substitution för »i intervallet« i konstruktionen »mellan ... till ...«.
Senast redigerad av egon2b 2014-05-10 kl. 19:59.
Citera
2014-05-10, 20:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Ordet »mellan« kan alltså uppfattas som en alldaglig substitution för »i intervallet« i konstruktionen »mellan ... till ...«.

Ja, så är det. Lite av samma fenomen gäller "dels..., dels..." som allt oftare blir "dels..., men...".
Citera
2014-05-10, 22:10
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja, så är det. Lite av samma fenomen gäller "dels..., dels..." som allt oftare blir "dels..., men...".
Det är som med Picasso, om man bara kan lita på att kreatören egentligen kan hantverket ...
NN är dels organist, dels trummis i Honkenz.

NN är inte bara organist, utan också trummis i Honkenz.

NN är dels organist, men också trummis i Honkenz.
Alla korsningar kan inte få inträde i Kennelklubben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in