2014-05-08, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonl33tanon
Hahahaha... du är ju riktigt rolig. Jag förstår att du är religiös och normalt sätt har jag inga problem med det - så länge det där sköts av dig och bara dig. Utan försök att smeta dina idéer på andra eller köra med "det är synd om alla er som inte tror... blablabla... sanningen kommer.... blablabla". Men eftersom du uppför dig precis som alla andra troende jag har problem med så får jag väl berätta hur jag ser på er. Jag tycker på fullt allvar att religiösa människor är mentalt sjuka. Alltså har ett riktigt jävla fel i skallen. Jag ser ingen som helst skillnad på en religiöst troende, någon som tror på ufon, någon som hör röster i skallen eller liknande vilseledda/sjuka stackare.

Gör som du vill. Det enda som är bra med er sjukdom är att när ni väl dör så har ni ingen som helst aning om att det inte blir något mer. Ingen himmel, inget medvetandet som fortsätter... bara... the end. Jag tycker det är lite fint ni inte kommer bli besvikna hur det än blir.

Sättet du skriver på avslöjar mycket om dig och hur anfäktad din själ är. Jag försöker bara få människa som dig att inse fakta men jag kan inte välja väg för dig. Du väljer din egen väg. Ni vi dör blir vi inte besvikna men du och dina gelikar blir mer än besvikna.
Citera
2014-05-08, 22:04
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Det är viktigt att vara jordbunden i sitt resonemang. Tar man till sig Guds ord, ingjuts man med känslor som bara en själv kan uppleva och på så sätt komma till insikt. Det är inte särskilt kvistigt att reflektera och inse fakta. Detta monetära samhället är orsaken till all ondska och psykiska problem. Jag anser att sund förnuft är mycket bättre och mer pålitligare än undersökningar gjorda av andra människor.

Så det du läst som fått dig att få den uppfattningen du har om hur mindre "andliga" människor har mer psykiska problem är inte skrivet av andra människor? Anser du alltså att ditt "sunda förnuft" (subjektiva bedömningar av texter där vi i urvalet sannolikt har med konfirmeringsbias att göra) är bättre är undersökningar utförda av för ändamålet utbildad personal medelst beprövad metodik?

Det finns ett engelskt uttryck som jag tycker är rätt fyndigt och verkar passande här: common sense isn't. Det är sällan vanligt förekommande (eller sunt för den delen), och det är sällan förnuftigt.
Citera
2014-05-08, 22:24
Medlem
Shadow913s avatar
Känns som om det dyker upp en massa följddiskussioner nu som inte har så mycket med TS att göra.
Citera
2014-05-08, 22:36
Medlem
Citat:
Att leva utanför Guds regler är som att leva i anarki. Endast djävulens anhang väljer att förneka Gud som är källan till allt. Att kalla människor till andlighet är ingen lätt uppgift, det är svårt att vinna anklang hos många men jag tycker personligen att var och en har ett ansvar att själv söka efter sanningen och sanningen uppenbarar sig för en. Ingen kan bebåda framtiden men vi kan gissa oss till vad som kan hända med människor som helt lever utan Gud regler. Det gäller alltså att besinna och besegla sina beslut innan det är försent.
Du har ju så rätt i det du säger! Men om du vill få respons på dina synpunkter - byt forumsdelen.
I denna forumsdel har du ingen chance. Ingen är intresserad här att få reda på sanningen.
Senast redigerad av avigal 2014-05-08 kl. 22:38.
Citera
2014-05-09, 02:54
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ingen har bett dig att offra dina pungkulor eller andra kroppsdelar. Det som förväntas av dig av den vise är att du slutar negera tron och negligera religion.
Nej därför jag lever inte i Saudi eller något annat av religiösa styrt tokland.
Men där huggs det kroppsdelar av folk helt enligt deras religiösa lagar.

Därför ser man en extra gång på en påstått religiös människa för att registrera hur djupt dess inbillningar går. Vissa undviker man helt enkelt att ha kontakt med när problemen går för djupt.
Citera
2014-05-09, 03:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913
Du talar utifrån någon slags tvång och lagstiftning, som om du förutsätter statskyrka eller sammanbladning av religion och politik, dessutom förutsätter du att det är påtvingat och inte av egen tro och övertygelse.
Existerar inte tex KD i din verklighetsuppfattning?
I min gör den det.
Citat:
Du illustruerar väl det jag försöker säga. Troende kan acceptera att det finns människor med olika tro, övertygelse och världsbild. Du talar om konformitet, påtvingat och som om du befinner dig i en stridszon. Därmed beskriver du en världsbild som är rätt intolerant egnetligen. Har du svårt att acceptera att detta klot rymmer individer som har olika världsbild, tro, uppfattning, övertygelse coh att de kommer att vara i konflikt med varandra på ett intellektuellt plan? Det är rätt osannolikt att detta någonsin kommer upphöra. Finns inget som pekar på att hela världen håller på att bli ateistisk bara för att en del länder i västvärlden ( i synnerhet där det funnits statskyrkor som blivit liberala ) har blivit extremt sekulariserade.
Vet inte om du gör dig medvetet dum eller är obildad. Blasfemilagar, antiabortlagar och förbud mot stamcellsforskning är redan realiteter i länder inom EU eller har organisationer som driver frågorna. Och när dessa människor vill föra in dessa frågor på den politiska agendan med hänvisning till att Gud vill det...

Då brukar jag be som ett litet anständighetskrav att dessa "dårar" påvisar att deras Gud verkligen vill detta och skingra misstankarna att det inte bara är ett utslag av deras egna bigotta tankebanor. Har aldrig behövt argumentera längre för tom religiösa brukar inse att där når deras idioti vägs ände.
Citat:
Jag skrev inte endast om vetenskapsmän, utan om de som redan är troende men samtidigt är intellektuella, akademiker, vetenskapstroende osv. De antiintellektuella troende utgör bara en del av de religiösa.
Om du läser en gång till så ser du att det var det jag bemötte med.
Citat:
Har du svårt att se nyanser.

Nej då, ser bara hur grym religionen är mot människan, tragiskt att du så flagrant negligerar dess offer. Får en att undra hur du mår.
Citat:
Ja, du har en syn på människan som tillåter att ofödda människor får avlivas, men alla håller inte med dig, och de har då fostret i åtanke, medan du har frihet i åtanke.
Skillnaden ligger i synen att ett foster inte är en människa och att kvinnor också är fullvärdiga människor och inte bara en avelsbehållare för män att införa sin sperma i och i övrig tid en hushållsmaskin.
Citat:
Där råder det väl delade meningar. Det är inte synonymt att vara religiös och att vara emot stamcellsforskning, dessutom kan stamcellsforskning ske på olika sätt.

Kan upplysa dig om att det finns olika uppfattningar bland troende i varenda fråga vi för här.

Citat:
Finns ingen enhetlig syn bland religiösa

Finns ingen enhetlig syn bland religiösa.

Finns ingen enhetlig syn bland religiösa.

Nej men i samhällen med stark religiös tradition florerar de dock.

Citat:
Nej det är inte normalt och sunt att beskriva saken så onyanserat. Djupt religiösa judar, muslimer och kristna kan vara lika kritiska till "blasmefilagar" och inskränkningar på yttrandefrihet som vilken ateist som helst.
Oj det finns "snälla" troende med...
Men saken är den att idag arbetar aktivt organisationer inom EU med att införa blasfemilagar inom EU. De finns redan och tillämpas i ett par länder i Europa. Inskränka på abortlagarna sker redan nu. Allt på religiösa grunder. Så det jag beskriver sker redan idag och är en verklighet som människor i vår närhet behöver rätta sig efter. Tragiskt att vidskepelse har sådan makt över folk än idag.
Citera
2014-05-09, 05:31
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Existerar inte tex KD i din verklighetsuppfattning?

Jo, och i min verklighetsuppfattning ingår även åsiktsfrihet, yttrandefrihet och demokrati.

Därmed respekterar jag din syn politik också, och KD:s. Skulle nu de flesta i Sverige vilja lyfta fram KD så är det ju inte fel på KD som parti. Då är det ju folkets majoritetstyckande som ser ut så.

Citat:
Blasfemilagar, antiabortlagar och förbud mot stamcellsforskning är redan realiteter i länder inom EU eller har organisationer som driver frågorna. Och när dessa människor vill föra in dessa frågor på den politiska agendan med hänvisning till att Gud vill det...

Jag tycker att den sekulära staten måste kämpa för att förbli sekulär, om man med detta menar en åtskillnad mellan stat och kyrka/moske, eller religion och politik. Det finns ju många kristna samfund som har den synen också. I den stund staten sammanblandas med religioner blir även kyrkor väldigt olika den nytestamentliga kyrkan. Under apostlarnas tid levde man under kejsaren, accepterade honom som överhet trots att man ansåg honom kanske vara ogudaktig på många sätt. Man godkände honom likväl som insatt av Gud, hur hednisk han än var. Detta för att man inte ansåg att de kristna skall styra världen. Man kom ihåg att Jesus hade lärt "mitt rike är inte av den här världen". Den saken har glömts bort i stora delar av kyrkans historia. Istället har stat och kyrka blandats ihop.

Därmed uppstår ju förstås frågan hur man ska se på förbud som motiveras med religion. Blasfemilagar tycker jag är fel eftersom det är rent moraliskt fel att staten skall lägga sig i vad folk säger om religioner. Stamcellsforksning har jag inte satt mig in i. Abortfrågan är lite speciell eftersom det handlar om liv som avslutas. Man kan alltså motivera abortmotstånd med att det är viktigare att liv räddas i den mån de kan räddas, än att människor får göra vad de vill. Annars kan man ju lika gärna förlänga det där och påbörja aktiv dödshjälp eller mord av vilka nu man anser inte skall få leva. Eftersom man inte "objektivt" kan säga att fostret inte är en människa bara för att det ännu inte har agerat socialt med sin omgivning (abortmotståndare ser det ju inte så, utan tar hänsyn till fler saker än social interaktion) så är det ju inte fel att bilda partier för den åsikten. ATt angripa läkare som bedriver abort o dyl är dock helt fel. Allt måste ske enligt demokratins och överhetens regler. Diskriminering av homosexuella i form av särbehandling, trakasserier osv är självklart fel och förkastligt. Likaså måste man ju i en sekulär stat accepterar att homosexuella lever tillsammans, gifter sig borgeligt osv vilken religion man än har. Däremot måste det ju vara upp till kyrkor att bestämma om de anser att äktenskapet är till för man-man, kvinna-kvinna, eller endast man-kvinna. Det sistnämnda kan ju motiveras med Bibeln, och även traditionen. Man måste ha rätt att ha en religion, både som privat och som grupp, på samma sätt som man har rätt att vara ateist och förkasta religion, i en sekulär stat. Därmed tycker jag att "homosexuellas rättigheter" är ett begrepp som missbrukas ifall man per automatik med detta skulle anse att homosexuella skall vigas i kyrkor. Äktenskapet i kyrkor har ju en religiös ram och tradition och då msåte man ju ta hänsyn till hur respektive kyrka ser på äktenskapets innebörd. Motsvarande: Om jag hade blivit muslim och ville bli imam och det fanns en moske som inte accepterade svenskfödda imamer, så vore det löjligt om jag gick till staten och sa "jag känner mig diskriminerad av dem. Gör så att de ändrar sig". Istället borde jag söka mig till religiösa grupper där jag accepteras, och kanske kritisera dem i religiösa debatter. Jag skulle också kunna försöka motverka dem som religion hur det nu skall gå till. Det finns ingen absolut rätt att bli accepterad i alla mänskliga sammanslutningar anser jag. Det finns inte heller hinder att skapa alternativa grupper där man accepteras. Det är liksom inte en fråga som angår staten känns det som. Men staten borde dra undan statligt stöd från grupper som går emot den sekulära statens värderingar, för skattebetalarnas skull bl a.

Citat:
Skillnaden ligger i synen att ett foster inte är en människa och att kvinnor också är fullvärdiga människor och inte bara en avelsbehållare för män att införa sin sperma i och i övrig tid en hushållsmaskin.

Svart-vit syn. Det är i princip samma typ av nyansering som om jag skulle säga att "ja ni icke-religiösa är livsfarliga för hela mänsklgiheten, se bara hur det gick med Stalins, Maos och Pol Pots befolkningar". Det är ju inte så att religiösa människor kämpar för samhällen där männen förför kvinnor, dumpar dem och dyker på nästa och inte tar ansvar för sina familjer. Dålig behandling av kvinnor på just det sättet du beskriver finns hos människor som inte ser människan som helhet, inte har några problem med att ligga runt och inte tar ansvar som män. Omogna och moraliskt skruvade människor. Man borde arbeta för att motverka oplanerad graviditet, våldtäkter, dålig behandling av kvinnor, ansvarslöshet, och erbjuda stöd och hjälp till bortadoption, istället för att bara avsluta liv som uppstår på oönskat sätt. Mycket hårdare straff vid våldtäkt. De flesta aborter är dock inte kopplade till våldtäkter.

Citat:
Men saken är den att idag arbetar aktivt organisationer inom EU med att införa blasfemilagar inom EU. De finns redan och tillämpas i ett par länder i Europa.

Det kan man itne beskylla religioner generellt för, undan endast de religioner (muslimer, katolska?) som driver den grejen. Man kan ju inte heller beskylla alla vänsterpartier för vad extrema vänsterextremister gör.

Personligen har jag lite allergi för ett rent åsiktsmaskineri som inte gestaltar sig i liv. Det jag menar med detta är att jag känner till en person (för att ta ett exempel) som förvisso är stenhård i sina åsikter om jämställdhet, rättigheter, demokrati och verkligen kan debattera bra, men som själv förstört sina barn genom att supa sig full hela deras uppväxt, slå barn och fru, bete sig som en psykopat osv. Det är ju fullt möjligt att sitta och tycka en massa saker men samtidigt vara en fullständigt värdelös som ansvarstagande förälder, förebild, man osv. Mannen är ateist och hyser förakt för religioner men är en nolla ifråga om att själv vara en bra man/far. Han är ett exempel på att det är väldigt lätt att ha åsikter, men frågan är om han inte i första hand själv borde vara en bra människa. Det är full möjligt också att t.ex. debattera på flashback samtidigt som man har polare som ligger runt och skapar ovälkomna barn. Jag har inte mycket för sånt. Säger inte att du är sån. De religiösa människor jag känner är ansvarstagande i sina familjer och använder inte religion som ursäkt för att behandla människor fel.
Citera
2014-05-09, 08:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913
Jo, och i min verklighetsuppfattning ingår även åsiktsfrihet, yttrandefrihet och demokrati.

Därmed respekterar jag din syn politik också, och KD:s. Skulle nu de flesta i Sverige vilja lyfta fram KD så är det ju inte fel på KD som parti. Då är det ju folkets majoritetstyckande som ser ut så.
Därför skall de avkrävas bevis för de åsikter de fått från ovan.
Och när de inte klarar av att leverera blir de inte större än 1-2% + stödröster.

Citat:
Jag tycker att den sekulära staten måste kämpa för att förbli sekulär, om man med detta menar en åtskillnad mellan stat och kyrka/moske, eller religion och politik. Det finns ju många kristna samfund som har den synen också. I den stund staten sammanblandas med religioner blir även kyrkor väldigt olika den nytestamentliga kyrkan. Under apostlarnas tid levde man under kejsaren, accepterade honom som överhet trots att man ansåg honom kanske vara ogudaktig på många sätt. Man godkände honom likväl som insatt av Gud, hur hednisk han än var. Detta för att man inte ansåg att de kristna skall styra världen. Man kom ihåg att Jesus hade lärt "mitt rike är inte av den här världen". Den saken har glömts bort i stora delar av kyrkans historia. Istället har stat och kyrka blandats ihop.

Därmed uppstår ju förstås frågan hur man ska se på förbud som motiveras med religion. Blasfemilagar tycker jag är fel eftersom det är rent moraliskt fel att staten skall lägga sig i vad folk säger om religioner. Stamcellsforksning har jag inte satt mig in i. Abortfrågan är lite speciell eftersom det handlar om liv som avslutas. Man kan alltså motivera abortmotstånd med att det är viktigare att liv räddas i den mån de kan räddas, än att människor får göra vad de vill. Annars kan man ju lika gärna förlänga det där och påbörja aktiv dödshjälp eller mord av vilka nu man anser inte skall få leva. Eftersom man inte "objektivt" kan säga att fostret inte är en människa bara för att det ännu inte har agerat socialt med sin omgivning (abortmotståndare ser det ju inte så, utan tar hänsyn till fler saker än social interaktion) så är det ju inte fel att bilda partier för den åsikten. ATt angripa läkare som bedriver abort o dyl är dock helt fel. Allt måste ske enligt demokratins och överhetens regler. Diskriminering av homosexuella i form av särbehandling, trakasserier osv är självklart fel och förkastligt. Likaså måste man ju i en sekulär stat accepterar att homosexuella lever tillsammans, gifter sig borgeligt osv vilken religion man än har. Däremot måste det ju vara upp till kyrkor att bestämma om de anser att äktenskapet är till för man-man, kvinna-kvinna, eller endast man-kvinna. Det sistnämnda kan ju motiveras med Bibeln, och även traditionen. Man måste ha rätt att ha en religion, både som privat och som grupp, på samma sätt som man har rätt att vara ateist och förkasta religion, i en sekulär stat. Därmed tycker jag att "homosexuellas rättigheter" är ett begrepp som missbrukas ifall man per automatik med detta skulle anse att homosexuella skall vigas i kyrkor. Äktenskapet i kyrkor har ju en religiös ram och tradition och då msåte man ju ta hänsyn till hur respektive kyrka ser på äktenskapets innebörd. Motsvarande: Om jag hade blivit muslim och ville bli imam och det fanns en moske som inte accepterade svenskfödda imamer, så vore det löjligt om jag gick till staten och sa "jag känner mig diskriminerad av dem. Gör så att de ändrar sig". Istället borde jag söka mig till religiösa grupper där jag accepteras, och kanske kritisera dem i religiösa debatter. Jag skulle också kunna försöka motverka dem som religion hur det nu skall gå till. Det finns ingen absolut rätt att bli accepterad i alla mänskliga sammanslutningar anser jag. Det finns inte heller hinder att skapa alternativa grupper där man accepteras. Det är liksom inte en fråga som angår staten känns det som. Men staten borde dra undan statligt stöd från grupper som går emot den sekulära statens värderingar, för skattebetalarnas skull bl a.

Instämmer till stor del utom map aborter.
Citat:
Svart-vit syn. Det är i princip samma typ av nyansering som om jag skulle säga att "ja ni icke-religiösa är livsfarliga för hela mänsklgiheten, se bara hur det gick med Stalins, Maos och Pol Pots befolkningar". Det är ju inte så att religiösa människor kämpar för samhällen där männen förför kvinnor, dumpar dem och dyker på nästa och inte tar ansvar för sina familjer. Dålig behandling av kvinnor på just det sättet du beskriver finns hos människor som inte ser människan som helhet, inte har några problem med att ligga runt och inte tar ansvar som män. Omogna och moraliskt skruvade människor. Man borde arbeta för att motverka oplanerad graviditet, våldtäkter, dålig behandling av kvinnor, ansvarslöshet, och erbjuda stöd och hjälp till bortadoption, istället för att bara avsluta liv som uppstår på oönskat sätt. Mycket hårdare straff vid våldtäkt. De flesta aborter är dock inte kopplade till våldtäkter.
Innebär inte att det är fel. Teokrati kontra demokrati blir det, svart/vit dvs.

Antar du menar att Stalin, Mao och Pol Pot var icke religiösa men Pol Pot var Theravada Buddhist studerade tex vid kloster. Stalin uppfostrades till att bli präst. Öppnade upp kyrkor och seminarier och religiösa bildningssäten när han cementerat sin makt och behövde deras stöd i kriget. Så där hamnar du helt fel i din argumentation.

Du kan för övrigt se på den muslimska världen, hinduiska, starkt religiösa samfund där sekulära strömningar endast hittas i väst och bland den rika befolkningen i resp områden. Där kan man inte ens med god vilja hävda att kvinnor har det bra och att religiösa kämpar för deras rättigheter. I väst är det bättre men löner, karriärmöjligheter är sämre mot mäns mm, rätten till sin egen kropp ifrågasätts konstant av religiösa. Inga poäng här inte.

Citat:
Det kan man itne beskylla religioner generellt för, undan endast de religioner (muslimer, katolska?) som driver den grejen. Man kan ju inte heller beskylla alla vänsterpartier för vad extrema vänsterextremister gör.

Personligen har jag lite allergi för ett rent åsiktsmaskineri som inte gestaltar sig i liv. Det jag menar med detta är att jag känner till en person (för att ta ett exempel) som förvisso är stenhård i sina åsikter om jämställdhet, rättigheter, demokrati och verkligen kan debattera bra, men som själv förstört sina barn genom att supa sig full hela deras uppväxt, slå barn och fru, bete sig som en psykopat osv. Det är ju fullt möjligt att sitta och tycka en massa saker men samtidigt vara en fullständigt värdelös som ansvarstagande förälder, förebild, man osv. Mannen är ateist och hyser förakt för religioner men är en nolla ifråga om att själv vara en bra man/far. Han är ett exempel på att det är väldigt lätt att ha åsikter, men frågan är om han inte i första hand själv borde vara en bra människa. Det är full möjligt också att t.ex. debattera på flashback samtidigt som man har polare som ligger runt och skapar ovälkomna barn. Jag har inte mycket för sånt. Säger inte att du är sån. De religiösa människor jag känner är ansvarstagande i sina familjer och använder inte religion som ursäkt för att behandla människor fel.
Det är en paraplyorg för kristna som gör det.

Och jo det kan man göra tycker jag. På samma sätt politiker är ansvariga att ta debatten med extremister och hålla rent i parlamenten från höger och vänsterextremister behöver religiösa göra detsamma i kyrkor, synagogor och moskeer och tempel. Det är i deras mylla steningar, cancersvulster på samhällskroppen mm uppstår. Där inte den kampen förs blir tron reaktionär.
Citera
2014-05-09, 09:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag har läst ganska många berättelser som tyder på hur dåligt många människor mår. Det är ganska välkänt att ett rikare land i form av materiella saker mår betydligt sämre andligt än mäniskor som inte har allt det där materiella. Själen anfäktas, många ackommoderar sig till ett slappt och meningslöst liv. Livet blir väldigt andefattigt utan andemening. Människor har blivit så lata att många inte orkar laga mat, tvätta kläder och hålla sitt hem städat och välvårdat. Så gott som alla människor vill ha förändring och vill anträda ett nytt liv eller en projekt men man tröttnar ganska snabbt och ger upp och återtar sina gamla dåliga vanor. Psykiska problem och sjukdomar beror inte på att man är dum eller har misslyckats i livet, tvärtom är det så att många framgångsrika människor mår dåligt psykiskt, man vill göra sig oberoende genom att skaffa pengar, makt, vänner osv.
Så här långt är jag med dig. Det existerar ett problem. För bekväma liv har liten mening/syfte för individen och det leder ofta till psykiska problem.
Citat:
Men det vi inte får glömma är att vi aldrig kan göra oss oberoende av källan som är orsaken till allt som existerar. Det uppstår utan tvekan förvecklingar om man tror att man kan göra sig oberoende bara man har pengar, vänner eller makt. Det är dags att vakna och inse att vi måste knäböja oss och vörda källan så som sig bör. Det jag vill förfäkta är att det verkligen går att leva ett harmoniskt liv om man vill närma sig källan, reflektera över den och inte vända ryggen till. Livet i denna värld är förgängligt och därför är det onödigt att dra ut på lidandet och förhala sig konstant.
Här är jag inte längre med dig. Det finns inget som indikerar att det ena har något med det andra att göra. Att dessutom underkasta sig och köpa hela syndatänket och förminska sig själv som människa kan knappast vara något som hjälper en.

Citat:
Många söker sig till droger och andra bedövande substanser för att komma bort från verkligheten, intalar sig själv att det är en njutning som inte får försakas. Det är självbedrägeri och ingen njutning.
Lustigt. Det är precis hur jag tänker på din verklighetsflykt..
Citat:
Vi kan inte komma bort från tanken att kroppen består av två komponenter, det andliga och det materiella, vi måste vörda både om vi ska må bra fysiskt och psykiskt. Det andliga är minst lika viktigt som det materiella. Att använda droger för att temporärt komma bort från plåga och elände för att göra sig beroende av drogen och sen ta drogen för att förinta abstinensen är verkligen något som varje tänkande och intelligent människa borde förstå är dumt och dristigt. Varje samhälle mår bra av att satsa på det andliga, medborgarna mår bättre och finner mening i livet.
Vi bör definitivt ta hand om våra psyken bättre. Att däremot använda mentalt knark i form av religion känns onödigt.
Citera
2014-05-09, 10:54
Medlem
Citat:
Det jag inte förstår är att många icke troende vägrar att bågna och inte nog med det men de vill inte ens diskutera utan intar en försvarställning alltid.

Seriöst? Vill du att allmänheten som håller fötterna på jorden ska vika sig och koppla bort sina hjärnor och bara lyda din diktator-i-en-bok som om det skulle lösa reella problem i både en personlig tillvaro och den vidare världen?

Hör du inte hur sjukt det låter?

Religiösa är förresten experter på att inta försvarsställningar. "Rör inte min mind-control!"
Citera
2014-05-09, 11:52
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag har läst ganska många berättelser som tyder på hur dåligt många människor mår. Det är ganska välkänt att ett rikare land i form av materiella saker mår betydligt sämre andligt än mäniskor som inte har allt det där materiella. Själen anfäktas, många ackommoderar sig till ett slappt och meningslöst liv. Livet blir väldigt andefattigt utan andemening. Människor har blivit så lata att många inte orkar laga mat, tvätta kläder och hålla sitt hem städat och välvårdat. Så gott som alla människor vill ha förändring och vill anträda ett nytt liv eller en projekt men man tröttnar ganska snabbt och ger upp och återtar sina gamla dåliga vanor. Psykiska problem och sjukdomar beror inte på att man är dum eller har misslyckats i livet, tvärtom är det så att många framgångsrika människor mår dåligt psykiskt, man vill göra sig oberoende genom att skaffa pengar, makt, vänner osv. Men det vi inte får glömma är att vi aldrig kan göra oss oberoende av källan som är orsaken till allt som existerar. Det uppstår utan tvekan förvecklingar om man tror att man kan göra sig oberoende bara man har pengar, vänner eller makt. Det är dags att vakna och inse att vi måste knäböja oss och vörda källan så som sig bör. Det jag vill förfäkta är att det verkligen går att leva ett harmoniskt liv om man vill närma sig källan, reflektera över den och inte vända ryggen till. Livet i denna värld är förgängligt och därför är det onödigt att dra ut på lidandet och förhala sig konstant.

Många söker sig till droger och andra bedövande substanser för att komma bort från verkligheten, intalar sig själv att det är en njutning som inte får försakas. Det är självbedrägeri och ingen njutning. Vi kan inte komma bort från tanken att kroppen består av två komponenter, det andliga och det materiella, vi måste vörda både om vi ska må bra fysiskt och psykiskt. Det andliga är minst lika viktigt som det materiella. Att använda droger för att temporärt komma bort från plåga och elände för att göra sig beroende av drogen och sen ta drogen för att förinta abstinensen är verkligen något som varje tänkande och intelligent människa borde förstå är dumt och dristigt. Varje samhälle mår bra av att satsa på det andliga, medborgarna mår bättre och finner mening i livet.
Njaa.. visst kan andefattiga av tristess och avsaknad av livslust samt obegåvade andefattiga drönarmentaliteter i omlopp, med hjälp av sina substitut där knarklangeriet istället försöker ersätta vad de upplever som meningslöshet.. påverka i olika grad... likt ringar på vattnet.. där molokenhet och avundsjuka spelar så starkt och spelar ut.. i detta förväntningarna som uteblev..

.. men att drämma till med "andlighet" som tillräcklig plugg att sätta in där andefattigheten är mer genomsyrande _ NEJ, verkligen inte!

finns inga genvägar att försöka omskriva brist på ansvar, att födas medför ett slags symbiotiskt utvecklande av ansvar, som jag tycker borde tillåtas utvecklas för varje individ, men... du ser ett kollektiv istiskt samhälle med olika belöningssystem där man strategiskt placerar olika coctails.. beroende på vilka t.o.m väldigt sublima och knappt ens antydningar till riktingar som tas... där nyckfullhet och gissninglekar driver olika nerver till olika kyliga utspel och vilja att uppnå duktighetskriterier..

Dessutom hemlighållanden av väldigt primära behov som aldrig går att radera, det krävs isf att invalidisera och blockera så stasrkt att enbart bumerangeffekter uppstår.. vilket kan få fatala följder, eftersom samhä'llsteorier och natur kan nötas alltför hårt och slitas..

Nej, andlighet är att ordna ordentliga strukturer så betydligt fler kan istället för att ombesörja den industrialism som numera är bakom, aldrig mer kommer tillbaka.. det blev vinstdrivande och är förvisso ännu, men vad som var, var groteskt.. att ha de groteska idealen med maniska ansamlandet som livsparameter var stora mistag, "andlighet" i det.. är som att försöka stoppa ett störtande blodflöde med att titta på det, nej.. man står inte och tittar på störtande blodflöden, man lägger förband och ser till vad som orsakade det, men.. stoppar man inte det ens.. kan dina förslag om en massa andlighet vara saken som skulle få människor att inte vilja tjäna pengar menar du? tycker ditt teoretiserande här är patetiskt, det finns för det första ingen gud.. varför mer religion.. knappast är vad som stillar vare sig blodflöden eller andefattighet, det finns tonvis av avhandlingar vilka motiverade psalmerier versläsanden och sitta still i stolar och på kuddar lullande.. också den eran kommer en dag att fullständigt, förhoppningsvis aldrig mer komma tillbaka - det är alldeles för genomlyst, vad den "berömda andlighetsfloskeln" ställt till med.

Frihet, rättare sagt yttrandefrihet.. skulle vara ett bra steg att ta, det har däremot saknats å det värsta. Man har skapat diktaturer lite här och var. Andlighetsdiktaturer är det sista jag skulle vilja se iaf.

Religion är överspelat och passé. Idag ser vi ju melodifestivalyrandet som livskvalitativ propp åt dem som annars.. inte finner livslust? skruvat men kul för dem som gillar yta. Bara det att det är så massivt och frampropagerat enligt klassisk order ; så-härSKA det vara.. du SKA ha kul åt detta-roliga-som-vi-tycker-är-roligt... det glittrar-så-varför-kan-du-inte-gilla-det... är du onormal... vad felar att inte gilla" detta roligstolliga..

....kanske om du jämför, den andlighet du föredrar, att din smak för den andlighet du gillar, isf skulle framstå som bättre om du som vanligt drar polemiska valsen.. så alla kan se att du minsann har rätt, i iaf något..

Religion går inte att utrota nej, men det bertyder inte att förtryck i religionens namn, kan legitimeras hur länge som helst heller, kanske därför man ser så mycket extremeuforisk yttring.. då det visst blev för svårt att vilja förstå vad förtryck de facto är?
Citera
2015-01-19, 06:44
Bannlyst
Jag kan se att andlighet kanske kan hjälpa människor som är korkade eller inte riktigt vet hur de ska använda sin intelligens. Det blir som en slags tröst att tro på något. Deras världsbild blir för dyster annars för dessa "svaga" individer.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in