Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Existerar inte tex KD i din verklighetsuppfattning?
Jo, och i min verklighetsuppfattning ingår även åsiktsfrihet, yttrandefrihet och demokrati.
Därmed respekterar jag din syn politik också, och KD:s. Skulle nu de flesta i Sverige vilja lyfta fram KD så är det ju inte fel på KD som parti. Då är det ju folkets majoritetstyckande som ser ut så.
Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Blasfemilagar, antiabortlagar och förbud mot stamcellsforskning är redan realiteter i länder inom EU eller har organisationer som driver frågorna. Och när dessa människor vill föra in dessa frågor på den politiska agendan med hänvisning till att Gud vill det...
Jag tycker att den sekulära staten måste kämpa för att förbli sekulär, om man med detta menar en åtskillnad mellan stat och kyrka/moske, eller religion och politik. Det finns ju många kristna samfund som har den synen också. I den stund staten sammanblandas med religioner blir även kyrkor väldigt olika den nytestamentliga kyrkan. Under apostlarnas tid levde man under kejsaren, accepterade honom som överhet trots att man ansåg honom kanske vara ogudaktig på många sätt. Man godkände honom likväl som insatt av Gud, hur hednisk han än var. Detta för att man inte ansåg att de kristna skall styra världen. Man kom ihåg att Jesus hade lärt "mitt rike är inte av den här världen". Den saken har glömts bort i stora delar av kyrkans historia. Istället har stat och kyrka blandats ihop.
Därmed uppstår ju förstås frågan hur man ska se på förbud som motiveras med religion. Blasfemilagar tycker jag är fel eftersom det är rent moraliskt fel att staten skall lägga sig i vad folk säger om religioner. Stamcellsforksning har jag inte satt mig in i. Abortfrågan är lite speciell eftersom det handlar om liv som avslutas. Man kan alltså motivera abortmotstånd med att det är viktigare att liv räddas i den mån de kan räddas, än att människor får göra vad de vill. Annars kan man ju lika gärna förlänga det där och påbörja aktiv dödshjälp eller mord av vilka nu man anser inte skall få leva. Eftersom man inte "objektivt" kan säga att fostret inte är en människa bara för att det ännu inte har agerat socialt med sin omgivning (abortmotståndare ser det ju inte så, utan tar hänsyn till fler saker än social interaktion) så är det ju inte fel att bilda partier för den åsikten. ATt angripa läkare som bedriver abort o dyl är dock helt fel. Allt måste ske enligt demokratins och överhetens regler. Diskriminering av homosexuella i form av särbehandling, trakasserier osv är självklart fel och förkastligt. Likaså måste man ju i en sekulär stat accepterar att homosexuella lever tillsammans, gifter sig borgeligt osv vilken religion man än har. Däremot måste det ju vara upp till kyrkor att bestämma om de anser att äktenskapet är till för man-man, kvinna-kvinna, eller endast man-kvinna. Det sistnämnda kan ju motiveras med Bibeln, och även traditionen. Man måste ha rätt att ha en religion, både som privat och som grupp, på samma sätt som man har rätt att vara ateist och förkasta religion, i en sekulär stat. Därmed tycker jag att "homosexuellas rättigheter" är ett begrepp som missbrukas ifall man per automatik med detta skulle anse att homosexuella skall vigas i kyrkor. Äktenskapet i kyrkor har ju en religiös ram och tradition och då msåte man ju ta hänsyn till hur respektive kyrka ser på äktenskapets innebörd. Motsvarande: Om jag hade blivit muslim och ville bli imam och det fanns en moske som inte accepterade svenskfödda imamer, så vore det löjligt om jag gick till staten och sa "jag känner mig diskriminerad av dem. Gör så att de ändrar sig". Istället borde jag söka mig till religiösa grupper där jag accepteras, och kanske kritisera dem i religiösa debatter. Jag skulle också kunna försöka motverka dem som religion hur det nu skall gå till. Det finns ingen absolut rätt att bli accepterad i alla mänskliga sammanslutningar anser jag. Det finns inte heller hinder att skapa alternativa grupper där man accepteras. Det är liksom inte en fråga som angår staten känns det som. Men staten borde dra undan statligt stöd från grupper som går emot den sekulära statens värderingar, för skattebetalarnas skull bl a.
Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Skillnaden ligger i synen att ett foster inte är en människa och att kvinnor också är fullvärdiga människor och inte bara en avelsbehållare för män att införa sin sperma i och i övrig tid en hushållsmaskin.
Svart-vit syn. Det är i princip samma typ av nyansering som om jag skulle säga att "ja ni icke-religiösa är livsfarliga för hela mänsklgiheten, se bara hur det gick med Stalins, Maos och Pol Pots befolkningar". Det är ju inte så att religiösa människor kämpar för samhällen där männen förför kvinnor, dumpar dem och dyker på nästa och inte tar ansvar för sina familjer. Dålig behandling av kvinnor på just det sättet du beskriver finns hos människor som inte ser människan som helhet, inte har några problem med att ligga runt och inte tar ansvar som män. Omogna och moraliskt skruvade människor. Man borde arbeta för att motverka oplanerad graviditet, våldtäkter, dålig behandling av kvinnor, ansvarslöshet, och erbjuda stöd och hjälp till bortadoption, istället för att bara avsluta liv som uppstår på oönskat sätt. Mycket hårdare straff vid våldtäkt. De flesta aborter är dock inte kopplade till våldtäkter.
Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Men saken är den att idag arbetar aktivt organisationer inom EU med att införa blasfemilagar inom EU. De finns redan och tillämpas i ett par länder i Europa.
Det kan man itne beskylla religioner generellt för, undan endast de religioner (muslimer, katolska?) som driver den grejen. Man kan ju inte heller beskylla alla vänsterpartier för vad extrema vänsterextremister gör.
Personligen har jag lite allergi för ett rent åsiktsmaskineri som inte gestaltar sig i liv. Det jag menar med detta är att jag känner till en person (för att ta ett exempel) som förvisso är stenhård i sina åsikter om jämställdhet, rättigheter, demokrati och verkligen kan debattera bra, men som själv förstört sina barn genom att supa sig full hela deras uppväxt, slå barn och fru, bete sig som en psykopat osv. Det är ju fullt möjligt att sitta och tycka en massa saker men samtidigt vara en fullständigt värdelös som ansvarstagande förälder, förebild, man osv. Mannen är ateist och hyser förakt för religioner men är en nolla ifråga om att själv vara en bra man/far. Han är ett exempel på att det är väldigt lätt att ha åsikter, men frågan är om han inte i första hand själv borde vara en bra människa. Det är full möjligt också att t.ex. debattera på flashback samtidigt som man har polare som ligger runt och skapar ovälkomna barn. Jag har inte mycket för sånt. Säger inte att du är sån. De religiösa människor jag känner är ansvarstagande i sina familjer och använder inte religion som ursäkt för att behandla människor fel.