2014-05-06, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alecia79
Hej hej!

Det är så att jag har en liten hund (Bichon frisé) som är 13 år gammal och han hatar verkligen att vara ensam på dagarna, om det går över en timme, så blir han jätte ledsen och på somrarna så blir han jätte varm när han är själv i huset.

Men nu är det så att jag måste hitta nått jobb för att kunna flytta hemifrån, mina föräldrar har tröttnat på mig, och jag har tröttnat på dom, vi bråkar mycket.

Men jag vill inte lämna min hund ensam hemma, han har inte varit själv hemma på över 3 år, och vill inte börja lämna honom ensam när han är så gammal. Och ett hunddagis funkar inte, det har vi testat, han blev rädd för dom andra hundarna och började bråka med dom.

Så min fråga är följande: är det möjligt att gå till arbetsförmedligen och kräva ett lugnt jobb där man kan ha med sin hund, där han bara kan ligga och sova hela dagarna, men ändå vara nära mig?

Tack!
Det är självklart en mänsklig rättighet att du ska kunna plocka med dig din lilla dammråtta till en arbetsplats. Och att bör kunna kräva att ett jobb tilldelas dig från AF. Du ska givetvis inte behöva anstränga dig någonting.
Citera
2014-05-06, 14:17
Medlem
utan.att.stannas avatar
Kan man ens kräva ett jobb Är inte poängen litegrann att arbetsgivaren ska VILJA ha dig?? Annars har jag missat något stort.

För övrigt lär det gå bra ju mer okvalificerade arbeten du söker. Typ vaktmästare, ha hunden i bilen och ta ut honom så fort du inte ska in till lägenheter eller så. Eller sitta själv i en turkkiosk, bara ha hunden där inne, så länge du inte har arbetskamrater ( turkar: rädd för hund).
Citera
2014-05-06, 15:38
Medlem
christerys avatar
Kräva ett arbeta av AF? som dessutom innefattar att du får ta med din allergibomb?

Ska du inte säga att du är utbildad kock åxå, och det är det enda du kan tänka dig att arbeta med?

Chansen är inte så stor som jag ser det, men visst om du hittar nåt pyssel och frågar chefen om det går bra att ha med jycken så kanske det fungerar. Men börja med att hitta ett jobb öht.
Citera
2014-05-06, 17:27
Medlem
YoungTonys avatar
En polare som kör grävmaskin skaffade precis en hundvalp och den sitter med han i maskinen på dagarna, något sådant kanske du skall leta efter men tacka inte nej till ett jobb bara för du inte får ha med dig hunden..
Citera
2014-05-06, 20:15
Medlem
godboys avatar
Citat:
Hej hej!

Det är så att jag har en liten hund (Bichon frisé) som är 13 år gammal och han hatar verkligen att vara ensam på dagarna, om det går över en timme, så blir han jätte ledsen och på somrarna så blir han jätte varm när han är själv i huset.

Men nu är det så att jag måste hitta nått jobb för att kunna flytta hemifrån, mina föräldrar har tröttnat på mig, och jag har tröttnat på dom, vi bråkar mycket.

Men jag vill inte lämna min hund ensam hemma, han har inte varit själv hemma på över 3 år, och vill inte börja lämna honom ensam när han är så gammal. Och ett hunddagis funkar inte, det har vi testat, han blev rädd för dom andra hundarna och började bråka med dom.

Så min fråga är följande: är det möjligt att gå till arbetsförmedligen och kräva ett lugnt jobb där man kan ha med sin hund, där han bara kan ligga och sova hela dagarna, men ändå vara nära mig?

Om du nu flyttar hemifrån och hamnar i någon lägenhet så får du ju se till att hunden är tyst om du lämnar den ensam, annars blir det att flytta hem till mamsen och pappsen igen.

Tack!

Kräva ett lugnt jobb där du dessutom ska få lov att ha med dig en hund! Vilken planet har du trillat ner ifrån.

Snarare så är det som så här, att du ska söka alla jobb som passar din utbildning (om du har någon) över hela landet. Har du ingen utbildning ska du söka alla okvalificerade jobb i hela landet. Dvs får du ett jobb i en annan stad, säg i Abisko, så måste du ta det för att inte riskera bli av med eventuell ekonomisk ersättning (Typ Aktivitetsstöd, A-Kassa Samma gäller om du får försörjningsstöd, dvs socialbidrag)

Du har absolut ingen rätt att kräva något what so ever! Det är snarare så att AF + Socialtjänst har rätt att ställa krav på dig. Om du ingår i jobb och utvecklingsgarantin för unga, så kommer du kallas till diverse möten och träffar, och där får du inte ha med dig en hund. Finns människor som är allergiska. Jag tror du behöver lära dig att ta hänsyn till andra människor över huvud taget och inse att du inte står i centrum.

Jag tror det är dags för dig att vakna upp ur din bubbla!
Senast redigerad av godboy 2014-05-06 kl. 20:39.
Citera
2014-05-06, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Om du ingår i jobb och utvecklingsgarantin för unga, så kommer du kallas till diverse möten och träffar, och där får du inte ha med dig en hund.

Jag håller med dig om det mesta som du har skrivit, men måste rätta dig här. Antingen är man med i Jobb- och utvecklingsgarantin (och då är man i regel över 25 år) eller jobbgarantin för ungdomar (för de mellan 18-24). Det förekommer dock att unga personer kan flyttas över till jobb- och utvecklingsgarantin när de är klara i jobbgarantin för ungdomar (som pågår i 15 månader). Men det är egentligen två helt skilda saker, det finns inget som heter jobb- och utvecklingsgaranti för unga, utan det heter jobbgaranti för unga (förkortas UGA). Det är alltså inte samma sak som jobb- och utveckligsgarantin (JOB).
Citera
2014-05-06, 21:43
Medlem
Arbete är en plats där demokrati helt saknas. Det är chefen som bestämmer över dig och det är företagets ägare som bestämmer över din chef. Glöm allt vad du har lärt dig om demokrati, inom arbetslivet har du som anställd ingen vetorätt och kan absolut inte kräva att få ta med hunden.

En snäll och tillmötesgående arbetsgivare kan säkert tillåta hundar men ju större företaget är desto svårare är det nog att få ha med sig hunden.

Om du inte kan lämna bort hunden på dagarna så får du nog tyvärr räkna med att avliva den.
Citera
2014-05-07, 12:28
Medlem
iSees avatar
Citat:

Det är helt i sin ordning och din rättighet. Arbetsgivarna har enorma problem med personalbrist och man är bra dum om man inte spelar ut sina trumfkort då.
Citera
2014-05-07, 17:19
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zapko
Jag håller med dig om det mesta som du har skrivit, men måste rätta dig här. Antingen är man med i Jobb- och utvecklingsgarantin (och då är man i regel över 25 år) eller jobbgarantin för ungdomar (för de mellan 18-24). Det förekommer dock att unga personer kan flyttas över till jobb- och utvecklingsgarantin när de är klara i jobbgarantin för ungdomar (som pågår i 15 månader). Men det är egentligen två helt skilda saker, det finns inget som heter jobb- och utvecklingsgaranti för unga, utan det heter jobbgaranti för unga (förkortas UGA). Det är alltså inte samma sak som jobb- och utveckligsgarantin (JOB).

Tack!
Citera
2014-05-07, 18:58
Avslutad
Fattar inte hur folk är funtade när de behandlar hunden så som TS gör. Vad fan spelar det för roll om hunden hatar att vara ensam och blir "jätte ledsen" över det? Är bara att vänja hunden vid att vara ensam och sen lämna den hemma när man jobbar. Är så less på personer med sådana tankar och fantasier om att de ska få ta med sig hunden på jobbet, hade en kompis och en kursare som vägrade ta ett jobb om hon inte fick ta med sig hunden eftersom hon är en lika usel matte som TS. Jag tog mig självfallet för pannan och hon är självfallet arbetslös.

För att svara på TS fråga: Ja, du kan gå till AF och kräva ett lugnt jobb där du får ha hunden med dig. Men du kommer inte få något sådant jobb.
Citera
2014-05-07, 19:11
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Fattar inte hur folk är funtade när de behandlar hunden så som TS gör. Vad fan spelar det för roll om hunden hatar att vara ensam och blir "jätte ledsen" över det? Är bara att vänja hunden vid att vara ensam och sen lämna den hemma när man jobbar. Är så less på personer med sådana tankar och fantasier om att de ska få ta med sig hunden på jobbet, hade en kompis och en kursare som vägrade ta ett jobb om hon inte fick ta med sig hunden eftersom hon är en lika usel matte som TS. Jag tog mig självfallet för pannan och hon är självfallet arbetslös.

För att svara på TS fråga: Ja, du kan gå till AF och kräva ett lugnt jobb där du får ha hunden med dig. Men du kommer inte få något sådant jobb.
Och ingen A-Kassa eller socialbidrag heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in