2015-01-11, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pablo.E
Det här blev fel korrigerar senare, mina frågor och svar hamnade i texten....

Jag tar mig friheten att bunta ihop dina frågor till en - jag tycker att du upprepar dig.
Och svaret är:
Naturligtvis passar alla galningar samman på denna lilla isolerade ö. Där alla tycker om våld i alla sammanhang. Män och kvinnor.
Närhet och kärlek hör till den civiliserade världen
Citera
2015-01-11, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Oavsett var Rami befann sig så kan man inte flytta focus från det faktum att kärringen har mördat flickan och är ensam skyldig till hennes död.

Båda två befann sig i närheten av Yara när flickan mördades
Citera
2015-01-11, 00:28
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Båda två befann sig i närheten av Yara när flickan mördades

Ja, helt rätt. I synnerhet Amani.
Citera
2015-01-11, 09:44
Medlem
Lilla flicka,
Jag mår dåligt när jag tänker på hur hon måste ha haft det.

Min bild är ganska självklar för mig, sanningen tror jag aldrig vi får veta.

Amani har sällan varit utanför lägenheten, jag tror knappt hon var ute med minsta barnet i barnvagn eller gick till någon lekplats med de äldre (Yara och egna äldsta sonen) så de fick leka.
Det finns inte mycket möbler eller leksaker i lägenheten, hela boendet skriker depression.
Amani kan inte svenska och är fullständigt isolerad i det här landet. Jag tror inte hon känner till öppna förskolan, men den drivs ofta av kyrkan vilket kan stoppa muslimer från att gå dit. Nu tror jag inte att Amani var aktiv muslim dock.
Hon har mest legat i sängen med datorn och barnen har varit fruktansvärt understimulerade, vilket gjort dem jävligt jobbiga. Då har hon blivit irriterad, hon har slagit dem och det har även Rami gjort. De ger bilden av aga som normalt även om de inte säger det rätt ut.
Rami har lärt sig en del svenska och rör sig obehindrat i samhället, han är en mycket framgångsrik och kompetent person enligt Amani och man kan gissa att han gärna skrutit för henne om sina kunskaper.
Rami tycker inte om att vara hemma eftersom det är väldigt kalt och smutsigt, jobbiga barn och arg fru.
Amani blir mer och mer deprimerad när Rami försvinner alltmer i och med att han lär sig hitta i stan, han träffar vänner och går och fiskar.
Amani verkar lida av torgskräck/social fobi (eller är förbuden att gå ut) och skickar helst Yara att handla och tvätta. Hemma finns inte mycket mat, Rami fiskar men vad äter de i övrigt? Kan en nioåring verkligen förse familjen med det nödvändiga?
Det verkar ju som att Rami inte vill att Amani handlar.
Att hon pratar med andra män. Därför går han till Willys, och Amani skickar Yara.
Kan det vara så?
Jag får bilden av Amani som helt isolerad i lägenheten med pojkarna.
Rami är hennes Gud, hennes allt. Hon tror nog att hon inte skulle klara sig utan honom.
Jag undrar om förhören hade gått annorlunda om hon informerats om kvinnors rättigheter i Sverige?
Nu verkar hon tro att hon är kvar i Palestina
Hon verkar tro att om hon tjuter, klagar och spelar på att hon är mamma ska hon bli fri, hon verkar riktigt dum i förhören och inget vettigt kommer ur dem.
En dag går hon över gränsen när hon slår Yara, en dag går Rami över gränsen. Någon av dem gör det.
Jag tror att de båda slagit flickan, den aktuella dagen sätter jag allt på att det var i samförstånd de båda misshandlade flickan, eller i alla fall att de båda var medvetna om misshandeln.
Möjligtvis har hon fått stryk av Amani när hon kom hem, sedan är Rami hemma och hämtar sonen för att återkomma och få veta att Yara varit dum.
Han är den som slår ihjäl henne och sedan filmar han sin fru lite lämpligt hon håller på och försöker få liv i flickan.
Han hjälper säkert till med att bära men sedan säger han åt henne att duscha Yara och filmar det, frun är upprörd och vill förklara för (den döda/döende) Yara varför det blev så här "du har gjort mig arg",
Sedan lägger de flickan på soffan och då säger han åt henne att byta flickans kläder.
Allt för att flickan ska se ok ut när ambulansen kommer.
Han säger åt frun att ringa och så vidare. Hon vill bara skydda honom, hon är livrädd och gör allt han säger, han vill att hon ska säga att han kommer hem fyra.
Det verkar ju som att hon tror att hennes man juristen ska fixa detta om hon bara håller sig till berättelsen att Yara kom hem och var trött och sen kom Rami klockan fyra osv.
När polisen visar vad Rami säger tror hon det inte ändå.

Jag tror inte ett ord av vad han säger om händelserna. Att han skulle ha brytt sig om flickan men ändå lämnat henne med en yxtokig kvinna och gått iväg.
Nej, de har gjort det tillsammans på ett eller annat sätt.

Med tanke på att Yaras rum var ett kalt sådant med en tunn madrass direkt på golvet som säng, tvätt, strykbräda och frys som inredning kan de inte ha brytt sig mycket om henne. Historien om vägglöss är bara dum.
En taklampa borde man väl kunna ha ändå?
De andra rummens väl en aning trevligare, Amani hade i alla fall lampa, tv och dator.
Småbarnen har inte speciellt mycket saker heller.

Var tog familjens pengar vägen?
Lyxig mat? Nej
Designmöbler? Nej
Kläder? Nej
Basala saker som säng och lampa? Nej
Husdjur? Nej
Leksaker? Nej

En fruktansvärd tragedi för barnen.
Senast redigerad av Otherland162 2015-01-11 kl. 09:55.
Citera
2015-01-11, 12:34
Medlem
Istället för en staty till Yara. Ge alla föräldrar och barn, inte bara flyktingar information om att aga är förbjudet i Sverige och var man kan vända sig förutom till myndigheter. Där man kan få råd och stöd anonymt och kanske bli lotsad vidare. Fina , illustrativa broschyrer för barn och andra för föräldrar på olika språk. Där telefonnummer till Rädda barnen, Bris, Röda korset m.fl. finns listade. Även att man kan ringa till en telefon för att få information på sitt hemspråk som muntligen kan lotsa vidare.
Citera
2015-01-11, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Istället för en staty till Yara. Ge alla föräldrar och barn, inte bara flyktingar information om att aga är förbjudet i Sverige och var man kan vända sig förutom till myndigheter. Där man kan få råd och stöd anonymt och kanske bli lotsad vidare. Fina , illustrativa broschyrer för barn och andra för föräldrar på olika språk. Där telefonnummer till Rädda barnen, Bris, Röda korset m.fl. finns listade. Även att man kan ringa till en telefon för att få information på sitt hemspråk som muntligen kan lotsa vidare.
Jo, men hur skulle A ha fått den broschyren när hon i princip var kedjad till lägenheten? Ska den skickad med posten? Ingå i integrationsarbetet eller ges på BB eller?

Jag tror inte hon fattat att hon skulle klarat sig utan R.
Hon kollade ju bara på arabisktalande TV-serier så den vägen var ju också stängd.
Hon har märken på sin kropp som gör att man kan misstänka misshandel.
Ja, jag vet inte... men hon verkar bara så.. helt ovetande.
Citera
2015-01-11, 13:15
Medlem
Usch..
Hur såg en vanlig dag ut för Amani?
Hon sover länge och det verkar inte som att hon går upp när barnen vaknar heller. Rami får inte ihop historien om hur han lämnar över ansvaret på morgonen och någon frukost finns ju inte. Åt Yara enbart pålägg som frukost? Mortadella är väl korv är en gris så den här religösa historien som Amani drar betyder att den här frukosten åt inte hon. Vad åt pojkarna? Hon ammade den yngsta men den äldre?
Vem tar hand om den pojken när mamma och bebis sover?
När Amani vaknar, hon har hela dagen i lägenheten med de två pojkarna. Hon tvättar inte i tvättstugan eller handlar för det gör Yara. Hon städar uppenbarligen inte heller eller diskar och plockar/försöker hålla snyggt. Det fanns inga gardiner, dåligt med lampor och möbler. Knappast hemtrevligt. Hon chattar med familjen och Yaras mamma verkar vara det närmsta väninna hon har.
Sedan kommer Yara hem och sist kommer Rami men försvinner oftast iväg igen.
Ligger hon på sängen hela dagen medan ungarna springer runt och Yara passar dem?
Amani framstår som en osympatisk person.
En tickande bomb.
Senast redigerad av Otherland162 2015-01-11 kl. 13:18.
Citera
2015-01-11, 13:51
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Hur såg en vanlig dag ut för Amani? Hon sover länge och det verkar inte som att hon går upp när barnen vaknar heller. Rami får inte ihop historien om hur han lämnar över ansvaret på morgonen och någon frukost finns ju inte. Åt Yara enbart pålägg som frukost? Mortadella är väl korv är en gris så den här religösa historien som Amani drar betyder att den här frukosten åt inte hon. Vad åt pojkarna? Hon ammade den yngsta men den äldre?
Mortadella finns även gjord på kalkon eller kyckling (med paprika eller örtkryddning) och även från halalslaktade djur - bl a just hos Willys - så det var väl sådan mortadella det handlade om.
Citera
2015-01-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Jo, men hur skulle A ha fått den broschyren när hon i princip var kedjad till lägenheten? Ska den skickad med posten? Ingå i integrationsarbetet eller ges på BB eller?

Jag tror inte hon fattat att hon skulle klarat sig utan R.
Hon kollade ju bara på arabisktalande TV-serier så den vägen var ju också stängd.
Hon har märken på sin kropp som gör att man kan misstänka misshandel.
Ja, jag vet inte... men hon verkar bara så.. helt ovetande.
Det finns många, många familjer som lever så här. De kan läsa de mest informativa broschyrer om det ena och det andra. De kan helt enkelt tala och läsa svenska fenomenalt bra - och det beror nog på att de är födda här och heter Svensson eller Jansson.
Det som SKILJER den här familjen mot andra "problemfamiljer" är att de mördade ett barn.
Citera
2015-01-12, 14:00
Medlem
Pethruss avatar
Domstolar fördyrar nätpublicering

Enligt tidningen Östra Småland kommer Kalmar tingsrätt i fortsättningen att lämna ut handlingar till allmänheten enbart som papperskopior - mot betalning. Även Blekinge tingsrätt och en del andra domstolar har fattat liknande beslut.

Den som vill få ut fler än nio papperskopior får betala en avgift på 50 kronor samt två kronor för varje kopia över de tio första, allt enligt statens avgiftsförordning. Omfattande utredningar skulle därmed kosta tusentals kronor att lösa ut.

"Handlingarna är offentliga, precis som de ska vara, men vi försvårar för den som vill publicera framför allt bilder ur materialet", säger lagman Conny Jörneklint i Kalmar tingsrätt.

Domstolen vill förhindra det som anses vara "missbruk" av offentliga handlingar. Nyhetsmedier kommer dock även i fortsättningen att få del av tingsrättens elektroniska material."

Källa: BLT, 150112

Det är alltså uppenbart att det är spridning av materialet till exempelvis (och kanske främst) Flashback man på detta sätt vill förhindra.
Senast redigerad av Pethrus 2015-01-12 kl. 14:05.
Citera
2015-01-12, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus

Enligt tidningen Östra Småland kommer Kalmar tingsrätt i fortsättningen att lämna ut handlingar till allmänheten enbart som papperskopior - mot betalning. Även Blekinge tingsrätt och en del andra domstolar har fattat liknande beslut.

Den som vill få ut fler än nio papperskopior får betala en avgift på 50 kronor samt två kronor för varje kopia över de tio första, allt enligt statens avgiftsförordning. Omfattande utredningar skulle därmed kosta tusentals kronor att lösa ut.

"Handlingarna är offentliga, precis som de ska vara, men vi försvårar för den som vill publicera framför allt bilder ur materialet", säger lagman Conny Jörneklint i Kalmar tingsrätt.

Domstolen vill förhindra det som anses vara "missbruk" av offentliga handlingar. Nyhetsmedier kommer dock även i fortsättningen att få del av tingsrättens elektroniska material."

Det är alltså uppenbart att det är spridning av materialet till exempelvis (och kanske främst) Flashback man på detta sätt vill förhindra.

Tycker det känns upprörande. Nyhetsmedier skall få tillgång till elektroniskt material, varför inte också allmänheten - givet man betalar. Elektroniskt material borde vara betydligt billigare än papperskopior.

Känns som en ren bestraffning av t.ex. att Ljudfil gjord material tillgängligt.

EDIT. Jag tror man "biter sig själv i svansen".
Senast redigerad av Remark 2015-01-12 kl. 14:31.
Citera
2015-01-12, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus

Oj, OJ, en intressant frågeställning där en enskild lagman tolkar lagen!

Frågor:

1) Omfattar bara offentlighetsprincipen bara Nyhetsmedier och vad avses med Nyhetsmedier?

2) Vad är missbruk av offentliga handlingar och hur kan det beivras med avgifter, innan missbruk skett?

3) Vad menar denne Conny är missbruk, och hur grundar han dessa tankar om yttrandefrihet, rättsligt?

4) Det intressanta är om man får ta betalt för något som inte är grundat på arbete eller utgifter. Att ta betalt om en statsanställd står och kopierar eller scannar är ju självklart. Men om det material som begärs ut redan är scannat, blir det faktiskt idiotiskt att ta betalt för jobb som inte utförs på tingsrätten, som om arbetet hade utförts!

5) Frågan är om rådmannen Conny kan ta beslut om att försvåra en grundlagsskyddad rättighet, för att han inte vill att folk ska ta reda på om en dom är slafsigt grundad eller inte!

6) Är ett beslut om en avgift, från en lagman att likställa med ett rättsligt bindande beslut, eller en dom? Och i så fall riktat till vem? Vem är part och var finns besvärshänvisningen?

7) Är det överhuvudtaget "lagligt" för en "lagman" att ta detta beslut på sin kammare i offentlighetsprincipens intresse?

8) Finns det ett ärende om offentlighetsprincipen att besluta i, eller är det privat lagstiftning i han sysslar med?

9) Är det inte så att det inte är tingsrättens sak att tolka offentlighetsprincipen, när det är ett förvaltningsärende, som borde landa på regeringsrättens bord, när det är så snaskigt?

Conny som arbetar förebyggande med "missbruk" av yttrandefriheten, visar hur man vill mörka allmänna handlingar som leder fram till en dom!

Inte undra på att alternativ till det Conny kallar Nyhetsmedia, behövs! Eftersom det Conny kallar Nyhetsmedia okritisk sväljer alla domar som kommer från honom och hans kollegor.

Vi har en diskussion om bevisningen, som stärker rättssäkerheten och medvetandet hos allmänheten om hur det kan gå. En sak som leder till offentlighet och skärpning av aktörerna i en rättegång, en sak Conny är emot. Oj. Oj!

Hade Flashback och nättidningar funnits hade inte Qvickskandalen skett, för vi hade granskat den bevisning som sedan visade sig vara fabricerad och påhittad av olika stollar inom minnesforskning. För det är när saker granskas, som man kommer sanningen nära. När fel har begåtts av domstolar och upptäcks, är det just efter granskningar av enskilda journalister och debatt om vad som egentligen skedde.

Under Qvickskandalen kom "Nyhetsmedia" och olika feministiska intressen inom "Nyhetsmedia" med ett drev som gjorde de aktörer inom rättsväsendet som bedrev orätt; till hjältar! Med konsekvens att riktiga mördare går fria.

Det bör ju också noteras att vi följer ju bara de saker som de facto har ett allmänintresse och är komplicerade! Vilket är syftet med offentlighetsprincipen och allmänhetens rätt att närvara på rättegångar och ta del av allmänna handlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in