2005-08-15, 14:39
Medlem
occasuss avatar
Har märkt att svenskarna börjat använda ett uttryck som jag tidigare bara hört i engelskan.

Exempel:
Idag kom den här killen fram till mig och slog mig i ansiktet.
Today this guy came up to me and punched me in the face.

För några år sen använde ingen "den här" utan att den/det man syftade på var närvarande. Ännu en i mängden av direktöversättningar. Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2005-08-15, 14:45
Medlem
xaragorns avatar
Instämmer!

http://www.christiananswers.net/swedish/q-dml/dml-y015s.html

Citat:
(Brev)
Jag träffade den här killen som jag verkligen gillade.
osv ...
Citera
2005-08-15, 15:37
Medlem
Boogaloos avatar
Förstår inte riktigt hur du menar. Säger man den här så syftar man väl på någon man etablerat tidigare i samtalet?
Citera
2005-08-15, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boogaloo
Förstår inte riktigt hur du menar. Säger man den här så syftar man väl på någon man etablerat tidigare i samtalet?

Poängen är att på idiomatisk engelska 'this guy' kan betyda 'a guy', någon okänd kille. I den svenska versionen används 'den här killen' på det engelska sättet: just för att etablera honom i samtalet, som första gången han omnämns. 'Den här killen' får då betydelsen 'en kille' vilket kanske inte funkar på idiomatisk svenska. (jag tror att kärnan i frågan kan ha att göra med begreppen bestämd och obestämda former)
Citera
2005-08-15, 15:44
Medlem
occasuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogaloo
Ärligt talat så vet jag inte om det är rätt att säga den här i något annat fall än när man rent fysiskt håller i eller pekar mot något. Men skit samma. I mitt exempel syftar man inte på någon man etablerat tidigare i samtalet.

Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Poängen är att på idiomatisk engelska 'this guy' kan betyda 'a guy', någon okänd kille. I den svenska versionen används 'den här killen' på det engelska sättet: just för att etablera honom i samtalet, som första gången han omnämns. 'Den här killen' får då betydelsen 'en kille' vilket kanske inte funkar på idiomatisk svenska.
Precis.
Citera
2005-08-17, 01:49
Medlem
Nej, så har jag aldrig hört någon säga.
Citera
2005-08-17, 20:33
Medlem
Enders avatar
Jag har inte hört någon använda den här direktöversättningen.
Citera
2005-08-18, 14:01
Medlem
eantrs avatar
Jag kan absolut använda sådana direktöversättningar. Dock är det med en rejäl dos av glimt i ögonen. Denna missas säkert av utomstående som lyssnar (överhör he he). Då fattar dom inte att allt har sin tid och förfasas säkert över ungdomens språk mens vi en kvart senare sitter och knåpar ihop litteraturanalyser.

- Fan va han sparka rumpa!
- Sant, stor tid.
Citera
2005-08-18, 14:51
Medlem
Ful i kantens avatar
Visst, så säger nog jag också vid oövervakade ögonblick. Bodde i USA en period under min uppväxt. Var även tillsammans med en tjej som hade engelska som förstaspråk. Detta har gjort att jag ibland direktöversätter till svenska från engelska när det gäller vissa saker. Svenskan är lite fattigare i nyanser (och alternativ) ibland tycker jag. Egentligen vill jag ju prata och skriva så korrekt som möjligt, men ibland går hjärnan på autopilot.
Citera
2005-08-21, 21:33
Medlem
Boogaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Poängen är att på idiomatisk engelska 'this guy' kan betyda 'a guy', någon okänd kille. I den svenska versionen används 'den här killen' på det engelska sättet: just för att etablera honom i samtalet, som första gången han omnämns. 'Den här killen' får då betydelsen 'en kille' vilket kanske inte funkar på idiomatisk svenska.
Har aldrig stött på detta i svenskan, nej.

Citat:
Ursprungligen postat av occasus
Ärligt talat så vet jag inte om det är rätt att säga den här i något annat fall än när man rent fysiskt håller i eller pekar mot något.
Den här killen (som jag nyss nämnde) kom i alla fall in på macken, dyngrak och jävlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in