2014-04-25, 16:45
Medlem
Jag vet inte om detta är rätt ställe för en sån här fråga, men om inte så kan väl en vänlig själ flytta på tråden till rätt ställe.

Nu till min fråga, jag jobbar på en liten restaurang där vi också kör ut mat till företag, problemet är att innan vi kan börja köra ut maten så måste vi först få in alla beställningar, som sker via telefon, mejl samt sms. Dessa beställningar skriver vi idag ner på ett papper vilket både tar tid och ställer till med extra problem när maten ska packas, och det har hänt att det ibland tyvärr blir lite fel, och då måste vi skicka ut maten en gång till till dom ställen som fått fel mat levererat.

Frågan är, finns det något program antingen som man kan ha i datorn eller smartphone/surfplatta , där man bara kan mata in veckans meny och dom företag som vanligtvis beställer ifrån oss, så att när vi får in en beställning så ska det bara vara att klicka på företagets namn och sedan välja vilken mat samt hur många matlådor dom ska ha utav varje beställning, när alla beställningar är gjorda så får man bara en enkel sammanfattning som kan skrivas ut innan maten börjar packas?

Observera att vi byter meny varje vecka, så det är bra om det går lätt att byta ut menyerna i programmet.

Detta ska alltså bara vara ett system för att underlätta för personalen i restaurangen vid beställning, kunden har inget med det här att göra.
Citera
2014-04-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappa79
Jag vet inte om detta är rätt ställe för en sån här fråga, men om inte så kan väl en vänlig själ flytta på tråden till rätt ställe.

Nu till min fråga, jag jobbar på en liten restaurang där vi också kör ut mat till företag, problemet är att innan vi kan börja köra ut maten så måste vi först få in alla beställningar, som sker via telefon, mejl samt sms. Dessa beställningar skriver vi idag ner på ett papper vilket både tar tid och ställer till med extra problem när maten ska packas, och det har hänt att det ibland tyvärr blir lite fel, och då måste vi skicka ut maten en gång till till dom ställen som fått fel mat levererat.

Frågan är, finns det något program antingen som man kan ha i datorn eller smartphone/surfplatta , där man bara kan mata in veckans meny och dom företag som vanligtvis beställer ifrån oss, så att när vi får in en beställning så ska det bara vara att klicka på företagets namn och sedan välja vilken mat samt hur många matlådor dom ska ha utav varje beställning, när alla beställningar är gjorda så får man bara en enkel sammanfattning som kan skrivas ut innan maten börjar packas?

Observera att vi byter meny varje vecka, så det är bra om det går lätt att byta ut menyerna i programmet.

Detta ska alltså bara vara ett system för att underlätta för personalen i restaurangen vid beställning, kunden har inget med det här att göra.
Tror att det finns ett par företag som har hela betal system(Och givetvis tar betalt för att fixa saker)
Men det låter som om du "bara" vill ha ett internt system.

Om jag själv skulle försöka sätta ihop något så skulle jag nog titta på drupal joomla eller något liknande CMS system, skulle verkligen rekommendera att försöka använda ett färdigt system, eller åtminstone en så kallad CMS.

Misstänker att det är lättast att få det du vill genom att använda en CMS + köpa någon "plugin" och sedan kanske göra lite mer anpassning så det det ut mer exakt som ni vill.
Men tror att det du beskriver verkar vara ganske enkelt så det går nog att skriva ihop det med hjälpa av en CMS (tex joomla) utan att köpa till något.

Tyvärr har jag inte tillräkligt bra koll för att kunna ge någon tidsuppskattning vad det kan ta i tid.
Beror också på hur "pilliga" med detaljer om hur det skall funka ni är..
Tiden det tar beror MYCKET på EXAKT hur det skall se ut..
Citera
2014-04-25, 22:04
Medlem
Om ni får tag på någon/några studenter eller kanske hyr in någon firma att fixa det..
Tänk på att det antagligen behöver jobbas med lite.
De som "gör" jobbet vet ju inte exakt hur ni vill att det skall funka, det kommer behövs göra ett GUI med lite knappar och sådant, sedan visa upp det osv.

I teorin kan ni kanske skriva ned exakt hur det skall funka på 1 papper och sedan få det.. men jag skull inte sätta några pengar på det oavsett ods.
Citera
2014-04-25, 23:24
Medlem
Oerhört lätt att fixa, men kan ju utökas och förbättras i all oändlighet med försäljningsstatistik och så vidare.

Skicka iväg ett PM, så kan jag försöka hjälpa dig.

//Student
Citera
2014-04-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clooak
Oerhört lätt att fixa, men kan ju utökas och förbättras i all oändlighet med försäljningsstatistik och så vidare.

Skicka iväg ett PM, så kan jag försöka hjälpa dig.

//Student

Du har pm
Citera
2014-04-28, 20:32
Medlem
MS Access med ett enkelt GUI? Det kan nog en av de duktigaste studenterna fixa på kort tid, få ovärderlig jobberfarenhet och lite extra pengar till nudlar. Se till att få 5 års gratis support (garanti) när ni skriver kontraktet?
Citera
2014-05-03, 22:03
Medlem
Sverige2025s avatar
MS Access? Det är 2014.. Att hålla på med Microsoft produkter när det finns LAMP?

Det är enklast är väl att ha något webbaserat , antingen som bara används internt eller något ditt man släpper in kunder i.

Jag skulle börja med någon färdigt webshop system typ OpenCart eller några av de E Webshoppar som finns till word press, och yxa till dem så det passar verksamheten.

Sedan köra något enkelt i början, men ändå digitaliserat. Ett vanligt fel många gör, är att det skall göra allting på en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in