2014-04-20, 20:23
Medlem
Har kommit fram till att jag har lätt skolios. Min rygg är aningens sned, vilket den i stort sett alltid varit. Jag har dock tänkt på det mer än vanligt när jag kollat i spegeln på sista tiden. Det har aldrig varit till något besvär för mig, kan inte komma ihåg att jag fått några ovanliga smärtor i ryggen efter fysisk aktivitet.

När jag sökte på det så står det att behandling oftast inte behövs om det är en lindrig skolios.
Jag hade tänkt mig att börja träna igen och undrar om det är något speciellt jag bör tänka på.

Ska tillägga att jag är 23 år gammal, är hyfsat small för tillfället om det gör nån skillnad.
Citera
2014-04-20, 20:54
Medlem
Om du har en lindrig skolios kan du träna som vanligt. Träning är bara bra! Det man kan träna lite extra är den stabiliserande muskulaturen och ryggradens rörlighet. Det är, precis som med all träning, viktigt att du utför momenten rätt.

Har man däremot en svår skolios så finns det så klart träning som man bör undvika. Svår skolios innebär att du har en krök som övergår 35 grader. Hade du haft det så hade du blivit behandlad med korsett som tonåring.

Om du upplever att skoliosen har blivit värre så tycker jag att du ska kontakta din vårdcentral. Det finns olika typer av skolios, funktionell och strukturell. Har du en funktionell skolios innebär detta att ditt ena ben är längre än det andra, och då kan du få inlägg i skon. Strukturell skolios vet man inte vad det beror på.

Sätt igång med träningen och lycka till
Citera
2014-04-20, 21:23
Medlem
Tack! Känns betryggande
Citera
2014-04-20, 21:50
Medlem
Träning är bara bra om du har lindrig scolios så fortsätt med det. Testa även att gå till en kiropraktor, har fått kanontips därifrån.
Citera
2014-04-20, 22:22
Medlem
Ska prova att höra med en. Blir det mindre märkbart om man tränar föresten? Rent estetiskt.
Citera
2014-04-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diolives
Ska prova att höra med en. Blir det mindre märkbart om man tränar föresten? Rent estetiskt.

För mig blev det inte mindre märkbart genom att träna, däremot har jag jag inte lika ont i ryggen nu när jag gör vardagliga saker.
Min snedhet har kiropraktorn hjälpt mig med. Jag har gått till honom i ca 2 års tid för att se till att allt håller sig på plats.
Lycka till!
Citera
2014-04-21, 00:07
Medlem
Tack så mycket =)
Citera
2014-04-21, 14:15
Medlem
Man kan självklart testa att gå till en kiropraktor, MEN en kiropraktor kan inte göra ryggen rakare... En kiropraktor kan inte heller "hålla ryggen på plats" vilket skulle innebära att en kiropraktor förhindrar en ökad krökning av ryggraden. Bara så att ni vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in