Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-17, 01:55
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Det är en skrämmande utveckling som sker och när uppsåtet inte ens behöver döljas så är det illa och kommer leda till en stat i staten som kommer bli alltför livegna för människors bästa. Historien går igen, igen och igen, när ska vi lära oss att förtryck leder till regression?
De har knappast valt symbolen för att hinta om att de egentligen är fascister, det vore naivt att tro det. Polismakten kunde naturligtvis vara ett utskott från en fascistisk stat även med en ros eller tumvante i emblemet, precis som de kan ha den här symbolen utan att för den sakens skull vara fascister.

Huruvida du tycker att polisen uppträder fascistiskt eller inte är egentligen ganska ointressant för just den här tråden, eftersom det är symbolen i emblemet och dess innebörd som diskuteras.
Citera
2014-04-17, 02:16
  #14
Medlem
Sverige2025s avatar
Googla då på vad flygförbandet F19 symbol, så kommer du få ännu en större chock.. Kanske sluta vara så bajsnödig .

Det finns några symboler man glömmer bort också, hammaren och skäran eller den gröna halvmåne. Kommunismen har mördad 500 miljoner människor, det är Karl Marx som är din fiende och ingen annan.
Citera
2014-04-17, 03:23
  #15
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Googla då på vad flygförbandet F19 symbol, så kommer du få ännu en större chock.. Kanske sluta vara så bajsnödig .

Det finns några symboler man glömmer bort också, hammaren och skäran eller den gröna halvmåne. Kommunismen har mördad 500 miljoner människor, det är Karl Marx som är din fiende och ingen annan.

Det är tydligt att åttio års propaganda gjort verkan på dig i allafall men jag har en en mer nyanserad bild av verkligheten.
Sveriges val av symboler grundar sig på landets kappvändarpolitik och att vara rätt i tiden betyder mer än folkets vilja men jag får citera en dos av sanning till dig.
"?", tyvärr har denna sanning försvunnit från nätet men jag återkommer en dag..
Citera
2014-04-17, 06:26
  #16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en.svensk.niger
Va? Jag skrev ju att det var två fasces i trådstarten din inavlade grisfitta. Du skrev att det var en fasces vilket redan stod i trådstarten.
Om du inte var en så obildad dumskalle så fattade du kanske att fascismen tog symbolen från ordningsmakten inte tvärt om, så det finns inget kontroversiellt med symbolen.
Citera
2014-04-17, 07:26
  #17
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Fasces betyder att tillsammans är vi starka, en och en går vi sönder, ja fascisterna i italien använde den som symbol men den härstammar från romartiden.

Alltså är serien Bamse fascistisk, för den handlar alltid om hur mycket starkare man blir tillsammans!

"Många små svaga tillsammans kan besegra den starke."
Citera
2014-04-17, 09:10
  #18
Medlem
en.svensk.nigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om du inte var en så obildad dumskalle så fattade du kanske att fascismen tog symbolen från ordningsmakten inte tvärt om, så det finns inget kontroversiellt med symbolen.
Jag har aldrig sagt att de tog symbolen från fascism, bara att symbolen förknippas med Musse, och jag menar inte Musse Pigg Men du är ju så totalt jävla blåst så du fattar inte ens det.
Citera
2014-04-17, 09:20
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av en.svensk.niger
Kolla bilden här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Milit%C...isen_i_Sverige

Visst är det två fasces i deras logga? Har jag missförstått något eller? Konstigt att de får ha det med tanke på hur känsligt det är med sånt nu för tiden
Fasces har vl en betydligt mycket äldre historia än att vara en fascistsymbol och är väl bla bara en symbol för statsmakten.

Kul att du uppmärksamma detta någon dum jävla journalist läser väl detta och drar igång en kampanj om ett halvår mot "fascistsymbolen".

http://www.heraldik.se/heraldica/top...?TOPIC_ID=2802

http://sv.wikipedia.org/wiki/Frankrikes_statsvapen
Citera
2014-04-17, 09:31
  #20
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Det är tydligt att åttio års propaganda gjort verkan på dig i allafall men jag har en en mer nyanserad bild av verkligheten.
Sveriges val av symboler grundar sig på landets kappvändarpolitik och att vara rätt i tiden betyder mer än folkets vilja men jag får citera en dos av sanning till dig.
"?", tyvärr har denna sanning försvunnit från nätet men jag återkommer en dag..

Propaganda för vad? Att Sverige var en kommuniststat fram till den tidpunkt Christer Pettersson befriade Sverige ifrån Palme.
__________________
Senast redigerad av Sverige2025 2014-04-17 kl. 09:33.
Citera
2014-04-17, 09:53
  #21
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en.svensk.niger
Kolla bilden här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Milit%C...isen_i_Sverige

Visst är det två fasces i deras logga? Har jag missförstått något eller? Konstigt att de får ha det med tanke på hur känsligt det är med sånt nu för tiden
Svaret har förekommit i tråden, men här är det hela lite mer utvecklat:

I det gamla Rom kallades polisen liktorer. Deras makt att straffa symboliserades i yxor, instuckna i spöknippen. Spöet kallades fascis, pl. fasces.

Med spöna gavs spöstraff och med yxan dödsstraff. Dessa fasces blev symbol för makten att straffa, ja för statens ordningsmakt över huvudtaget. Därför är fasces den traditionella symbolen för polis (inre ordning) och militär (yttre ordning = försvar av rikets gränser). Och därför ser man fasces både i svenska polisens vapensköld samt som dekor på stängslet vid Armémuseum i Stockholm.
Citera
2014-04-17, 11:31
  #22
Moderator
skunkensunes avatar
Politik - Inrikes --> Vapen och militär
/Moderator
Citera
2014-04-17, 12:47
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Svaret har förekommit i tråden, men här är det hela lite mer utvecklat:

I det gamla Rom kallades polisen liktorer. Deras makt att straffa symboliserades i yxor, instuckna i spöknippen. Spöet kallades fascis, pl. fasces.

Med spöna gavs spöstraff och med yxan dödsstraff. Dessa fasces blev symbol för makten att straffa, ja för statens ordningsmakt över huvudtaget. Därför är fasces den traditionella symbolen för polis (inre ordning) och militär (yttre ordning = försvar av rikets gränser). Och därför ser man fasces både i svenska polisens vapensköld samt som dekor på stängslet vid Armémuseum i Stockholm.

Du förenklar säkert medvetet för att TS ska förstå men jag ville bara påpeka att de romerska liktorerna inte var poliser utan livvakter till romerska ämbetsmän. Rom hade inte någon poliskår.
Citera
2014-04-17, 13:15
  #24
Medlem
AlwaysAllIns avatar
OherreGud!
Skall vi följa det här bakåtresonemanget så var alla forntida kulturer som hade svastickan som religiös symbol nazister alltså? De var det men visste inte om det.
PISA-fallet förklarar sig varje dag. Blir vi dummare för varje dag?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback