2017-12-26, 23:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Ja ni vänsterprogressiva tror ju att ni har ensamrätt på utveckling, och ni förnekar att högerprogression ens existerar. Men vad är det som säger att utveckling bara kan ske åt vänster?

Att byta etablerade ord av politiska skäl är i själva verket inte alls "utveckling", bara nonsens.

I alla tider har det funnits svaga människor som du som inte förstår vad man säger utan bara lyssnar på hur de tycker att det "låter". Varför inte utvecklas till oss andras nivå istället för att sitta och vantolka dina medmänniskor?

Du har ännu mer fel. Jag är så långt från fåntrattarna i vänsterled.
Citera
2018-01-01, 11:41
Medlem
Linnaeusss avatar
När eliten bestämde sig för att bannlysa ord som strider mot illusionen om att vi alla är identiska glömde de kanske helt enkelt bort termen negress.
Citera
2018-01-02, 13:50
Medlem
Slötittade i helgen lite på en SvTdokumentär om Frank Sinatra. Visade sig att han tagit väldigt
illa vid sig av rasdiskrimineringen mot sina ofta svarta musiker. Han spelade t ex i ett svart
fängelse med Count Basie och Quincy Jones i programmet. Och han hjälpte ju till att lyfta
Sammy Davis Jr i karriären.

https://www.dn.se/kultur-noje/frank-sinatra-trodde-pa-det-han-sjong-om
Frank Sinatra trodde på det han sjöng om - DN.SE

https://www.dn.se/kultur-noje/frank-sinatra-trodde-pa-det-han-sjong-om/
6 dec. 2015 - Han uppträdde med Count Basies orkester under ledning av Quincy Jones på svarta fängelser, höll offentliga antirasistiska tal och påverkade till och med sina ... Sen var det ju också så att Frank Sinatra visste att han var skyldig den svarta jazzmusiken allt för sin makalösa känsla för swing, den tajming som ...

Men, när Sinatra skulle tala om det här i programmet (mycket länge sedan) sade han
"My Negro friends ...". Så ord blir vad man gör dem till och betyder olika saker i olika
tider.
Citera
2018-01-08, 22:40
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Vilket grammatikfel gör man sig skyldig till om man blandar ihop de och dem och använder dem på fel plats?
Citera
2018-01-08, 23:47
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Vilket grammatikfel gör man sig skyldig till om man blandar ihop de och dem och använder dem på fel plats?

Kan vara flera olika grammatikfel beroende på vilken typ av fel man gör. Ett vanligt fel (nuförtiden) är väl att man blandar ihop ackusativ och dativ i tillämpningen av "de" och "dem".
Citera
2018-01-09, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kan vara flera olika grammatikfel beroende på vilken typ av fel man gör. Ett vanligt fel (nuförtiden) är väl att man blandar ihop ackusativ och dativ i tillämpningen av "de" och "dem".

"Dem" är ju både ackusativ och dativ eller snarare bara objektsform, då ju svenskan egentligen inte skiljer på dem längre. "De" är nominativ.

(Jag skulle ju inte skriva på Flashback mer efter att ha blivit orättvist avstängd men nåja.)
Citera
2018-01-09, 07:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
"Undviker att tala om människor i grupper"? Låt se. Om du nu verkligen menar detta bokstavligt (och något annat har jag inte att gå på) måste det exempelvis innebära att du undviker meningar av typen:
"Cancerpatienter kan få nya chanser tack vare forskningsrön"
"Personerna på Götaplatsen kunde höra en ljudlig knall"
Eller hur?

»Cancerpatienter« och »människor på Götaplatsen« är inte människor i grupp enligt min definition. Du vinner inga poäng på att låtsas vara oförstående. Om du inte förstår vad jag skriver så kan du lika gärna släppa det och fortsätta med din strävan att »avdramatisera« på ditt sätt.

Citat:
"Svenskar anses i gemen rätt naiva med internationella mått mätt"

Jag undviker att ge individer »kollektiva egenskaper«, ja.
Citera
2018-01-09, 16:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
För egen del är jag bara förbannad för att det finns typer som tror att de har rätt att förbjuda ord. Som du säger är ordet fortfarande vanligt på mindre orter.

Jag tycker inte heller att man ska »förbjuda« ord, men så här fungerar ju människor i grupp. Det är som sagan om Kejsarens nya kläder och all annan skit där ett förnumstigt kollektiv ska bestämma över enskilda individer. Tyvärr är det ju så de allra flesta människor fungerar.

Jag har trots det inget problem att att undvika etiketter som jag inte tycker tillför något. Om andra tycker att det är viktigt att fortsätta använda dem är mitt enkla budskap: gör det, men stå för det i verkligheten som civilperson. Vad en anonym Flashbackare tycker i tråden är för mig tämligen ointressant.

En senegales är inte en ivorian.

Citera
2018-01-09, 22:03
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Oförmåga att skilja på objekt och subjekt, dvs samma sak som att blanda ihop henne och hon, honom och han, oss och vi.
Har aldrig fattat hur folk som utan att blinka skriver dem tycker (vilket alltså är fel, det heter de tycker) sannolikt inte skulle skriva henne tycker, honom tycker eller oss tycker, utan då självklart skulle skriva, hon, han eller vi tycker.

Hur. jävla. svårt. kan. det. vara?
Citera
2018-01-09, 22:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Flyttat några inlägg från Språkakuten för att ge diskussionen mer kött på benen.

/Mod
Citera
2018-01-10, 04:57
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
»Cancerpatienter« och »människor på Götaplatsen« är inte människor i grupp enligt min definition.

Synnerligen intressant! Vissa sorters grupper av människor får alltså erkännas, andra inte. Du är med andra ord emot ekvivalism (den likabehandlingsprincip som den västerländska civilisationen bygger på)?

Citat:
Du vinner inga poäng på att låtsas vara oförstående.

Jag är fullt medveten var du står men grejen är bara den att när man synar kommunismen rakt av så spelar de bara ovetande och säger "när sa jag det? nu lägger du ord i min mun". Så jag tänker inte öppna upp för möjligheten att komma med falska halmgubbeanklagelser utan bemöter därför enbart det du de facto säger.

Citat:
Jag undviker att ge individer »kollektiva egenskaper«, ja.

Vilket är just vad man gör om man resonerar "ingen får avbilda negrer för alla negrer är kränkta på grund av att alla vita är elaka kolonialister, och för övrigt är alla negrer afrosvenskar".
Citera
2018-01-10, 05:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Synnerligen intressant! Vissa sorters grupper av människor får alltså erkännas, andra inte.

Inte så intressant som du försöker göra gällande. Jag ser inte grupper på samma sätt som du tydligen gör. Jag ser en skillnad mellan grupp och en gruppering.

Citat:
Vilket är just vad man gör om man resonerar "ingen får avbilda negrer för alla negrer är kränkta på grund av att alla vita är elaka kolonialister, och för övrigt är alla negrer afrosvenskar".

Det finns många andra sätt att resonera. Men som sagt fortsätt du i din riktning så fortsätter jag i min, oberoende av dig och alla andra.
Senast redigerad av HerrGickhan 2018-01-10 kl. 05:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in