2010-02-09, 22:31
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajar
... Jag har inte så bra koll på äldre svensk grammatik ...
Då är vi två som inte har så bra koll på äldre svensk grammatik. Jag spånade vilt. Asteriskerna var där för att visa på avsiktliga överträdelser.

Eftersom prepositionen »i« styrde -om-formen i »i andanom« så kanske följande exempel hade varit mera relevant:

– Med artiklarna avses styrkas att innehållet i *desammom hänför sig till den lista som är aktuell i målet
Citera
2010-02-09, 22:39
Medlem
Hajars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Eftersom prepositionen »i« styrde -om-formen i »i andanom« så kanske följande exempel hade varit mera relevant:

– Med artiklarna avses styrkas att innehållet i *desammom hänför sig till den lista som är aktuell i målet
Att "till" styrde genitiv kände jag till, men detta var nytt för mig. Intressant.
Citera
2010-02-14, 00:38
Medlem
LarsFoxs avatar
De och dem, ska det vara så jäkla svårt?

Att undervisningen i Sverige idag är under all kritik är ju allmänt känt, men det upphör mig aldrig att förvåna denna totala okunskap när det kommer till pronomen 'de' och 'dem'.

Rent talspråksmässigt säger man 'dom' om bägge men i skriftspråk är det det 'de' (om det är subjekt) och 'dem' om det är ackusativ och dativ (indirekt objekt?) som gäller, ändå ser man massor med gånger där skribenter skriver antingen:

1) 'dom', som i talspråk, eller,

2) 'dem', även där det ska vara 'de'.

Och framförallt 2an är bisarr och gör mig heligt förbannad. Jag menar, vad är problemet?

Nånstans får jag vibbar att en person som använder 'dem' konstant är en typ som fått på känn om skillnaderna mellan tal- och skriftspråk och fått för sig att det är vokalen 'o' som ska bytas ut mot 'e' så blir allt frid o fröjd och kan därmed kamma hem ett par feta pluspoäng i ronden "akademisk språkkunskap". Vad personen inte fattar är att han gjort bort sig å det grövsta och omedvetet basunerat ut att han inte har den minsta susning i hur man skiljer på tal och skrift. Jag tycker det är helt häpnadsväckande.

Varför är det inga lärare som tar det på allvar i skolorna? Det är pinsamt att folk inte kan skillnaden.
Citera
2010-02-14, 01:32
Medlem
Gullegubbens avatar
Inte bara Martin utan även Malcolm.

Här till exempel:

They call me "a teacher, a fomenter of violence." I would say point blank, "That is a lie. I'm not for wanton violence, I'm for justice." I feel that if white people were attacked by Negroes — if the forces of law prove unable, or inadequate, or reluctant to protect those whites from those Negroes — then those white people should protect and defend themselves from those Negroes, using arms if necessary. And I feel that when the law fails to protect Negroes from whites' attacks, then those Negroes should use arms if necessary to defend themselves. "Malcolm X advocates armed Negroes!" What was wrong with that? I'll tell you what's wrong. I was a black man talking about physical defense against the white man. The white man can lynch and burn and bomb and beat Negroes — that's all right: "Have patience"..."The customs are entrenched"..."Things will get better."
Citera
2010-02-14, 14:08
Medlem
Gullegubbens avatar
Det finns dock senare citat från Malcolm X där han börjar använda "negro" för de konservativa svarta och "black" för de radikala svarta.
Citera
2010-02-17, 14:17
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
En hundrasjuttonde de/dem-tråd fogad till huvudtråden.
/Mod.

En fråga: Varför hittar man inte denna tråd om man markerar "Språk"-forumdelen (avancerade inställningar) och skriver "dem" i sökfältet?

Kan det vara problemet?

Citat:
Ursprungligen postat av snow_man
Dom kan som jag skrev, användas istället för både de och dem i talspråk. Även i mindre formellt skriftspråk är det väl ok idag.

Är inte det lika vedertaget ok nuförtiden som att använda "Du" istället för "Ni"?
Citera
2010-02-18, 01:22
Medlem
Deksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Är inte det lika vedertaget ok nuförtiden som att använda "Du" istället för "Ni"?

Det skulle jag ändå inte säga. Jag förväntar mig ett "du" från skattemyndigheten (oavsett om de faktiskt skriver "ni" eller inte) men jag förväntar mig inte att de skriver "dom". Man kan kanske säga att medan "du" är det neutrala alternativet så är "dom" fortfarande informellt.
Citera
2010-02-25, 14:03
Medlem
Carl.Bildts avatar
De & Dem!!!

Jag håller på att bryta nacken av frustration.
Majoriteten av packet på FB verkar tro att begreppet "dem" ersätter "dom" vid alla tillfällen.
Detta är så fel som det kan bli och ett jätte vanligt fenomen som irriterar mig varje gång jag stöter på det.
Därför tycker jag att vi skickar hit allt pack som ständigt våldtar det svenska språket.

Här kommer några enkla tumregler som jag saxat:

They och them
Kan du engelska så kan du antagligen skillnaden på "they" och "them", och kan du det så kan du tänka att "de" är "they", och "dem" är "them".
Så, om du då är på väg att skriva "var är dem?", tänk då på engelska så hör du hur värdelöst det låter: "where are them?".
Lätt som en plätt.

Jag och mig
Det andra knepet är att ersätta "de" med "jag" och "dem" med "mig". Hör själv:
"känner du jag?" = "känner du de?" = FEEEL
"känner du mig?" = "känner du dem?" = RÄTT

Har ni fler goda tumregler så är det bara att köra på.

Tack för mig,
Carl
Citera
2010-02-25, 14:08
Medlem
EvilAnnanass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Bildt
Jag och mig
Det andra knepet är att ersätta "de" med "jag" och "dem" med "mig". Hör själv:
"känner du jag?" = "känner du de?" = FEEEL
"känner du mig?" = "känner du dem?" = RÄTT

Har ni fler goda tumregler så är det bara att köra på.

Tack för mig,
Carl
Bra initiativ Calle, verkligen något som behövs på FB!

Funkar även med vi och oss, tex

"Känner du vi" = känner du de= fel
"Känner du oss" = känner du dem = rätt

Citera
2010-02-25, 14:08
Medlem
Dr.Dres avatar
Bra, kan behövas bland alla dem här idioterna!

Ärligt talat så är det nog långt ifrån majoriteten som inte kan skilja på de och dem, och de flesta av de som inte klarar detta är nog under 18.

Du kanske skulle göra en likadan tråd om särskrivning, jag skulle göra det om jag var lika bra som dig på att beskriva varför saker är som de är
Citera
2010-02-25, 14:11
Medlem
Vattenspanns avatar
Jag vet skillnaden men skriver (och säger) dom i vardagliga sammanhang. I uppsatser är jag självfallet mer korrekt. En bra tumregel är att skriva dom om man nu är osäker. Grejen är att många nog inte vet att det är fel, det vill säga, dom vet inte om att dom skriver fel.
Citera
2010-02-25, 14:17
Medlem
DesktopZquaress avatar
äsch... Skicka en insändare till Allers istället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in