2014-04-11, 19:38
Medlem
Kvinnan är inte undergiven, men enligt Gud är hon bara en mottagare, medan mannen är och förblir en Givare. Dessutom blev kvinnan skapad av Adam´s revben, dvs. hon är bara en del av honom och har skapats för en hjälpfunktion och reproduktion. Ingen emancipationsrörelse kommer att kunna ändra på det. Det är först och främst mannen som räknas för Gud. Efter avslutade reinkarnationer kommer de två själar, mannens och hans kvinnliga soulmates att återförenas.
Citera
2014-04-11, 20:37
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Kvinnan är inte undergiven, men enligt Gud är hon bara en mottagare, medan mannen är och förblir en Givare. Dessutom blev kvinnan skapad av Adam´s revben, dvs. hon är bara en del av honom och har skapats för en hjälpfunktion och reproduktion. Ingen emancipationsrörelse kommer att kunna ändra på det. Det är först och främst mannen som räknas för Gud. Efter avslutade reinkarnationer kommer de två själar, mannens och hans kvinnliga soulmates att återförenas.

Jaha! vad blir vi då då? En vad? Förstår inte riktigt vad du menar nu? Blir vi en man? Är det alltså något jag som kvinna skall lära mannen innan återföreningen? En hjälp till vad? Reproduktion förstår jag men vad skall vi hjälpa till med menar du?
Citera
2014-04-11, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiropandra
Den här tanken slog mig nyss!

Sedan begynnelsen har människorna försökt komma närmare Gud, till exempel Babels Torn etc.

Penis är mycket längre än vaginan till synen och om man ligger ner pekar den rakt mot skyn. Kan detta vara en psykologisk förklaring till kvinnans undergivenhet traditionellt sett?

P.S. Jag vill förtydliga att jag inte tycker kvinnor är underlägsna, men att det torde vara en förklaring till det gamla systemet där mannen var överhuvudet.
Det finns massa anledningar till att män är mer dominanta, och kvinnor mer undergivna. Till exempel beror det på att män har mer fysisk styrka.
Citera
2014-04-12, 00:10
Medlem
Chiropandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jaha! vad blir vi då då? En vad? Förstår inte riktigt vad du menar nu? Blir vi en man? Är det alltså något jag som kvinna skall lära mannen innan återföreningen? En hjälp till vad? Reproduktion förstår jag men vad skall vi hjälpa till med menar du?
Han säger endast att kvinnor är mindre än män, på alla sätt och vis. Om X={kvinnan}, då är Y= {mannen}= {kvinnan+ k} där k är allt som mannen är utöver kvinnan.
Citera
2014-04-12, 00:11
Medlem
Chiropandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Det finns massa anledningar till att män är mer dominanta, och kvinnor mer undergivna. Till exempel beror det på att män har mer fysisk styrka.
Så du tror på en biologisk förklaring?
Citera
2014-04-12, 10:36
Medlem
Citat:
Så du tror på en biologisk förklaring?
Ja, men biologin och psyket är sammankopplade. Hur våra fysiska kroppar ser ut påverkar oss psykologiskt. Det påverkar våran självbild, hur vi tänker och hur vi beter oss. Till exempel kvinnor som har en mjuk, len och fin kropp gör att de psykologiskt känner att de inte riktigt kan bete sig lika "extremt" som män, och de måste ofta bete sig "finare".

Kvinnor är mer känsliga eftersom de har en mjuk kropp, och mjukhet översätts till känslor i psyket, medan hårdheten i mäns kroppar översätts till emotionell hårdhet, dvs. att män är inte så känsliga, och män är mer intelligenta och tankeorienterade, eftersom intelligens och tankar är ganska okänsliga och dominerande (tankar dominerar/kontrollerar känslor).

Män ger ofta väldigt "raka" svar på saker, på grund av att de har en kropp som har rakare kanter, och könsorganet är synligt, så de behöver inte vara så blyga och gömma sig som kvinnor, eftersom de har ett kön som är osynligare och mer undangömd. Män har mindre bröst än kvinnor, vilket gör att de inte vågar tala så mycket från hjärtat som kvinnor.

Det finns många såna fysiska egenskaper som påverkar människor psykologiskt utan att de vet om det, eftersom de identifierar sig med sin kropp, och de känner inte till faktorerna som påverkar. Om man identifierar sig själv med medvetandet och inser att kroppen är mer som ett verktyg snarare än sig själv så behöver man inte påverkas så mycket av kroppen.
Senast redigerad av elsydeon 2014-04-12 kl. 10:45.
Citera
2014-04-12, 11:47
Medlem
KonungHonungs avatar
Kanske är det tvärtom, att kvinnan är överlägsen eftersom hennes klara sinne inte förorenas av hänsynslösa drifter och mörka testosteronmoln? Bara en tanke.
Citera
2014-04-12, 15:53
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Han säger endast att kvinnor är mindre än män, på alla sätt och vis. Om X={kvinnan}, då är Y= {mannen}= {kvinnan+ k} där k är allt som mannen är utöver kvinnan.

Jaha!! Stackars han då det kan inte vara roligt att alltid vara den störste av alla då man inte har någon under sig att vara över. Då kanske man börjar slåss om vem som är störst i stället. Störst av de största! Eller blir det lugna puckar menar du med stora starka män utan en kvinna? De kanske börjar ta varandra då i stället om inte gud bestämmer sig för att ta bort sexualdriften för evigt. Då blir det en massa män bara som gör vadå?
Citera
2014-04-12, 15:58
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja, men biologin och psyket är sammankopplade. Hur våra fysiska kroppar ser ut påverkar oss psykologiskt. Det påverkar våran självbild, hur vi tänker och hur vi beter oss. Till exempel kvinnor som har en mjuk, len och fin kropp gör att de psykologiskt känner att de inte riktigt kan bete sig lika "extremt" som män, och de måste ofta bete sig "finare".

Kvinnor är mer känsliga eftersom de har en mjuk kropp, och mjukhet översätts till känslor i psyket, medan hårdheten i mäns kroppar översätts till emotionell hårdhet, dvs. att män är inte så känsliga, och män är mer intelligenta och tankeorienterade, eftersom intelligens och tankar är ganska okänsliga och dominerande (tankar dominerar/kontrollerar känslor).

Män ger ofta väldigt "raka" svar på saker, på grund av att de har en kropp som har rakare kanter, och könsorganet är synligt, så de behöver inte vara så blyga och gömma sig som kvinnor, eftersom de har ett kön som är osynligare och mer undangömd. Män har mindre bröst än kvinnor, vilket gör att de inte vågar tala så mycket från hjärtat som kvinnor.

Det finns många såna fysiska egenskaper som påverkar människor psykologiskt utan att de vet om det, eftersom de identifierar sig med sin kropp, och de känner inte till faktorerna som påverkar. Om man identifierar sig själv med medvetandet och inser att kroppen är mer som ett verktyg snarare än sig själv så behöver man inte påverkas så mycket av kroppen.

Det var en väldigt intressant sak du skrev om! Så har jag aldrig tänkt. Det kan vara så som du säger men vad kan ha gått fel i vårt samhälle tror du då mannens styrka och hårdhet ibland vänds och missbrukas av män? Varför har det blivit så? Borde inte mannen som då är starkare varit mer rädd om de svagare? Vad har gått fel tror du mellan oss kvinnor och män.
Citera
2014-04-12, 19:06
Medlem
Citat:
Det var en väldigt intressant sak du skrev om! Så har jag aldrig tänkt. Det kan vara så som du säger men vad kan ha gått fel i vårt samhälle tror du då mannens styrka och hårdhet ibland vänds och missbrukas av män? Varför har det blivit så? Borde inte mannen som då är starkare varit mer rädd om de svagare? Vad har gått fel tror du mellan oss kvinnor och män.
Jag tycker att relationen mellan kvinnor är män är väl i stort sett ganska bra. Det beror lite på vart man kollar. Men om män inte får tillräckligt mycket kärlek från kvinnor så kan det vara att de blir ledsna och arga och börjar missbruka sin makt.
Citera
2014-04-12, 19:25
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag tycker att relationen mellan kvinnor är män är väl i stort sett ganska bra. Det beror lite på vart man kollar. Men om män inte får tillräckligt mycket kärlek från kvinnor så kan det vara att de blir ledsna och arga och börjar missbruka sin makt.

Ja du har rätt. Det är väl kanske de som är föraktfulla som jag blir irriterad och sårad av som kvinna och vill liksom snärta till med ord tillbaka. Blir en ond spiral som jag själv är med i.
Helt onödigt egentligen av mig .
Jag har fyra bra män runt mig som jag älskar villkorslöst. Jag har alltid vetat vad jag velat ha av min man och fick det jag ville ha. Jag är rädd om honom och jag vet att han är en mycket bra förebild till våra tre söner.
Tacksam för att han finns i mitt liv och jag stöttar honom alltid.
Kanske de män som är arga, missbelåtna och elaka aldrig fått villkorslös kärlek utav någon.
Jag är övertygad om att den man som säger fula saker till kvinnor också sagt det till sin mamma.
De kanske aldrig fick den fina kontakten mellan varandra. Och pappan kanske lämnade honom i sticket. Jag vet inte.
Det finns jättemånga underbara MÄN som jag kallar dem. MÄN som tar sitt ansvar och står för sina åsikter och handlingar. Stark i besluten utan att mosa mig.
Det är bra men kunde vara mycket bättre i vårt samhälle. Alla elaka ord som vissa män säger gör mer skada än nytta för dem själva.
Att prata och diskutera med en man som inte är fientlig gör också mig ödmjukare. Annars känns det som att man måste värja sig mot knivhugg precis hela tiden.
Senast redigerad av goran744 2014-04-12 kl. 19:29.
Citera
2014-04-13, 19:57
Medlem
Chiropandras avatar
Citat:
Problemet är att det inte finns någon altruism i naturen, den starkaste överlever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in