2014-04-08, 01:33
Medlem
Barnflods avatar
Sedan jag började med Mirtazapin efter jul har jag i stort sett aldrig (oavsett dos) känt mig sömnig. Det spelar ingen roll hur lite jag sovit eller vad jag gjort på dagen, lik förbannat är jag konstant klarvaken. Alltså ett tillstånd diametralt motsatt det jag utlovades när jag fick preparatet utskrivet för sömnproblem. Försöker sluta nu och har tagit en åttondel av tabletten de senaste nätterna. Vad kan detta bero på? Någon med erfarenhet? Kommer sömnigheten tillbaka? Är jag väldigt känslig för noradrenalin?

(Är tvungen att ta Imovane för att kunna sova, något som tidigare inte behövts.)
Senast redigerad av Barnflod 2014-04-08 kl. 01:41.
Citera
2014-04-08, 03:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod
Sedan jag började med Mirtazapin efter jul har jag i stort sett aldrig (oavsett dos) känt mig sömnig. Det spelar ingen roll hur lite jag sovit eller vad jag gjort på dagen, lik förbannat är jag konstant klarvaken. Alltså ett tillstånd diametralt motsatt det jag utlovades när jag fick preparatet utskrivet för sömnproblem. Försöker sluta nu och har tagit en åttondel av tabletten de senaste nätterna. Vad kan detta bero på? Någon med erfarenhet? Kommer sömnigheten tillbaka? Är jag väldigt känslig för noradrenalin?

(Är tvungen att ta Imovane för att kunna sova, något som tidigare inte behövts.)

Vad ligger du på för dos? Eventuellt kan det vara hämningen av noradrenalinets återupptag. Det kan även vara en mycket sällsynt biverkning som kan uppstå när man blockerar H1-histamin-receptorn.
Citera
2014-04-08, 04:21
Medlem
Låter väldigt konstigt. Det är ett väldigt starkt sömnmedel även om det oftast inte är dess huvudsakliga funktion. Har gett det till vänner som haft svårt att somna och de har blivit helt knockade och somnat väldigt snabbt. Men alla människor är olika och de som hållit på med droger och annat vet hur olika ett preparat kan slå på olika människor. Så bara att konstatera att denna medicin inte var något för dig och pröva med något annat istället. Förmågan att känna sömnighet kommer naturligtvis tillbaka.
Citera
2014-04-08, 11:57
Medlem
Barnflods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Vad ligger du på för dos? Eventuellt kan det vara hämningen av noradrenalinets återupptag. Det kan även vara en mycket sällsynt biverkning som kan uppstå när man blockerar H1-histamin-receptorn.

Sattes in på 30 mg i januari. Hjälpte ganska bra mot ångesten men sömnen blev väldigt konstig. Vaknade i princip var tionde minut hela nätterna. Samma sak med 15 mg och 7,5 mg. Knockouteffekten fick jag bara första kvällen.

Har kunnat gå utan sömn länge utan att känna av någon som helst trötthet, väldigt underligt.
Citera
2014-04-08, 17:30
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Noradrenalinhämmare kan trigga igång en manisk period, varav sömnlöshet är vanligt.
Tycker du ska prata med din läkare som troligen kommer sätta ut medicinen.
Citera
2014-04-08, 17:47
Medlem
Barnflods avatar
Kan tänka mig det. Tur att jag älskar sömn. Läkaren har jag talat med, blir helst av med medicinen snarast möjligt (är insatt på sertralin nu vilken förhoppningsvis fungerar bättre) men får ha tålamod.
Senast redigerad av Barnflod 2014-04-08 kl. 17:50.
Citera
2014-04-09, 01:14
Bannlyst
Citat:
Kan tänka mig det. Tur att jag älskar sömn. Läkaren har jag talat med, blir helst av med medicinen snarast möjligt (är insatt på sertralin nu vilken förhoppningsvis fungerar bättre) men får ha tålamod.

Kombinerar du Sertralin med Mirtazapin? Sertralin hämmar även återupptaget av noradrenalin vilket kan resultera i insomningsproblem för känsliga.
Citera
2014-04-09, 01:23
Medlem
Barnflods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Kombinerar du Sertralin med Mirtazapin? Sertralin hämmar även återupptaget av noradrenalin vilket kan resultera i insomningsproblem för känsliga.

Har tagit 25 mg Sertralin i snart en vecka tillsammans med en numera minimal dos Mirtazapin (2-3 mg). Trappar ner den senare.

Bad läkaren om något som inte ökar återupptaget av noradrenalin fick just Sertralin utskrivet... Borde jag be om något annat? Vad i så fall?
Senast redigerad av Barnflod 2014-04-09 kl. 01:28.
Citera
2014-04-09, 02:11
Bannlyst
Citat:
Har tagit 25 mg Sertralin i snart en vecka tillsammans med en numera minimal dos Mirtazapin (2-3 mg). Trappar ner den senare.

Bad läkaren om något som inte ökar återupptaget av noradrenalin fick just Sertralin utskrivet... Borde jag be om något annat? Vad i så fall?

Sertralin påverkar noradrenalinet väldigt lite i små doser så jag tror inte det borde vara några problem, särskilt inte om du sätter ut Mirtazapin, som påverkar noradrenalin i större utsträckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in