2014-04-03, 23:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Horse
Jag håller med om att det var riktigt dumt. Det var förmodligen det dummaste jag gjort då den sjönk som en sten i havet.

Vad är det du inte gillat med mina innehav, och vilka?

Jag har kvar alla dem tre. Apple köpte jag vid början i augusti och som du kan se har jag nyss hoppat på Amazon och Visa.

Du köper aktier i förhoppningsbolag som Emotra och Lapland Goldminers. Riktiga lottsedlar med andra ord. Titta istället på de som blivit enormt rika på börsen. Har de blivit det på förhoppningsbolag? Knappast...

Det är i kvalitsbolag man blir rik i, men det tar lite längre tid bara. Man får inte ha för bråttom med vinsterna bara.

Du verkar vara ute i lite senaste laget för övrigt. Varför kliva på just nu? Generellt kan man säga att det är bäst att köpa när blodet flyter på börsen och alla är djupt oroade. Där är vi inte riktigt idag, men det kan komma sådana tillfällen igen och då är det bara att passa på och fynda i kvalitetsbolagen.
Citera
2014-04-03, 23:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag har försökt kolla lite på denna taktiken du nämner. Det svåraste tycker jag är att veta när den helt enkelt är undervärderad och se det stora köptillfället.

Du borde nog strunta i enskilda aktier till en början och uteslutande köra med exempelvis Avanza Zero som du månadssparar i. Då slipper du den enskilda bolagsrisken och kan sova lite mer lugnt.

Sedan får du inte paniksälja bara för att börsen går ner. Då ser du till att köpa istället! Ibland köper du billigt och ibland dyrt. I långa loppet lär du tjäna bra på att köpa på dig fondandelar hela tiden.

När du kommer upp i lite kapital kan du gå över till aktier i investmentbolag, så får du en bra portfölj till en låg kostnad. Eller så köper du spiltans investmentbolagfond som är snorbillig i avgiften på bara 0,2%
Senast redigerad av kurt-sune 2014-04-03 kl. 23:55.
Citera
2014-04-03, 23:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Ett förhoppningsbolag som aldrig gjort vinst är oerhört svårt att värdera. Om man hittills aldrig gjort någon vinst så kan det dröja många år innan aktieägarna blir rika.
För att inte tala om alla kostsamma nyemissioner som aktieägarna tvingas vara med på...

Köp inte bolag som går med förlust om det inte finns en riktigt bra förklaring till det!
Citera
2014-04-04, 00:00
Medlem
Copterss avatar
Förstår inte vad det är du har lyckats med när du har backat så mycket. Du har gjort dåliga val helt enkelt. Håll dig till de etablerade bolagen på Large/Mid så kommer du få det mycket behagligare.

Sedan fortsätter jag att förespråka att börsen är för högt värderad. Om du har tålamod och då menar jag ett tålamod som sträcker sig minst två år så kan du titta på SSAB när de närmar sig nivåer runt 40 och sitta på.
Senast redigerad av Copters 2014-04-04 kl. 00:09.
Citera
2014-04-04, 00:13
Medlem
rrpipers avatar
Jag gillar Kurt-sunes råd men förutom det skulle jag säga att du måste hitta en egen metod. Du kan inte bara köpa och sälja på måfå. Sen kan det vara en fundamental metod eller en teknisk metod eller nåt däremellan eller nånting annat men du måste gå metodiskt till väga. När du skaffat dig en metod, se till att den är tillräckligt lätthanterlig att du kan blir bra på just din metod. Köp och sälj beslut skall komma från dig själv och ditt eget sätt att välja aktier, inte från tips från andra som du inte vet hur dom tänker. Du vill väl bli långsiktigt bra?

Efter det gäller det att även tänka på hur mycket du ska köpa för. Att välja rätt volym och därmed ha rätt risknivå är nästan lika viktigt som att välja rätt aktie. Andra metoder för att hantera risk är stop-loss. Slutligen måste du ha tålamod, köp inte för att du vill göra något utan har du kommit fram till en metod som du vill agera efter måste du ha tålamod om det visar sig att ingen aktie är tillräckligt köpvärd för tillfället. Om det är så du känner är du på rätt väg, då har du lärt dig att sålla.
Citera
2014-04-04, 00:15
Medlem
Mr.Horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du köper aktier i förhoppningsbolag som Emotra och Lapland Goldminers. Riktiga lottsedlar med andra ord. Titta istället på de som blivit enormt rika på börsen. Har de blivit det på förhoppningsbolag? Knappast...

Det är i kvalitsbolag man blir rik i, men det tar lite längre tid bara. Man får inte ha för bråttom med vinsterna bara.

Du verkar vara ute i lite senaste laget för övrigt. Varför kliva på just nu? Generellt kan man säga att det är bäst att köpa när blodet flyter på börsen och alla är djupt oroade. Där är vi inte riktigt idag, men det kan komma sådana tillfällen igen och då är det bara att passa på och fynda i kvalitetsbolagen.
Sant. Jag ska helt enkelt skrota småbolagen alltså. Vad ska jag göra med Emotra nu då? Sälja och sticka?

Eftersom båda dem två bolagen haft en liten resa söderut på senaste tiden kände jag att det var ett bra tillfälle att hoppa på nu. Men så kanske det inte var, eller?
Borde det inte vara bäst i dagsläget att helt enkelt tänka långsiktigt på riktigt med det jag har nu?
Citera
2014-04-04, 00:18
Medlem
Mr.Horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag gillar Kurt-sunes råd men förutom det skulle jag säga att du måste hitta en egen metod. Du kan inte bara köpa och sälja på måfå. Sen kan det vara en fundamental metod eller en teknisk metod eller nåt däremellan eller nånting annat men du måste gå metodiskt till väga. När du skaffat dig en metod, se till att den är tillräckligt lätthanterlig att du kan blir bra på just din metod. Köp och sälj beslut skall komma från dig själv och ditt eget sätt att välja aktier, inte från tips från andra som du inte vet hur dom tänker. Du vill väl bli långsiktigt bra?

Efter det gäller det att även tänka på hur mycket du ska köpa för. Att välja rätt volym och därmed ha rätt risknivå är nästan lika viktigt som att välja rätt aktie. Andra metoder för att hantera risk är stop-loss. Slutligen måste du ha tålamod, köp inte för att du vill göra något utan har du kommit fram till en metod som du vill agera efter måste du ha tålamod om det visar sig att ingen aktie är tillräckligt köpvärd för tillfället. Om det är så du känner är du på rätt väg, då har du lärt dig att sålla.
Givetvis vill jag bli långsiktigt bra på detta. Och en sak är säker, att metoden jag har haft såhär långt inte funkat.

Det du skriver måste jag verkligen tänka på. Känns som tipsen faller bra in på mig.
Citera
2014-04-04, 00:21
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Sant. Jag ska helt enkelt skrota småbolagen alltså. Vad ska jag göra med Emotra nu då? Sälja och sticka?

Eftersom båda dem två bolagen haft en liten resa söderut på senaste tiden kände jag att det var ett bra tillfälle att hoppa på nu. Men så kanske det inte var, eller?
Borde det inte vara bäst i dagsläget att helt enkelt tänka långsiktigt på riktigt med det jag har nu?
Om dessa
Citat:
Amazon.com
Apple Inc
Emotra
Facebook Inc
Universal Display Corp
Visa Inc
är ditt nuvarande innehav så borde du låta det vara. Det sämsta man kan göra är att sälja i panik.
Citera
2014-04-04, 00:25
Medlem
Du köper och säljer av panik hela tiden? Köp och håll kan vara smart om du inte kan så mycket
Citera
2014-04-04, 00:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Sälj skiten bums hade jag gjort. Satsa på mindre vinster i "dyrare" bolag istället....

För att citera Warren Buffett: köp hellre ett fantastiskt bolag till ett rimligt pris än ett rimligt bolag till ett fantastiskt pris.

Vissa bolag är "dyra" men det är av en anledning också. Titta på H&M och Google exempelvis. Båda aktierna har alltid uppfattats som dyra, men bolagen levererar ju också!
Citera
2014-04-04, 01:25
Bannlyst
Citat:
Jag har försökt kolla lite på denna taktiken du nämner. Det svåraste tycker jag är att veta när den helt enkelt är undervärderad och se det stora köptillfället.

Kolla indikatorer. MACD, stochi, RSI, det finns hur många som helst och många är bra. Koppla ihop dessa med välgjorda ritade grafer med support och motstånds linjer, toppar och bottnar, så ska det lösa sig.
Citera
2014-04-04, 01:43
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Givetvis vill jag bli långsiktigt bra på detta. Och en sak är säker, att metoden jag har haft såhär långt inte funkat.
Av ren nyfikenhet, vad har du haft för metod? Verkar som att du bara köper och säljer på gissningar.

Du borde istället handla aktier som du handlar andra produkter. Inte köper du väl en ny TV eller bil genom att göra ole-dole-doff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in