Jag känner mig kluven i denna fråga. Tyskland är ju av de länder som legaliserat subventionerade bordeller o koppleri. Deras motiv till att tillåta bordeller va bla för att handikappade skulle få tillgång till sex men även för att underlätta för de prostituerade att kunna lämna prostitutionen o byta yrke.
Visst är det väl en fin tanke att handikappade ska få knulla o att även horor får rätt till a-kassa, sjukersättning o pension. Tanken att det skulle innebära större trygghet o säkerhet för de prostituerade är också god.
Samtidigt kan jag inte låta bli att fundera över vilka som ska arbeta på dessa bordeller – är det våra egna söner o döttrar? Det känns sådär måste jag erkänna.
Forskning visar att de prostituerade som arbetar på lagliga bordeller består av upp till 80 % av personer från andra länder främst Östereuropeer samt Afrikaner.
I Tyskland har människohandel knuten till bordeller blivit ett stort problem o blir allt mera svårkontrollerat. Det som också runnit ut i sanden o som var en viktig detalj vid införandet av legala bordeller, är just hälsokontrollerna . Det skulle ju egentligen va obligatoriska hälsokontroller av de prostituerade men detta försvann nån´ stans på vägen. De flesta som uppsöker en bordell i Tyskland vet inte om att den tjej de knullar med, inte har testat sig för sjukdomar.
Holland har ju också legaliserat bordeller o där har man märkt nu att de som gynnas mest o bäst av detta är de som äger bordellerna dvs fastigheterna där bordellerna bedrivs .
De illegala bordellerna har också ökat i antal vilket kräver stora åtgärder för att stoppa.
Om vi i Sverige ska införa lagliga bordeller så tycker jag att vi ska kika först på de problem som uppstått i andra länder med lagliga bordeller o försöka undvika dessa problem.
Jag tycker också att det då ska sköta s på ett rakt o ärligt sätt som i Holland, där den Holländska arbetsförmedlingen hjälper till med rekryteringen av dem som arbetar på bordellerna . Det ska va som i Holland att arbetsförmedlingen också annonserar ut bordell jobben.
De som tackar nej till ett jobb på bordellen ska också förlora sin a-kasseersättning.
Som sagt jag är kluven till lagliga bordeller även om jag tycker att det är en fin tanke att ensamma sextörstiga män ska kunna få ha sex.