2014-05-08, 20:23
Medlem
Morgonrodnads avatar
Det mikro113 gör är att följa en gammal feministisk strategi för att få det att framstå som att hedersmord begås av alla etniciteter d.v.s. även den svenska. Då försöker man definiera om hedersmord till svartsjukemord, vilket det förstås inte är.

Hedersmord är mord som begås för att människor runt omkring gärningsmannen anser att han/hon bara kan rädda sin heder på det sättet.

En sådan syn förekommer bland väldigt få människor, i Sverige är det nästan bara kurder som sysslar med detta.

För att avgöra om något är ett hedersmord måste man ställa frågan. Anser GMs vänner och bekanta att hans eller hennes heder nu har återupprättats iomed mordet?
Citera
2014-05-08, 20:40
Medlem
mrbananbrallans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Exakt!

När en svensk man hugger ihjäl sin fru när han fått reda på att hon vill lämna honom eller varit otrogen så är det ett crime passionnel och ges strafflindring, är mannen istället från mellanöstern är det ett hedersmord och han bör straffas särskilt hårt för att markera mot den hemska osvenska företeelsen.

du verkar ju trovärdig, det du skriver finns det varken bevis för eller har ngn som helst logik då det enligt svensk "lag" gör gällande att de flesta mördare, våldtäktsmän etc har rätt till strafflindring, vet du ngt som ingen annan vet?

men hur är det med afrikanen som styckade sin fru, vad fick han för straff, Elin Krantz mördare? ephraim? afrikanen som våldtog den döda kvinnan under hotel sheraton, vad fick han?

eller hur gick det för killarna som nästan slog ihjäl carl Eric sedvander ??? de som satt och Hånskrattade under rättegången (mena invandrare)? de fick ett par VECKORS samhällsttänst... kasta inte sten i glashus, då får du allt glas över dig!
Citera
2014-05-08, 20:58
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Exakt!

När en svensk man hugger ihjäl sin fru när han fått reda på att hon vill lämna honom eller varit otrogen så är det ett crime passionnel och ges strafflindring, är mannen istället från mellanöstern är det ett hedersmord och han bör straffas särskilt hårt för att markera mot den hemska osvenska företeelsen.

Förnekar du att det finns något som med rätta rymms inom begreppet hedersvåld och att detta väsentligen är en osvensk företeelse?
Citera
2014-05-16, 20:05
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbananbrallan
du verkar ju trovärdig, det du skriver finns det varken bevis för eller har ngn som helst logik då det enligt svensk "lag" gör gällande att de flesta mördare, våldtäktsmän etc har rätt till strafflindring, vet du ngt som ingen annan vet?

men hur är det med afrikanen som styckade sin fru, vad fick han för straff, Elin Krantz mördare? ephraim? afrikanen som våldtog den döda kvinnan under hotel sheraton, vad fick han?

eller hur gick det för killarna som nästan slog ihjäl carl Eric sedvander ??? de som satt och Hånskrattade under rättegången (mena invandrare)? de fick ett par VECKORS samhällsttänst... kasta inte sten i glashus, då får du allt glas över dig!

Jag förstår inte ditt förvirrade inlägg faktiskt. I många fall, om det sedan är "de flesta" eller ej vet jag inte, finns det förmildrande omständigheter. Detta när det gäller mord åtminstone, våldtäkter har jag lite svårare att se förmildrande omständigheter för. Men oavsett detta, vad är det du tycker? Menar du att det finns och ska finnas förmildrande omständigheter? Menar du att det finns men inte borde finnas detta? Menar du att jag har påstått något av ovanstående?

Många frågor..
Och alla dina exempel, jag har ingen aning om vad personerna fick för straff men var är det relevant? Vilket av fallen du tar upp skulle du klassa som hedersvåld eller "svensk man hugger ihjäl sin fru"?

Svamla inte osammanhängande för då förstår ingen vad du säger.
Citera
2014-05-16, 20:07
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Förnekar du att det finns något som med rätta rymms inom begreppet hedersvåld och att detta väsentligen är en osvensk företeelse?

Nej jag förnekar inte att det finns, jag skulle säga att det är en typ av mord som är mer accepterat i vissa andra länder än vad det är här. Vi å andra sidan har en annan typ av mord som vi tycker är mer acceptabel. Det är detta jag hävdar.
Citera
2014-07-30, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfetteflickan
Inte direkt, men indirekt därför att de svenska feministerna vägrar ta i frågan ens med tång, man förvandlar det till ett "ickeproblem" pga av rädsla för rasiststämpeln.

Enligt World Economic Forum ligger Mellanöstern och Nordafrika, med andra ord muslimska kulturer, uselt till vad gäller kvinnosynen och uppvisar inga förbättringar. Förenade Arabemiraten ligger bäst till, på plats 109 i världen. Denna rapport, tillsammans med en kanadensisk hedersmordstudie, säger en hel del om hur olika kulturer värderar kvinnor. Kan någon svensk feminist gräva fram ett enda hedersmord i tex Kanada som bevisats vara relaterat till invandrad svensk, skandinavisk eller i alla fall invandrad nordeuropeisk kultur?

Kanada överväger även att kategorisera hedersmord som hatbrott, med andra ord hatbrott mot kvinnor. Alltså, hedersmord i Kanada anses vara ett rent patriarkaliskt kvinnohatsproblem inom vissa invandrade kulturer. I Sverige försvaras istället samma destruktiva kulturella fenomen med ”religionsfrihet”. Det är en av många markanta skillnader mellan Kanada och Sverige som integrationsminister Erik Ullenhag aldrig nämner när han målar upp Kanada som förebild....

http://www.torontosun.com/2012/01/26/honour-killings-on-the-rise-in-canada-study

http://www.weforum.org/news/increased-political-participation-helps-narrow-global-gender-gap-2013

Vem har försvarat hedersmord med hänvisning till religionsfriheten i Sverige?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in