2014-06-28, 11:32
Medlem
bernad_laws avatar
Moderatorsåtgärder. Skall. Icke. Kommenteras. I. Trådarna.

/Mod
2014-06-28, 11:39
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
T.om Putin erkänner ju nuvarande status.

Jag håller med. Politikernas ord får begripas som ställningstagande på nuvarande. Imorgon skulle vara annat på grund av olika omständigheter.
2014-06-28, 11:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Ryssland genomför hackerattacker mot Bulgariska banker i ett försök att få systemet att braka ihop, anledningen är Bulgariens nej till Southstream.
Rysk aggression känner inga gränser.
2014-06-28, 11:47
Medlem
dethalvabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ryssland genomför hackerattacker mot Bulgariska banker i ett försök att få systemet att braka ihop, anledningen är Bulgariens nej till Southstream.
Rysk aggression känner inga gränser.

Källa?
2014-06-28, 12:44
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Exakt! Det är just därför ukrainare flyr till Ryssland. De vill belasta dess ekonomi så att den kollapsar! Schack och matt, jävla Putler!

Du är inte satirisk, du är bara konstig och ingen tycker du är rolig. När du bara tramsar och förvränger vad andra säger och inte vågar stå för något själv, tror du att det är en skämttävling?

Citat:
Ursprungligen postat av sonnenwende
Vad du blajar! Anledningen till kriget är rysk aggression och att Putler inte vill släppa taget om Ukraina.
Exakt. Som med tjetjenien, men där fanns det knappt några ryssar. Ett folk som ville lämna federationen bombades samman. Ukraina, självständigt land med ryssar men där bara 5% kan tänka sig territoriella förändringar, ryssarna själva i Ukraina vill inte alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vad menar du konkret med att Putin inte vill släppa taget om Ukraina?

Som i så många andra trådar gör du dig dummare än du är. Du vet mycket väl vad Putin håller på med. Som när du förnekade de ryska gröna gubbarna på Krim, minns du?
2014-06-28, 13:21
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Kanske Putin, precis som Obama ska begära $500 mille (Syrien), för att beväpna oppositionen (Ukraina). Dubbelmoralen i USA/Nato/EU slår knut på sig själv.

Nej han borde lyssna på Kerry och aväpna oppsitionen i ukraina.
Men för att göra som Kerry vill, måsta han först invadera ukraina :-)
Jag tror inte att oppositionen lämnar ifrån sig vapnen på annat sätt.

USA och Kerry är för en rysk invasion ?
2014-06-28, 13:25
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul0
Var snäll och ta det lugnt. Jag kan handskas med alla. Ta det lungt, och säj, om Ryssland lämnar Kiev i sticket eftersom denna stad är av alla ryska städernas Moder? Moskva hjälper Kiev med alla medel att införliva i det Stora Ryssland. Över 90 % ukrainska befolkningen består av rysktalande, har ryska anhöriga eller bekanta. Vad talar du om? Agenda utgör nu att Ryssland i tidigare gränser måste återställas.

Hur tänker du nu? Det fetade påståendet är helt felaktigt. Om du nu inte menar att de fungerar i en rysktalande miljö? Precis som 90% av svenskarna utan vidare skulle förstå och göra sig förstådda i Norge.

Ingen har f ö förbjudit det ryska språket i Ukraina. Men ukrainska har blivit officiellt språk, vilket innebär att statsförvaltningen mm skriver på ukrainska.

När två språk är så lika som ukrainska och ryska så är det ingen mening med att använda båda som officiella språk. På Krim ska båda användas som det tydligen. Och f-n vad mycket meningslösa översättningar som måste göras till ingen nytta då...
2014-06-28, 13:37
Medlem
OldWolfs avatar
Det är bara ett löjligt svepskäl att Ukraina inte kan ha två officiella språk. Bara ett utslag av snäv nationalism i Kiev.
Kataolinen, som är en autonom del av Spanien har tre officiella språk:
Citat:
Katalonien har tre officiella språk: katalanska, spanska och aranesiska. Aranesiska talas i Arandalen som ligger i Pyrenéerna, i nordvästra Katalonien, gränsandes mot Aragonien och Frankrike. Katalanska har en speciell status sedan autonomiakten från 1979. Där anges det att katalanska är ursprungsbefolkningens språk. Katalanska är också officiellt språk i furstendömet Andorra.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Katalonien

Detta är bara ett exempel på oändligt många i Europa och världen. en tydligen måste en del försvara allt som kommer från USA/EU/Nato/Kiev
2014-06-28, 13:40
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Om du nu inte menar att de fungerar i en rysktalande miljö? Precis som 90% av svenskarna utan vidare skulle förstå och göra sig förstådda i Norge.

Stämmer. Jag menar uteslutligen det. De fungerade och fungerar i en rysktalande miljö. Jämförelse med Norge är fullkommligt okorrekt eftersom jag känner till ingen ukrainsk kung, parlament och övriga statens kännetecken. Ukraina är inget land, det är bara ett territorium. Sista 20 år visade det åskadligt och tillräckligt. Jag arbetade 5 år i Ukraina och kan vad jag säger. Jag kan ryska men ukrainska kunde inte få plugga därför att det mix av polska, tyska, hebreiska och fornryska ord och det finns inga facktermer på ukrainska endast på ryska. Ukrainska är bara dialekt, mål av ryska språket. Språket av ukrainska byborna. I samtliga stora städer talar man blott ryska.
Senast redigerad av Paul0 2014-06-28 kl. 13:59.
2014-06-28, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Hur tänker du nu? Det fetade påståendet är helt felaktigt. Om du nu inte menar att de fungerar i en rysktalande miljö? Precis som 90% av svenskarna utan vidare skulle förstå och göra sig förstådda i Norge.

Ingen har f ö förbjudit det ryska språket i Ukraina. Men ukrainska har blivit officiellt språk, vilket innebär att statsförvaltningen mm skriver på ukrainska.

När två språk är så lika som ukrainska och ryska så är det ingen mening med att använda båda som officiella språk. På Krim ska båda användas som det tydligen. Och f-n vad mycket meningslösa översättningar som måste göras till ingen nytta då...
Tror att han menade att 90% kan ryska.
Men jag håller med och tycker att man kan gå vidare. När två länder är så lika är det ingen mening att ha två separata regeringar utan det mindre landet kan bli en delstat av det större
2014-06-28, 13:50
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Tror att han menade att 90% kan ryska.
Men jag håller med och tycker att man kan gå vidare. När två länder är så lika är det ingen mening att ha två separata regeringar utan det mindre landet kan bli en delstat av det större
Ja och dessutom menade jag att dessa 90% (eller mer) har en rysk identitet. Propaganda åsido.
Detta mindre land är redan på väg mot det Stora Ryssland om det 3:Världskriget inte utbryter.
Senast redigerad av Paul0 2014-06-28 kl. 13:58.
2014-06-28, 14:19
Bannlyst
Det är viktigt att Ryssland nu går ut och säger till Ukraina att inget av de handelsavtal och andra samarbetsavtal som Ukraina tidigare skrivit på med Ryssland längre gäller då Ukraina nu signerat ett avtal med EU, dessa avtal är inte kompatibla och kommer aldrig vara det.

Om Ukraina nu vill välja Europa framför Ryssland så ska de naturligtvis också vara beredda på att kastas ur handeln med CIS länderna och att de inte längre kommer få billig rysk olja och gas, deras val får konsekvenser, både positiva och negativa och det vet dem.

Alla ryska avtal med Ukraina tidigare utgick från att Ukraina var en vänlig eller neutral stat till Ryssland, detta gäller inte längre då de nu allierat sig med EU och USA.

Vi får se hur Ukraina klarar sig utan den ryska handeln, det kommer bli mycket svårt för dem och med all rätta. EU handeln med Ukraina kan inte ersätta den ryska handeln förrän på mycket lång sikt.

Sanningen är ju att det Ukrainska folket valde bort relationer med Ryssland i och med att de valde Europa före Ryssland, så ukrainarna borde inte gnälla när Ryssland slopar allt samarbete och handel med dem för de själva ville ju inte ha relationer med Ryssland vilket de gjorde klart i när de valde EU framför Ryssland. Ukrainarna måste inse att de inte kan äta kakan och behålla den, de kan inte ha kvar avtalen med CIS länderna medan de integrerar sig i EU, det var antingen eller och de valde EU och det har konsekvenser vilket de måste acceptera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in