2014-06-15, 00:13
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Till skillnad från vissa andra - ingen nämnd, ingen glömd - i denna tråd är jag väl insatt i hur många offer olika politiska regimer skördat och det är inget lands regimer som kommer i närheten av Nazitysklands skuld respektive USAs skuld vad gäller ansvar för massmord...Men låt oss knyta ihop det till Ukraina. .

Och när det gäller Ukraina så är det ingen tvekan om att regimerna i Moskva har bedrivit massmord i en skala som är förskräckande. Om vi bortser från den röda terrorn i Ukraina, som Dzerzhinsky organiserade efter ryska revolutionen, så handlar det framförallt om massvälten 1933/34 och terrorn 1938. Såren efter dessa händelser har inte läkt ännu. Det är en del av bakgrunden till de bittra konflikterna i regionen. Det borde Du känna till.

Felix Dzerzhinsky, tjekans/KGB:s grundare, var en otrevlig typ. Hans staty utanför Ljubljankafängelset i Moskva revs av uppretade ryssar 1991. Är det inte dags att tänka om?
2014-06-15, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Det kan du haja att de har, men inte med de här bilderna som kommer från civila företaget DigitalGlobe. Redan då de gröna gubbarna från Mars började promenera runt på Krim sade Nato att de skulle dirigera om amerikanska satelliter till regionen, och då menade de knappast att de skulle ringa en civil firma. Men precis som Scubert påpekade så vill Nato självklart inte avslöja kvaliteten på sina egna sensorer.

Menar du att NATO kör sina satelliter som de vill där uppe? Då skulle det bli jätte trångt över Lugansk och Slovjansk. Kanske några krock som rapporterades?

Edit:
USA-s militära satelliter ligger på 689-695km vinkel 68°.
2014-06-15, 00:23
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkela64
[/b]

Är ingen expert, men bilder 1(?) och 2 ser inte ut som satellitbilder. Alla satellit bilder jag tittat på
visar terrängen uppifrån.
Med kraftig förstoring blir det stor risk att man behöver vinkla kameran för att rikta den på det man vill fotografera. Så jo, det är troligtvis satellitbilder vi tittar på. Killen som läckte bilden på skeppsvarvet satt i fängelse i 15 år för det innan han benådades.

(Kuriosa: Det som t.ex. Google Maps kallar för "Satellitbilder" över Sverige är faktiskt ofta bara flygfoton, inköpta hos Lantmäteriverket).

Citat:
Ursprungligen postat av failure
Den som visar en Kirov kryssare är en satellitbild men inte en högupplöst sådan, inga 11cm snarare 100 meter, att den är i en vinkel betyder bara att kameran var vinklad eftersom den inte befann sig rakt ovanför.
Vilken bild menar du? Den här? Där är upplösningen rätt så bra skulle jag vilja påstå, man kan ju se fackverket på några av kranarna. Sidan där Wikipedia har hittat bilden har bildtexten:
Citat:
The first indication of what KH-11 optics could do came nearly 10 years after the first mission was launched when Jane's Defense Weekly published highly classified satellite imagery of Soviet ships under construction at the Nikolaev shipyard on the Black Sea.. The images taken from more than 200 mi. high were leaked to the magazine by U.S. naval analyst Samuel Morison who spent 16 years in prison for providing the images to the news media. Jane’s never checked whether publishing the images would cause harm. It did by telling the Soviets that the KH-11s had the capability for image resolutions of 3.9-6 inches and excellent slant range capability.
Senast redigerad av Darkwing Duck 2014-06-15 kl. 00:26.
2014-06-15, 00:28
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Med kraftig förstoring blir det stor risk att man behöver vinkla kameran för att rikta den på det man vill fotografera. Så jo, det är troligtvis satellitbilder vi tittar på. Killen som läckte bilden på skeppsvarvet satt i fängelse i 15 år för det innan han benådades.

(Kuriosa: Det som t.ex. Google Maps kallar för "Satellitbilder" över Sverige är faktiskt ofta bara flygfoton, inköpta hos Lantmäteriverket).

Vilken bild menar du? Den här? Där är upplösningen rätt så bra skulle jag vilja påstå, man kan ju se fackverket på några av kranarna. Sidan där Wikipedia har hittat bilden har bildtexten:

Kirov kryssare är enorma, men visst det var bra för sin tid. Specsen som finns var den teoretiska gränsen, inte ens 2014 kommer man ner till 11cm.
2014-06-15, 00:30
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkela64
Menar du att NATO kör sina satelliter som de vill där uppe? Då skulle det bli jätte trångt över Lugansk och Slovjansk. Kanske några krock som rapporterades?

Edit:
USA-s militära satelliter ligger på 689-695km vinkel 68°.
Jag vet inte var du har fått de siffrorna ifrån, men Wikipedia håller inte med dig i alla fall. Och enligt samma sida finns det fem aktiva KH-11 idag, någon av dem lär redan ha haft sin omloppsbana inte så värst långt från Ukraina.
2014-06-15, 00:45
Medlem
trodomintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Svensken på safari?
http://youtube.com/watch?v=SChFnwu3QSI&feature=youtu.be
Är det han med kameran på hjälmen?

Ursäkta om jag är okunnig. Någon som läser och skriver här både dagar och nätter kanske kan svara på detta:

På den länkade videon ser man att de flesta har orangea armbindlar. Vid massakern i Odessa var det en grupp personer med röda armbindlar. En annan video jag såg idag visade folk med gröna armbindlar.
Är det någon som vet vilken betydelse dessa färgkoder har?
2014-06-15, 00:50
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trodominte
Ursäkta om jag är okunnig. Någon som läser och skriver här både dagar och nätter kanske kan svara på detta:

På den länkade videon ser man att de flesta har orangea armbindlar. Vid massakern i Odessa var det en grupp personer med röda armbindlar. En annan video jag såg idag visade folk med gröna armbindlar.
Är det någon som vet vilken betydelse dessa färgkoder har?

Nu vågar jag inte garantera något men jag tror de som har röd armbindel hör till "Högra-sektorn/Pravyy Sektor" ett nationellt parti.
Senast redigerad av failure 2014-06-15 kl. 00:55.
2014-06-15, 00:53
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vilken planet kommer ifrån själv?

Jag orkade bara med tre minuter av den horribla ryska propagandavideon. Du sätter alltså mer tilltro till sådant skit än vetenskapligt gjorda opinionsundersökningar?

Bäste Ola! Eftersom jag har utbildats i detta ämne, kan jag nog i detta fall med säkerhet säga, att vetenskapen sitter bara i de regressionsanalyserna som gjorts och inte i något annat.

Var har dessa undersökningar gjort?

-Jo i ett av världens mest korrupta land, under en tid i det landets historia då lögnen är legio, för att kunna säkra närmandet till väst!

Skulle aldrig spilla tid med så vinklade och väl masserade data som denna och inte heller med alla dom andra undersökningarna som gjorts!

Skulle när det gäller presidentvalet t.ex, lika gärna kunna ha flock grymtande grisar som urvalsgrupp och ändå få ett mycket mer ärligt resultat på opinionen i ukraina.

Kolla bara bilderna från presidentvalet valsedlarna låg i buntar i röstlådorna. Klart att med sådan kontroll kommer givetvis valresultatet överensstämma med gjorda opinionsundersökningar.

Kolla bara på hur dom röstar i parlamentet, det är en parodi på en demokrati!

Skulle skjuta sig rejält i foten i fuskandet om dom inte överensstämde. Överensstämmelsen mellan opinionsundersökning och valresultat är ingalunda en garanti för att det gick rätt till.

Eller är du så naiv, att du på fullt allvar tror det fanns något som helst ärligt, rättvist och demokratiskt över detta val?

Är du det så! Återstår bara beklaga sorgen!

Tillbaka till Donbass inslaget.

Jo! Jag sätter mer tilltro till människor som gör en video för att dom bara vill slippa bli mördade och lemlästade av profithungriga och valfuskande psykopater i Kiev!

Ja det tror jag alla dar i veckan!
Senast redigerad av naturtvål 2014-06-15 kl. 00:55.
2014-06-15, 00:56
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Nu vågar jag inte garantera något men jag tror de som har röd armbindel hör till "Högra-sektorn/Pravyy Sektor" ett nationellt parti.
Är inte de oranga banden St George ribbons, som också användes som bl a "false flag" av Högra Sektorn i Odessa
Senast redigerad av OldWolf 2014-06-15 kl. 01:00.
2014-06-15, 01:00
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Och när det gäller Ukraina så är det ingen tvekan om att regimerna i Moskva har bedrivit massmord i en skala som är förskräckande. Om vi bortser från den röda terrorn i Ukraina, som Dzerzhinsky organiserade efter ryska revolutionen, så handlar det framförallt om massvälten 1933/34 och terrorn 1938. Såren efter dessa händelser har inte läkt ännu. Det är en del av bakgrunden till de bittra konflikterna i regionen. Det borde Du känna till.

Felix Dzerzhinsky, tjekans/KGB:s grundare, var en otrevlig typ. Hans staty utanför Ljubljankafängelset i Moskva revs av uppretade ryssar 1991. Är det inte dags att tänka om?

Jag har inget emot att vare sig diskutera Kamrat Dzerzhinskys betydelse för den ryska revolutionen eller hungersnöden i USSR under 30-talet samt den borgerliga klassfiendens bidrag till denna, vilket lämpligen kan göras i det historiska forumet.

Men här måste vi försöka hålla oss till de skilda aktörerna i samtidens Ukraina, vilka vare sig är Stalin, Dzerzhinsky eller USSR - alla tre förvisso en välsignelse för mänskligheten.
2014-06-15, 01:04
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Rysk inblandning i Ukraina är inte någon lite fråga!

Sedan får du nog använda termer som "massmord" lite försiktigare:

Stalins tvångskollektivisering innebar i praktiken just en massmord, för att inte säga folkmord i Ukraina
Katyn var ett massmord.

Massakern i Odessa är vår tids Katyn och detta ser verkligen som folkmord i arbete, att bevittna beskjutning av civilbefolkningen i Donbass.
2014-06-15, 01:07
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Är inte de oranga banden St George ribbons, som också användes som bl a "false flag" av Högra Sektorn i Odessa

Ja det kan det vara, de har massa olika armbindlar men det vanligaste är en svart och röd markering av något slag.
http://static2.demotix.com/sites/default/files/imagecache/a_scale_large/4400-8/photos/4482628.jpg
http://www.kyivpost.com/media/images/2014/03/28/p18k4a3u8uu2llip1jt75qq2804/big.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in