Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Detta är det smarta med den ryska presskonferensen i dag, man svamlar dels om Su-25, dels om ukrainska Buk som hux flux skall vara grupperat inne på separatistområde (hur fan det skulle gå till). Detta innebär att så fort någon överbevisar något om den ena teorin kan man gå till nästa, och så växla igen vid lämpligt tillfälle.
Ryssarna är verkligen mästare på sånt här, och jag måste säga jag är imponerad. Först Putins tal om att "det bör inte pekas finger och försöka vinnas politiska poäng", och nästa dag pekar man ut Ukraina....
Jag beundrar verkligen inte ryskt psyops! Visst kan de ställa till med förvirring. Men de kan bara fördröja sanningen ifrån att komma fram. Förvirring kanske, i bästa fall, köper dem en smula tid. Dessutom kan ju svaga själar här som här i denna Flashback tråd bli imponerade, men nackdelarna med den ryska strategin är enorma.
De förlorar trovärdighet i precis hela världen.
De retar upp folk i största allmänhet.
De retar inte minst upp västerländska politiker som får det ännu lättare att öka på sanktionerna.
P.g.a. allt detta så känner sig grannarna till Ryssland ännu mer oroliga, och de grannar till Ryssland som ännu inte är medlemmar i NATO drivs till det.
Jag beundrar möjligtvis den ryska psyops vad gäller kvantitet, men vad gäller kvalité så är det verkligen urusla! Och med detta mått så måste jag beundra USA ännu mera då amerikanska ståndpunkter och värderingar sprids, inte bara framgångsrikt genom nyhetsmedia i stora delar av världen, därför att dessa ståndpunkter och värderingar, oftast, men absolut inte alltid, är av en helt annan kvalité än de ryska.
Men det mest fantastiska är att filmindustri och nästan all annan masskommunikation, förutom internet,
indirekt sprider dessa ståndpunkter och värderingar och når kanske en ännu större publik än nyhetsmedierna. Detta är givetvis på gott och ont. Så finns det t.ex. gott om filmer som sprider demokratiska värderingar och frihetsideal, men tyvärr också, kanske ännu flera, hjärndöda actionfilmer och thrillers