Jag vet inte om fiktiva historier riktigt kvalar in men även i film och böcker, särskilt svenska deckare, förekommer nazister och nazism påfallande ofta.
Hursomhelst, i kväll börjar Svt visa Millenium-serien (för femtioelfte gången), baserad på Stieg Larssons deckare där skurken i den första boken/filmen är son till en svensk nazist och SS-soldat som efter hemkomsten från kriget lustmördar judiska kvinnor. För att göra den gamle nazisten än mer ryslig och ondskefull låter upphovsmannen honom våldta sin egen dotter med jämna mellanrum. Efter att ha sett denna film vet man att nazister är ena ruskiga typer

Det ovan nämnda är den historiska bakgrunden till själva deckargåtan som ska lösas, nämligen den försvunna dottern. Men denna anknytning till (historisk) nazism och Nazityskland är tydligen inte tillräcklig, även skurkens farbror är nazist och f.d. SS-man och i en scen visas hans gamla undanhängda nazistuniformer och järnkors upp. Den historien är alltså späckad med nazister och nazism och trots att det är en medioker dussinthriller har svensk media höjt den till skyarna och Svt visar den ungefär en gång om året. Icke att förglömma så var upphovsmannen Stieg Larsson fullständigt fixerad vid nazism och nazister, något som medierna hyllade honom för.
Jag håller förstås med TS om att svensk media har en otrolig och osund fascination vid Hitler och nazismen. Visst, nazisterna begick fruktansvärda brott mot mänskligheten och Nazityskland och andra världskriget
är en viktig del av världshistorien men som den här tråden påvisar står svensk medias intresse för Hitler och nazismen inte i proportion till dess betydelse. T.ex. har kommunismen och kalla kriget påverkat världen minst lika mycket och kommunismen har även krävt fler dödsoffer. Jag tror att medias nazism-mani dels beror på att nazismen står för ren, oförfalskad ondska och den är inte bara skrämmande utan även fascinerande plus att de besegrades. Det onda förlorade, precis som i en saga, och sådan enkel svart-vit dramaturgi uppskattas av media. Nu var det ju inte så enkelt i verkligheten, även en av segrarmakterna – Sovjetunionen - begick avskyvärda illdåd, bl a våldtog Röda armén ca två miljoner kvinnor i Öst- och Centraleuropa i krigets slutskede men varför förstöra sagans lyckliga slut med sådana fakta? Ett annat skäl – som vissa skulle kalla för en konspirationsteori – kan vara att media, som ju domineras av den politiska vänstern, vill hålla nazistspöket vid liv för att nazister är den perfekta fienden, vänstern kan framstå som ljusets riddare som tappert bekämpat och bekämpar denna ondska. Sedan är ju nazismen även användbar för att misstänkliggöra politiska motståndare. Invandringskritiker, nationalister, konservativa o.s.v. associeras ju ofta med nazism. Dock tror jag det första skälet är det viktigaste.