2014-08-10, 19:24
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag hittar ingen tråd om modern nazism i pressen. Den här tråden ska ju handla om gammal nazism enligt TS. Så jag stoppar in det här.

Med tanke på att Svenska Dagbladet idag hade en ovanligt lång intervju och artikel med personer i Svenskarnas Parti
(FB) Soran Ismail träffar Svenskarnas partis (SvP) ordförande Stefan Jacobsson
så är det intressant att Uppsala Nya Tidning samma dag kommer med

Radhusnazisterna
Ingress:
Bilden av nazister som en hop skränande skinnhuvuden är förlegad. Nazisten 2014 ser ut som Svensson, spelar fiol och vandrar i skogen. Men i centrum står fortfarande våldet och rashatet. UNT följer två unga Uppsalabor på deras väg in i Svenska motståndsrörelsen.

http://www.unt.se/uppland/uppsala/radhusnazisterna-3190014.aspx

Är det en trend? Normaliseras 'nazismen', 'extremhögen', 'rasisterna' till att få ett mänskligt ansikte? Börjar någon form av dialog?
Citera
2014-08-10, 22:06
Medlem
jonas-martinss avatar
Jag vet inte om fiktiva historier riktigt kvalar in men även i film och böcker, särskilt svenska deckare, förekommer nazister och nazism påfallande ofta.

Hursomhelst, i kväll börjar Svt visa Millenium-serien (för femtioelfte gången), baserad på Stieg Larssons deckare där skurken i den första boken/filmen är son till en svensk nazist och SS-soldat som efter hemkomsten från kriget lustmördar judiska kvinnor. För att göra den gamle nazisten än mer ryslig och ondskefull låter upphovsmannen honom våldta sin egen dotter med jämna mellanrum. Efter att ha sett denna film vet man att nazister är ena ruskiga typer Det ovan nämnda är den historiska bakgrunden till själva deckargåtan som ska lösas, nämligen den försvunna dottern. Men denna anknytning till (historisk) nazism och Nazityskland är tydligen inte tillräcklig, även skurkens farbror är nazist och f.d. SS-man och i en scen visas hans gamla undanhängda nazistuniformer och järnkors upp. Den historien är alltså späckad med nazister och nazism och trots att det är en medioker dussinthriller har svensk media höjt den till skyarna och Svt visar den ungefär en gång om året. Icke att förglömma så var upphovsmannen Stieg Larsson fullständigt fixerad vid nazism och nazister, något som medierna hyllade honom för.

Jag håller förstås med TS om att svensk media har en otrolig och osund fascination vid Hitler och nazismen. Visst, nazisterna begick fruktansvärda brott mot mänskligheten och Nazityskland och andra världskriget är en viktig del av världshistorien men som den här tråden påvisar står svensk medias intresse för Hitler och nazismen inte i proportion till dess betydelse. T.ex. har kommunismen och kalla kriget påverkat världen minst lika mycket och kommunismen har även krävt fler dödsoffer. Jag tror att medias nazism-mani dels beror på att nazismen står för ren, oförfalskad ondska och den är inte bara skrämmande utan även fascinerande plus att de besegrades. Det onda förlorade, precis som i en saga, och sådan enkel svart-vit dramaturgi uppskattas av media. Nu var det ju inte så enkelt i verkligheten, även en av segrarmakterna – Sovjetunionen - begick avskyvärda illdåd, bl a våldtog Röda armén ca två miljoner kvinnor i Öst- och Centraleuropa i krigets slutskede men varför förstöra sagans lyckliga slut med sådana fakta? Ett annat skäl – som vissa skulle kalla för en konspirationsteori – kan vara att media, som ju domineras av den politiska vänstern, vill hålla nazistspöket vid liv för att nazister är den perfekta fienden, vänstern kan framstå som ljusets riddare som tappert bekämpat och bekämpar denna ondska. Sedan är ju nazismen även användbar för att misstänkliggöra politiska motståndare. Invandringskritiker, nationalister, konservativa o.s.v. associeras ju ofta med nazism. Dock tror jag det första skälet är det viktigaste.
Senast redigerad av jonas-martins 2014-08-10 kl. 22:49.
Citera
2014-08-10, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonas-martins
Jag vet inte om fiktiva historier riktigt kvalar in men även i film och böcker, särskilt svenska deckare, förekommer nazister och nazism påfallande ofta.

Hursomhelst, i kväll börjar Svt visa Millenium-serien (för femtioelfte gången), baserad på Stieg Larssons deckare där skurken i den första boken/filmen är son till en svensk nazist och SS-soldat som efter hemkomsten från kriget lustmördar judiska kvinnor. För att göra den gamle nazisten än mer ryslig och ondskefull låter upphovsmannen honom våldta sin egen dotter med jämna mellanrum. Efter att ha sett denna film vet man att nazister är ena ruskiga typer Det ovan nämnda är den historiska bakgrunden till själva deckargåtan som ska lösas, nämligen den försvunna dottern. Men denna anknytning till (historisk) nazism och Nazityskland är tydligen inte tillräcklig, även skurkens farbror är nazist och f.d. SS-man och i en scen visas hans gamla undanhängda nazistuniformer och järnkors upp. Den historien är alltså späckad med nazister och nazism och trots att det är en medioker dussinthriller har svensk media höjt den till skyarna och Svt visar den ungefär en gång om året. Icke att förglömma så var upphovsmannen Stieg Larsson fullständigt fixerad vid nazism och nazister, något som medierna hyllade honom för.

Jag håller förstås med TS om att svensk media har en otrolig och osund fascination vid Hitler och nazismen. Visst, nazisterna begick fruktansvärda brott mot mänskligheten och Nazityskland och andra världskriget är en viktig del av världshistorien men som den här tråden påvisar står svensk medias intresse för Hitler och nazismen inte i proportion till dess betydelse. T.ex. har kommunismen och kalla kriget påverkat världen minst lika mycket och kommunismen har även krävt fler dödsoffer. Jag tror att medias nazism-mani dels beror på att nazismen står för ren, oförfalskad ondska och den är inte bara skrämmande utan även fascinerande plus att de besegrades. Det onda förlorade, precis som i en saga, och sådan enkel svart-vit dramaturgi uppskattas av media. Nu var det ju inte så enkelt i verkligheten, även en av segrarmakterna – Sovjetunionen - begick avskyvärda illdåd, bl a våldtog Röda armén ca två miljoner kvinnor i Öst- och Centraleuropa i krigets slutskede men varför förstöra sagans lyckliga slut med sådana fakta? Ett annat skäl – som vissa skulle kalla för en konspirationsteori – kan vara att media, som ju domineras av den politiska vänstern, vill hålla nazistspöket vid liv för att nazister är den perfekta fienden, vänstern kan framstå som ljusets riddare som tappert bekämpat och bekämpar denna ondska. Sedan är ju nazismen även användbar för att misstänkliggöra politiska motståndare. Invandringskritiker, nationalister, konservativa o.s.v. associeras ju ofta med nazism. Dock tror jag det första skälet är det viktigaste.

Le Pen fick ju mycket kritik när han sade att "förintelsen bara är en småsak när det gäller andra världskriget", men det är faktiskt så att vi i Sverige fokuserar enormt mycket på vad som hände i Europa.

Eftersom jag är uppvuxen i Sverige dröjde det länge innan jag fattade att andra världskriget faktiskt var just ett världskrig. Japans krigshandlingar, bl a i Malaysia, nämns nästan inte alls hos oss. De flesta är okunniga om att kriget även utspelades i Nordafrika. Jag tror att många svenskar inte ens är medvetna om att Italien och Grekland var indragna.

Svensk historia om andra världskriget = nazister som förföljer judar i Tyskland med närområde.
Citera
2014-08-11, 10:41
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Le Pen fick ju mycket kritik när han sade att "förintelsen bara är en småsak när det gäller andra världskriget", men det är faktiskt så att vi i Sverige fokuserar enormt mycket på vad som hände i Europa.

Eftersom jag är uppvuxen i Sverige dröjde det länge innan jag fattade att andra världskriget faktiskt var just ett världskrig. Japans krigshandlingar, bl a i Malaysia, nämns nästan inte alls hos oss. De flesta är okunniga om att kriget även utspelades i Nordafrika. Jag tror att många svenskar inte ens är medvetna om att Italien och Grekland var indragna.

Svensk historia om andra världskriget = nazister som förföljer judar i Tyskland med närområde.

Ja, det finns väl inte en jävel som ens sett Casablanca! Eller?
Citera
2014-08-11, 11:23
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Med tanke på att nazismen bara härskade i 12 år (1933 - 1945) är det otroligt hur mycket de uppmärksammas,

Stalin härskade mer än dubbelt så länge, från 20-talet till 1953, och hann följaktligen mörda och plåga mycket fler människor. Det nämns nästan aldrig.

Och här skapar någon en tråd som tar upp enbart Hitlers och nazismens illdåd. Begåvat.
Citera
2014-08-11, 11:45
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas-martins

Inte bara det, han har varit frivillig i finska vinterkriget också! Jag kan inte komma på någon som var i frivilligkåren och som sedan anslöt till SS. Däremot var det ett par frivillig svenskar som åkte till Norge och slogs mot tyskarna där.
Citera
2014-08-11, 12:07
Medlem
Citat:

En som är bortglömd helt är General Franco i Spanien under ww2. Franco insåg nog snabbast av alla att Hitler var en dåre. Franco gav skydd till 500 000 judar men om detta är det knäpptyst i svenska medier. Eftersom Franco är stämplad som fascist av svenska medier. (ond) - Det blir då en kulturmarxistisk kortslutning. Wallenbergs insatser är en droppe i havet jämfört med Franco och det var faktiskt kulturmarxisterna med Stalin i spetsen i Sovjetunionen som skrev avtal med Hitler. Japanernas övergrepp på Kinas befolkning var enormt mycket grymmare än nazistera, men dagliga varningar om Japaner ser vi aldrig i medierna. - Akilleshälen är vitheten. Nazisterna var vita. Japaner är inte vita så de slipper undan i gatloppet.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2014-08-11 kl. 12:13.
Citera
2014-08-11, 13:05
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Japanernas övergrepp på Kinas befolkning var enormt mycket grymmare än nazistera, men dagliga varningar om Japaner ser vi aldrig i medierna. - Akilleshälen är vitheten. Nazisterna var vita. Japaner är inte vita så de slipper undan i gatloppet.

Nej, Hitler och nazismen har ersatt djävulen i den postmoderna västerländska mytologin. Det är en bieffekt av kyrkans kapitulation.

Inom all religion finns det betydligt färre som missionerar utanför gruppen än de som försöker hävda fromhet inåt. Man predikar helst för in-gruppen, för att verifiera sin egen godhet och stärka den upplevda gruppmoralen.

Vad gäller den moderna nazismen så är det förstås ingen slump att media spottar ur sig artiklar om SMR/SvP nästan synkroniserat. I de flesta normala länder hade dessa fåtaliga tokar helt enkelt ignorerats, men de behövs för att uppfylla religionens krav på moderna onda OCH för att skapa en länk till SD, som givetvis är de som man egentligen vill bekämpa.

Eventuellt har man hittat någon koppling mellan SvP och SD (någon som gått från det ena till det andra partiet, någon från SD som mellan skål och vägg uttalat sig positivt om SvP), och då laddar man med rejält med nazistartiklar innan så man kan lansera det "scoopet" med maximal effekt. En ren gissning förstås.
Citera
2014-08-11, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
En som är bortglömd helt är General Franco i Spanien under ww2. Franco insåg nog snabbast av alla att Hitler var en dåre. Franco gav skydd till 500 000 judar men om detta är det knäpptyst i svenska medier. Eftersom Franco är stämplad som fascist av svenska medier. (ond) - Det blir då en kulturmarxistisk kortslutning. Wallenbergs insatser är en droppe i havet jämfört med Franco och det var faktiskt kulturmarxisterna med Stalin i spetsen i Sovjetunionen som skrev avtal med Hitler. Japanernas övergrepp på Kinas befolkning var enormt mycket grymmare än nazistera, men dagliga varningar om Japaner ser vi aldrig i medierna. - Akilleshälen är vitheten. Nazisterna var vita. Japaner är inte vita så de slipper undan i gatloppet.

I populärkulturen FINNS det dock en del andra vinklar om andra världskriget än nazister i Tyskland, eller snarare fanns. Filmen "Bron över floden Kwai", t ex.

Vad hette filmen om den lille amerikanske pojken i japanskt fångläger?

Storfilmen "Kanonerna på Navarone" utspelas visserligen i Europa, men i Grekland, inte Tyskland. Varför görs det inga såna filmer numera?
Citera
2014-08-22, 19:48
Medlem
bergsturks avatar
Här var det... inte riktigt Hitler, men väl Förintelsen.
http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noje/maciej-zaremba-jag-tror-att-olof-palme-hade-kant-igen-sig-i-det-reinfeldtska-budskapet/

Zaremba hävdar att Reinfeldts utspel om invandringen betyder att han har "lärt sig av förintelsen". Åkesson är också "diktaturens kreatur", underförstått, en ny Hitler.
Citera
2014-08-24, 12:48
Medlem
bergsturks avatar
SvD publicerar idag en intervju med en författare som skrivit en bok om bland annat Cordelia Edwardssons mamma. I denna intervju torgför hon åsikterna, som nog får sägas ligga kraftigt utanför konsensus, att "i Tyskland var varenda pappa nazist" och att "att leva är att vara skyldig".
Citera
2014-09-09, 09:09
Medlem
bergsturks avatar
Här har jag ju missat serie-journazism! Expressen skickar varje tisdag med en extra andra världskrigs-tidning och har just nu denna artikel http://unvis.it/www.expressen.se/nyheter/hitlers-blixtkrig/ som ligger permanent på förstasidan. De ansvariga journazisterna är okända, men det är klart, det är en stor vinst för journazister bara att få ha bilder på Hitler liggandes på förstasidan i några veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in